Logo
WiadomościAktualnościNowy początek z kolejnym Passatem

Nowy początek z kolejnym Passatem

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

W 2005 roku Volkswagen chce nas mocno zaskoczyć. Na klientów będzie czekać przynajmniej 7 nowości, które mają pomóc największej niemieckiej firmie wyrwać się z letargu.

Oto szczegóły: - styczeń: premiera następcy Bory (w Stanach Jetty) w Los Angeles i Detroit;- luty: początek sprzedaży Golfa Plus (model z wyższym dachem, premiera w grudniu 2004);- marzec: salon genewski, prezentacja następcy Passata w wersji sedan;- kwiecień: face lifting Polo;- maj: wprowadzenie do sprzedaży następcy Lupo;- czerwiec: początek sprzedaży Bory;- wrzesień: face lifting New Beetle'a, pokaz Golfa R32 oraz Passata Varianta (kombi);- październik: sprzedaż Passata Varianta;- grudzień: prezentacja coupécabrio, początek sprzedaży na początku 2006. W tym koncercie nowości pierwsze skrzypce będzie grał oczywiście Passat - po pierwsze za sprawą kolejnej zmiany koncepcji ustawienia silnika (z wzdłużnej na poprzeczną), po drugie będzie to pierwsze auto koncernu z nowym, charakterystycznym dla wszystkich przyszłych modeli VW przodem. Elementem przykuwającym uwagę będzie rozciągający się od krawedzi maski aż do dolnego wlotu powietrza chromowany grill. Początkowo planowano, by tego typu "dodatek" otrzymywały jedynie mocne wersje (ze względu na możliwość uszkodzenia przez kamienie czy sól). W międzyczasie zdecydowano jednak, że chromowany grill trafi do wszystkich Passatów. Główny designer VW Murat Günak tak komentuje ten nowy element stylistyczny: "Odmieniony VW ma zaakcentować rozwój i pewność siebie naszej marki. Oczywiście identycznego kształtu grilla nie można stosować w każdym modelu". Większy i bardziej przestronnyOprócz grilla uwagę przykuwać mają także nowe proporcje. Auto otrzyma bardziej smukłą, opływową i elegancką sylwetkę - szósta generacja ma być po prostu dojrzalsza. Od swojego poprzednika auto będzie o 6 cm dłuższe i aż o 5 szersze. W efekcie pasażerowie otrzymają większą przestrzeń na wysokości ramion, a auto większy bagażnik (485 zamiast 475 l), pojemniejszy zbiornik paliwa (70 zamiast 62 l) oraz dłuższe strefy zgniotu i lepszą ochroną pieszego przy zderzeniu. We wnętrzu Passata znajdą się niektóre elementy Golfa, ale auto będzie sprawiało korzystniejsze wrażenie. Firma chce zapunktować znacznie lepszymi materiałami, odpornym na zarysowania lakierem oraz welurem dobrej jakości.Wraz ze zmianą usytuowania silnika VW kończy techniczną współpracę z Audi - w przyszłości Passat nie będzie siostrzanym modelem A4 i A6, tylko Bory i Golfa. Zostanie VR6To samo będzie dotyczyło także napędu - zamiast quattro, opartego na działaniu mechanizmu różnicowego Torsena, pojawi się konstrukcja na bazie 4Motion (Haldex). Zmiany mają dotyczyć też silników - z oferty wypadną jednostki V6 i W8. Różnice pomiędzy Passatem i Golfem w przyszłości będą dotyczyć przede wszystkim wymiarów. Obydwa modele otrzymają hamulce z nowym systemem ESP, aktywny układ kierowniczy oraz ulepszone zawieszenie. Co się tyczy silników, tu większych niespodzianek nie będzie:- 1.6, 115 KM/155 Nm;- 2.0 16V FSI, 150 KM i 200 Nm;- 2.0 FSI turbo, 200 KM i 280 Nm (jesień 2005); - 3.2 VR6, 250 KM i 320 Nm (FSI od 2007);- 1.9 8V TDI, 105 KM i 250 Nm;- 2.0 16V TDI, 140 KM i 320 Nm;- 2.0 16V TDI, 160 KM i 350 Nm.Wszystkie manualne skrzynie otrzymają w przyszłości 6 przełożeń. Do słabszych jednostek przewidziano klasyczne automaty, mocniejsze motory będą wyposażane w bezsprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynię DSG. Co się tyczy Bory, to auto ma teraz szansę stać się prawdziwym bestsellerem. Wszystko za sprawą bardzo udanego designu - auto wygląda teraz niczym BMW serii 3. Pod maską znajdziemy silniki:- 1.6, 102 KM i 148 Nm;- 1.6, 115 KM i 155 Nm;- 2.0 16V FSI, 150 KM i 200 Nm;- 2.0 16V FSI turbo, 200 KM i 280 Nm. Diesle (patrz Passat), podobnie jak mocniejsze jednostki benzynowe, na życzenie mogą być wyposażane w przekładnie DSG. Czy dzięki temu uda się Borze zmienić swój niezbyt korzystny wizerunek w Europie Zachodniej? Menedżerowie z Wolfsburga są tego pewni, podobnie jak sukcesu Passata.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: