Motoryzacja stała się podstawą działalności Kässbohrera. Pierwszym pojazdem mechanicznym zbudowanym w jego warsztacie była ciężarówka z roku 1907 z podwoziem Saurera. Wkrótce przedsiębiorstwo stało się jednym z najważniejszych producentów karoserii w Niemczech.Los sprzyjał Kässbohrerowi. W roku 1911 w Ulm powstała pierwsza linia autobusowa. Właściciel zakładu kołodziejskiego rozpoczął produkcję autobusów. Aż do drugiej wojny światowej trwał okres prosperity Kässbohrera. Odbudowa zakładu ze zniszczeń wojennych to trudny okres w dziejach firmy. Ale już od roku 1951 zakład zaczął powracać do dawnej świetności. Pomogła w tym sytuacja w Europie. Nowych autobusów potrzebowały duże aglomeracje miejskie i biura turystyczne. Wówczas jeszcze niewiele osób stać było na własny samochód. Pojawił się jednak problem. Autobusy były budowane na podwoziach samochodów ciężarowych, na które na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych było duże zapotrzebowanie. Ich odbiorcą były przede wszystkim firmy pracujące przy odbudowie Europy zniszczonej podczas wojny. To spowodowało problemy z dostawami autobusów. Jedynym wyjściem dla producentów była większa niezależność. Otto Kässbohrer i jego główny konstruktor Georg Wahl postanowili zrezygnować z podwozi w swych pojazdach. Było to bardzo rewolucyjne posunięcie, bowiem całkowicie zmieniało stosowaną od kilkudziesięciu lat metodę konstruowania autobusów.Pierwsza Setra S8, zbudowana według nowych założeń, powstała w 1951 roku. Typową ramę zastąpiono szkieletem z ramy kratownicowej. Napęd stanowił montowany z tyłu silnik Henschela o mocy 95 KM. Jazdy próbne wykazały niespotykane do tej pory zalety. Przy niskiej masie uzyskano stabilną karoserię, a dzięki lepszemu wykorzystaniu wnętrza poprawił się komfort podróżowania i zwiększyła przestrzeń bagażowa. Po zakończeniu testów prototyp został sprzedany. Nowy właściciel eksploatował go przez 14 lat i przejechał ponad milion kilometrów.Na salonie samochodowym w Genewie w roku 1955 została zaprezentowana Setra S6. Jest to najmniejszy model, jaki powstał kiedykolwiek w Ulm. Także w nim wykorzystano wiele nowoczesnych rozwiązań. Były to: niezależne zawieszenie kół, niewymagające konserwacji gumowe resorowanie oraz modułowy układ napędowy łączący silnik, skrzynię biegów i dyferencjał.W roku 1967 do produkcji weszła seria 100. Przekonstruowane wnętrze zapewniało jeszcze większy komfort jazdy, a nadwozie stało się bardziej kanciaste.Na początku lat 70. pojawił się protoplasta nowej serii 200. Był to wysokopodłogowy autobus z wklejanymi szybami, bez wystających ram okiennych. Potwierdzeniem nowoczesności tych pojazdów stał się Międzynarodowy Tydzień Samochodowy w Nicei w roku 1977. Setra wygrała w kategorii testów technicznych i konkursie karoserii, uznano ją za najlepszą pod względem wygody miejsca pracy kierowcy, ogólnego bezpieczeństwa oraz zwyciężyła w kategorii za innowacje techniczne. Przełomowe okazało się zastosowanie krzyżowej wentylacji. Wlot powietrza z przodu a wylot z tyłu zastąpiono nawiewami umieszczonymi nad oknami z boku pojazdu. W ten sposób udało się uzyskać lepsze przewietrzanie wnętrza. Dzięki nowej serii wielkość produkcji wzrosła prawie o 40 procent. Następca tego modelu pojawił się w 1992 roku. Zgodnie z przyjętym nazewnictwem nosił teraz oznaczenie 300. Jego produkcją zajęły się nowe zakłady w Neu-Ulm.W roku 1969 pojawiły się pierwsze plany zbudowania autobusu piętrowego. Ale ograniczenie powierzchni i pełne wykorzystanie możliwości produkcyjnych uniemożliwiało podjęcie montażu. Pierwsza piętrowa Setra S 228 DT zadebiutowała dopiero na salonie samochodowym we Frankfurcie w roku 1981. Autobusy Kässbohrera trafiły także do Stanów Zjednoczonych. Za ocean dostarczono w roku 1956 pierwsze modele przegubowe Golden Eagle. Miały 20 metrów długości i oferowały 64 miejsca siedzące. O rozmiarach tego modelu świadczy fakt, że w roku 1964 został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa. Komfortowe podróżowanie zapewniały rozsuwane fotele umożliwiające wygodę podczas snu, podnóżki, kanapa oraz klimatyzacja i kuchenka.Kryzys, który dotknął przemysł motoryzacyjny w roku 1993, nie ominął producenta z Ulm. Wyjście z tej sytuacji bez pomocy z zewnątrz było niemożliwe. Dwa lata później działalność Setry w zakresie produkcji autobusów została przejęta przez Daimler Benz AG. Produkcja odbywa się w ramach utworzonej spółki EvoBus. Fabryka w Ulm zatrudnia dzisiaj około 3,5 tysiąca osób. Rocznie powstaje tutaj 2700 autobusów. Produkcja obejmuje serię modeli miejskich Multi Class, turystycznych Comfort Class i najnowszy produkt Top Class 400 oraz Mercedesy Travego.
Galeria zdjęć
Od kół do autobusów
Od kół do autobusów
Od kół do autobusów
Od kół do autobusów
Od kół do autobusów
Od kół do autobusów