Ale u nas promocje z początku roku mają jedno specyficzne podłoże - na rynku wtórnym podstawą wyceny samochodu jest nadal rocznik. W efekcie identycznie wyposażone auta (np. z grudnia 2003 r. i stycznia 2004 r.) mogą znacząco różnić się ceną. Importerzy nawołują, by skończyć z taką praktyką i tak jak na Zachodzie, wyceniać auta używane na podstawie rocznika i daty pierwszej rejestracji. Pytanie tylko: kto miałby to zrobić? Dystrybutorzy zdają się nie zauważać, że noworoczne promocje utrwalają ten niekorzystny trend: skoro nowe auto sprzedane w grudniu może być o kilka tysięcy złotych droższe od sprzedanego np. 2 tygodnie później, ale już w styczniu, dlaczego miałoby to nie działać w drugą stronę na rynku używanych? Dilerzy odpierają ten zarzut, mówiąc, że nasz rynek jest zupełnie rozregulowany niekontrolowanym napływem aut z Zachodu. Jednak nie wszyscy dystrybutorzy i importerzy idą tą drogą - np. w Subaru od lat upusty albo w ogóle nie istnieją, albo są nieznaczne, podobnie jest w Mercedesie czy Suzuki. Dlatego nasza ocena marek z zestawienia nie opiera się na wysokości rabatów. Zielonym kciukiem oznaczyliśmy firmy, których polityka upustów nie wpływa znacząco na utratę wartości po kilku latach i warto przyjrzeć się ich ofercie. Pamiętajmy jednak, że dzisiejsze promocje to niejedyny czynnik, jaki może wpływać na wartość auta po latach.Zdaniem ekspertów- Promocje to akcje ograniczone czasowo i dotyczące limitowanej grupy samochodów. Tak niewielka liczba aut o niższej wartości początkowej nie jest w stanie wpłynąć na notowania cen używanych pojazdów. Podobne akcje stosuje większość importerów przy różnych okazjach, najczęściej jest to wyprzedaż starego rocznika. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku permanentnych upustów - taką politykę długo stosował np. Citroën na wielu rynkach Europy. Skutkuje ona zazwyczaj negatywnym wpływem na wartość rezydualną (czyli w chwili odsprzedaży) aut, a najbardziej na utratę wartości w pierwszym roku. Spadek ten jest spotęgowany ciągłym upustem oferowanym od ceny nowego pojazdu.Bartłomiej BinkiewiczEurotaxGlass's Polskakierownik działu badania rynku- Podstawowym celem prowadzonych przez producentów akcji promocyjnych jest przyciągnięcie klientów do salonów i wydaje się, że cel ten w większości przypadków jest osiągany. Sukces zależy od rodzaju prowadzonej akcji promocyjnej - musi być dostosowana do specyfiki danej marki. Nie zawsze rabat gotówkowy jest korzystny. Rozkład prowadzonych akcji promocyjnych jest ściśle związany z sezonowością sprzedaży, stąd też widoczna koncentracja promocji w okresie wiosenno-letnim oraz pod koniec roku, kiedy to następują wyprzedaże aut starego rocznika. Jeszcze parę lat temu końcówka roku była słaba z punktu widzenia sprzedaży. Z reguły uzyskiwane wyniki okazywały się znacznie niższe od średniej z całego roku. Wojciech DrzewieckiInstytut Badań RynkuMotoryzacyjnego SamarChrysler, Dodge, JeepNa wszystkie modele wymienionych firm rabat wynosi 8 proc. (w przypadku Voyagera 10 proc., Grand Cherokee i Commandera - 11 proc.). W niektórych przypadkach zamiast 4-procentowego rabatu można wybrać program Service Package, Financing 50/50, Special Leasing lub doposażenie oraz opony zimowe.ChevroletNajmniejszy model Chevroleta - Spark - można nabyć z upustem 4 tys. zł, dla Aveo przewidziano rabat od 4,5 tys. zł do 6 tys. zł i promocyjny kredyt GMAC. W przypadku Lacetti oferowany jest rabat od 9,4 tys. zł do 9,6 tys. zł i promocyjny kredyt GMAC. Wyłącznie na upusty można liczyć w przypadku pozostałych modeli Chevroleta: Rezzo (10,3 tys. zł), Epiki (9 tys. zł) i Captivy (12 tys. zł).FSOPoszukujący Matiza mogą nabyć ten model z upustem 4,5 tys. zł oraz pakietem ubezpieczeniowym gratis, dla Lanosa maksymalny rabat wynosi 7 tys. zł, a pakiet ubezpieczeniowy można kupić za 3,5 proc. wartości auta.FordFiestę z 2007 r. można nabyć z zyskiem od 2,5 tys. zł do 3 tys. zł, Fusiona taniej od 3,5 tys. zł do 5,7 tys. zł, a Focusa do 5 tys. zł. W przypadku C-Maksa klient zyskuje od 1,7 tys. zł do 5,1 tys. zł,S-Maksa Galaxy od 5 tys. zł do 7 tys. zł, a Mondeo od 5,1 tys. zł do 8 tys. zł. Największy upust (25 tys. zł) dotyczy modelu Ranger.DaciaUpust na modele Logan i Logan MCV to 1,5 tys. zł, a dodatkowo można liczyć na kredyt ulgowy, kredyt 0 proc., leasing z pierwszą ratą gratis czy bezpłatny kredyt z ubezpieczeniem.HyundaiNajmniejszego Atosa Prime otrzymamy z maksymalnym rabatem 2,5 tys. zł, dla Getza i Accenta 4d upust maksymalny wynosi 4,5 tys. zł. Dodatkowo możemy liczyć na opony zimowe, kredyt "Niska Rata" i ubezpieczenie gratis, a w przypadku Getza i Accenta także na kredyt 50/50. Dla modeli Sonata i Coupe przygotowano rabat 10 tys. zł oraz opony zimowe, a dla Grandeur od 10 tys. zł do 15 tys. zł, a także opony zimowe. Santa Fe kosztuje maksymalnie od 3 tys. zł do 13 tys. zł mniej, dostaniemy ponadto opony zimowe, zestaw DVD, nawigację i ubezpieczenie za 1 proc. wartości auta. Tucson kusi maksymalnym rabatem od 10 tys. zł do 12 tys. zł, oponami zimowymi i pakietem stylistycznym Champion gratis. Rabat 2 tys. zł oraz lakier metalik gratis i opony zimowe lub ubezpieczenie OC/AC/NW bądź kredyt 50/50 bez prowizji to propozycja przewidziana dla i30.HondaHondy Jazz i City nabędziemy z rabatem 2 tys. zł, a oprócz tego otrzymamy opony zimowe i alarm samochodowy gratis. W przypadku Civików 4d, 5d i Type-S dostaniemy opony zimowe gratis, voucher na zakup oryginalnych akcesoriów o wartości 4 tys. zł i ubezpieczenie za 1,7 tys. zł. Dla Accorda upust wynosi od 7 tys. zł do 10 tys. zł, a dla FR-V przewidziano ubezpieczenie OC/AC przez 1 rok gratis. Przy modelu CR-V z silnikiem benzynowym można liczyć na opony zimowe gratis lub voucher na zakup oryginalnych akcesoriów producenta o wartości 4,5 tys. zł.CitroenNabywcy modeli Berlingo otrzymają rabat do 14,2 tys. zł, C3 do 15,2 tys. zł, C4 do 19,4 tys. zł, a C4 Picasso do 16,5 tys. zł. Na największe zniżki mogą liczyć zainteresowani Xsarą Picasso, w przypadku której należy spodziewać się rabatu do 31 tys. zł, oraz C5 - rabat do 28,1 tys. zł.FiatW przypadku najmniejszego Fiata 600 można liczyć na rabat do 2 tys. zł. Cena Pandy jest niższa od 2,5 tys. zł do 3,5 tys. zł, Albei od 3 tys. zł do 4 tys. zł, Grande Punto od 4 tys. zł do 5 tys. zł, Linei od 2 tys. zł do 3 tys. zł, Stilo Multi Wagon od 8 tys. zł do 10 tys. zł, a dodatkowo