Logo

Odświeżenie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Recepta na ożywienie sprzedaży modelu obecnego na rynku od kilku lat jest zawsze taka sama. Ponieważ opracowanie nowego auta kosztuje masę pieniędzy i trwa dość długo, producenci, na spółkę z marketingowcami, chcą jak najdłużej odwlec ten moment.

Zawsze ratują się najpierw retuszem karoserii, mając nadzieję sprzedawać dany model jeszcze przez jakiś czas (następca Xsary, który na skutek powrotu firmy do starego nazewnictwa modeli być może będzie nazywał się C4, zapowiadany jest dopiero na rok 2003). Prezentacja Xsary odbyła się trzy lata temu, rok później pokazano wersję Break (kombi). Auto zastąpiłoCitroena ZX i okazało się sporym sukcesem na rynku kompaktów. Na tegorocznym salonie paryskim prezentowana jest Xsara po zmianach.Tym razem nie można jednak mówićo zwykłym liftingu, który mieliśmy okazję zaobserwować w zeszłym roku w przypadku mniejszego Saxo. Największą nowością jest trafiający do gamy jednostek napędowych nowy 110-konny silnik o pojemności 1,6 litra, z 16-zaworową głowicą, zastępujący dotychczasowy silnik 1.8. Ofertę ma również zasilić mocniejsza 110-konna wersja znanego wysokoprężnego turbodoładowanego silnika z bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Niestety, kiedy tak wyposażane samochody pojawią się w sprzedaży w Polsce, na razie nie wiadomo. Najwidoczniejsze dla klientów zmiany dotyczą nadwozia. Nowe światła z przodu, składające się z dwóch okrągłych reflektorów i lampy kierunko-wskazu pod jedną, wykonaną z gładkiego szkła osłoną, upodabniają nową Xsarę do minivana Picasso. Zmieniono również wlot powietrza do chłodnicy, przedni zderzak, zastosowano szerszebłotniki.Z tyłu zmianie uległy elementy z tworzyw sztucznych nad tablicą rejestracyjną,zderzak, na klapę trafił większy niż dotychczas szewron, klosze lamp są w całości czerwone. Standardowo Xsara otrzymała 15-calowe felgi z nowymi wzorami plastikowych kołpaków. Opcjonalnie będą też dostępnenowe felgi ze stopów lekkich. We wnętrzu zmiany nie są tak duże. Producent zastosował nowe materiały obiciowe foteli i boczków drzwi. Xsara uzyskała też nowy, zmieniony panel środkowy. Najbardziej zauważalną zmianą dla użytkowników poprzedniej wersji Xsary będzie przeniesienie niezbyt fortunnie umieszczonych włączników sterujących pracą elektrycznie podnoszonych szyb w okolice popielniczki. Szkoda, że wzorem innych producentów inżynierowie Citroena nie zdecydowali się na umieszczenie ich w uchwycie do zamykania drzwi.Największe novum Xsary to znaczne podniesienie standardów bezpieczeństwa. Coraz więcej marek decyduje się na jak najlepsze wyposażanie swoich aut pod tym względem. Minimalnym standardem w klasie kompaktów są dwie czołowe poduszki. Niektóre firmy poszły krok dalej i coraz częściej można spotkać auta wyposażane (przynajmniej opcjonalnie) w poduszki chroniące przed skutkami bocznych uderzeń. Kurtyny powietrzne były dotychczas znane bardziej w autach klas wyższych. Xsara jest jednym z pierwszych samochodów tej wielkości, w której poduszki chroniące głowę mają być montowane. Podstawowa wersja wyposażeniowa X będzie teraz znacznie bogatsza. W standardzie najtańszego auta znajdą się m. in. dwie poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Boczne poduszki, ABS będą w podstawowej wersji wymagały dopłaty. Bez zmian pozostają okresy gwarancyjne. Producent udziela 12-letniej gwarancji na perforację blach nadwozia, 3-letniej na lakier i rocznej na podzespoły mechaniczne. (PB)

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: