Nowy Civic Type R zadebiutuje podczas wrześniowych targów motoryzacyjnych w Paryżu, a pierwsze modele trafią do klientów w maju 2007 roku.Honda nie zdecydowała się na podniesienie mocy silnika. Dlatego nowy Type R jest napędzany wolnossącym silnikiem 2.0 DOHC i-VTEC o podobnej mocy, ale o lepszej reakcji na dodanie gazu, dzięki zastosowaniu nowego wałka wyrównoważającego i elektronicznie sterowanej przepustnicy. Moc maksymalna 201KM osiągana jest teraz przy 8000 obr./min. (wcześniej 200KM przy 7400 obr./min.). Podczas gdy główne osiągi auta - od 0 do 100 km/h w 6.6 sekundy, prędkość maksymalna 235 km/h - pozostają praktycznie takie same, jak w przypadku poprzednika, usprawnienia silnika w nowej wersji zapewniają bardziej precyzyjne i bezpośrednie reakcje auta, a polepszone właściwości aerodynamiczne powodują bardziej płynny przepływ powietrza wokół karoserii. Nieco krócej zestopniowana skrzynia biegów rekompensuje niewielki wzrost wagi pojazdu.System elektronicznie sterowanych czasów otwarcia i skoku zaworów VTEC oraz mechanizm płynnej zmiany faz zaworów ssących VTC stanowią podstawę architektury silnika. Porywająca, wysokoobrotowa natura silnika daje o sobie znać również w nowej wersji, jednak wysoki skok zaworów będzie rozpoczynał się już przy 5200 obr./min. i trwał aż po czerwone pole na obrotomierzu rozpoczynające się przy 8000 obr./min. Nowy wskaźnik i-VTEC, umieszczony po prawej stronie cyfrowego prędkościomierza, podświetli się w momencie wejścia silnika w ten zakres obrotowy.Agresywne nadwozie ze zintegrowanymi spojlerami, w połączeniu z obniżonym o 15 mm zawieszeniem, standardowymi, siedmioszprychowymi 18-calowymi obręczami aluminiowymi zdradza sportową naturę auta.Powstanie również ekstremanla lekka wersja tego modelu. Brak takich elementów jak system audio, tylna półki w bagażniku, osłony silnika i materiałów tłumiących hałasy pozwala na zredukowanie masy o 40 kg.
Nowy Type R
Dostępnych będzie kilka poziomów wyposażenia, poczynając od w pełni wyposażonej wersji, a kończąc na takiej, z której usunięto nawet tylną półkę. Tym samym, nowy Type R pragnie zjednać sobie nowe grono wielbicieli i powtórzyć sukces pierwszego kultowego 'CTR', którego sprzedaż przekroczyła oczekiwania producenta.