można skorzystać z kredytu "Rok bez odsetek" i pakietu ubezpieczeniowego OC/AC/NW. Nabywcy Bravo oprócz rabatu od 2 tys. zł do 3 tys. zł, kredytu "Rok bez odsetek" i pakietu ubezpieczeniowego OC/AC/NW otrzymują lakier metalizowany gratis. Dla Cromy przewidziano rabat od 7 tys. zł do 13 tys. zł, dla Sedici od 2 tys. zł do 3 tys. zł, dla Doblo od 2 tys. zł do 4,5 tys. zł i także kredyt "Rok bez odsetek" oraz pakiet ubezpieczeniowy OC/AC/NW.LexusNa wszystkie swoje modele z 2007 r. Lexus przygotował upust w wysokości 6 proc.VWW Volkswagenie rabat przewidziano dla samochodów: Fox - 4 tys. zł, Polo - od 1tys. zł do 5 tys. zł, Golf - od 2 tys. zł do 7 tys. zł, Golf Plus - od 3 tys. zł do 7 tys. zł i Jetta - od 6 tys. zł do 7 tys. zł. Cena modelu Golf Welcome to 48,5 tys. zł. Za Tourana zapłacimy mniej od 3,5 tys. zł do 7 tys. zł. Dla Passata z pakietem specjalnym przygotowano upust o wartości od 9 tys. zł do 12 tys. zł lub ofertę finansowania wraz z 3 tys. zł. Eos i Touareg są tańsze o 7 tys. zł i 10 tys. zł.SeatIbiza oferowana jest z ubezpieczeniem za 2,99 proc. wartości auta, a wersja SRC 2 dodatkowo z rabatem 6 tys. zł. Dla Cordoby Cool przewidziano cenę promocyjną 41 990 zł, ceny serii specjalnej Leona zaczynają się od 49 900 zł. Klienci dodatkowo mogą liczyć na pakiet wyposażenia w promocyjnej cenie 3090 zł, a przy pozostałych wersjach (oprócz FR i Cupra) na maksymalny rabat 4 tys. zł, lakier metalizowany lub brylant w cenie auta, pakiet ubezpieczeń za 2,99 proc. wartości auta i kredyt 50/50. Upust na Alteę XL wynosi 5 tys. zł, ponadto dostępny jest lakier metalizowany lub brylant w cenie auta, pakiet ubezpieczeń za 2,99 proc. wartości auta, kredyt 50/50, a dla wersji Reference (1.6 benzyna 102 KM) dodatkowo zniżka 500 zł. Alhambra Stylance jest tańsza o 6 tys. zł i oferowana z lakierem metalizowanym i lampami ksenonowymi.PeugeotPeugeot proponuje dla modeli z 2007 r. niższe ceny w kredycie 0 proc. I tak: za 107 zapłacimy od 27,8 tys. zł, za 207 od 36,8 tys. zł, a za 407 od 65,9 tys. zł. Cena Partnera startuje od 41,7 tys. zł.RenaultRenault przewidziało niemal dla wszystkich swoich modeli promocję cenową. Za Clio Storię zapłacimy 4,5 tys. zł, Clio III 2 tys. zł mniej. Thalia jest tańsza o 5 tys. zł, Modus o 3,3 tys. zł, zaś Mégane od 7 tys. zł do 8 tys. zł. Nabywcy Scenica zaoszczędzą 6 tys. zł, a Grand Scénica 5,5 tys. zł. Najnowsza Laguna to wydatek mniejszy o 7 tys. zł. Największy upust dotyczy modelu Espace - 25 tys. zł. W przypadku Kangoo stosowany jest rabat w wysokości 11 proc.OpelAgilę i Corsę można kupić z maksymalnymi upustami (odpowiednio) 7 tys. zł i 4tys. zł. W przypadku Merivy rabat wynosi od 6,6 tys. zł do 8tys. zł, dla Astry Classic II od 10,9tys. zł do 11,4tys. zł, a dla Astry III od 8,5 tys. zł do 10,5tys. zł, wszystkie wraz z kredytem GMAC lub SuperGMAC.Procentowe upusty dotyczą modeli: Zafira (od 10 proc. do 12 proc. i kredyt GMAC lub SuperGMAC), Vectra (14 proc.), Signum (14 proc.). Także pozostałe modele zostały objęte promocją - Antara w postaci rabatu 13 tys. zł oraz Combo i Vivaro (upust 11 proc.).MitsubishiNabywcy Colta z 2007 r. (nie dotyczy wersji Zen) otrzymają maksymalny rabat gotówkowy 7 tys. zł wraz z oponami zimowymi gratis, kredyt promocyjny 3x33, pakiet ubezpieczeniowy lub kredyt 50/50. Promocja Lancera kombi to maksymalny rabat gotówkowy 10 tys. zł lub pakiet ubezpieczeniowy, opony zimowe, radio CD gratis, kredyt 3x33 proc. Outlander Turbo jest tańszy maksymalnie o 10 tys. zł, promocja obejmuje także komplet lamp ksenonowych gratis lub pakiet ubezpieczeniowy. Dla pozostałych modeli przewidziane są rabaty: Grandis 15 tys. zł, Outlander 2.0 DID 5 tys. zł, Pajero 3.2 DID 20 tys. zł, L200 do 12 tys. zł, Colt 1.5 Turbo rabat 10 tys. zł, Colt 1.5 Invite CZC rabat 9,9 tys. zł.SkodaKlienci poszukujący Skód mogą nabyć schodzący model Fabii z 2007 r. za cenę o 4,8 tys. zł niższą, nowy model Fabii, też z 2007 r., jest tańszy o 3 tys. zł. Do-datkowo przewidziano pakiet ubezpieczeniowy OC/AC/NW w cenie samochodu oraz kredyt 50/50 bez prowizji i odsetek. Przy zakupie kolejnego modelu - Roomstera - upust wynosi 5,9 tys. zł. Także w tym przypadku oferowany jestkredyt 50/50 bez prowizji i odsetek. Te same założenia dotyczą Octavii I i Octavii II, z tym, że modele z 2007 r. można nabyć z rabatem odpowiednio 3,9 tys. zł oraz od 6,5 tys. zł do 7,5 tys. zł. Dla sztandarowego modelu Superb oferowany jest upust 10 tys. zł oraz kredyt 50/50.ToyotaDla Aygo i Yarisa Toyota przygotowała rabat 3,3 tys. zł, dla Corolli 8,9 tys. zł, a dla Aurisa już 11 tys. zł. Największy upust dotyczy Corolli Verso - 14,1 tys. zł. Tańsze są także Avensis o 9 tys. zł, Prius o 8,4 tys. zł oraz RAV 4 o 11,5 tys. zł.SsangYongDla Rextona II Navi upust wynosi od 11 tys. zł do 16 tys. zł. Actyon jest tańszy od 9,4 tys. zł do 19,4 tys. zł, a Actyon Sports od 8 tys. zł do 12 tys. zł. Na model New Kyron wydamy od 8 tys. zł do 10tys. zł mniej, zaś cena Rodiusa negocjowana jest indywidualnie.KiaDla Picanto Kia przygotowała rabat 6 tys. zł, dla Rio 8 tys. zł i dodatkowo alarm oraz czujnik cofania. Promocja cee'da SW to pakiet OC/AC/NW, alarm, czujnik cofania, a cee'd hatchback dodatkowo rabat 4 tys. zł. Magentisa kupimy taniej o 13 tys. zł i dostaniemy alarm, a Carensa o 10 tys. zł z pakietem OC/AC/NW, alarmem i czujnikiem cofania. W przypadku Carnivala i Sorento FL zyskujemy 10 tys. zł, pakiet OC/AC/NW, DVD, nawigację, alarm i czujnik cofania. Sportage (koreański) kosztuje od 6 tys. zł do 12 tys. zł mniej i można otrzymać pakiet OC/AC/NW, radio z CD 1.8 DIN, alarm i czujnik cofania. Rabat na słowacką Kię Sportage wynosi 2 tys. zł, także tutaj otrzymujemy pakiet OC/AC/NW, alarm i czujnik cofania.SaabSaab przewiduje jedynie zniżki procentowe. Topowy model 9-5 można nabyć o 16,5 proc. taniej w leasingu i przez grupy zawodowe (np. lekarze, prawnicy) oraz 7 proc. dla pozostałych klientów. W przypadku 9-3 zniżka to 22 proc. przy leasingu i dla grup zawodowych (m.in. lekarze, prawnicy) oraz 7 proc. dla pozostałych osób.
Okazja czy... skucha?
Styczeń to w samochodowym światku miesiąc promocji. Oczywiście, polityka upustów to nie tylko polska specyfika - niemieccy dilerzy nagminnie rejestrują nowe pojazdy na siebie, by móc znacząco obniżyć ich cenę i sprzedać je jako używane (choć w rzeczywistości samochód w ogóle nie opuścił parkingu dilera).