Czym należy tłumaczyć taka zmianę? Poza najnowszym wcieleniem Octavii, sprzedaż napędzana była przez wycofaną w ostatnich miesiącach Octavię Tour. Ten ostatni model, skonfigurowany fabrycznie dla uboższego i mniej wymagającego klienta, któremu nie zależy na najnowszym designie nadwozia i wnętrze, przyniósł spodziewane efekty. Dzisiaj śmiało można powiedzieć, że zastąpienie Octavii Tour znacznie nowocześniejszym, ale spartańskim modele Skoda Rapid. Użytkownicy Octavii Tour także chwalili dobrze znana i niezawodną jednostkę napędową 1.6 o mocy 102 KM, która była także dostępna w wersji LPG.
Nieoczekiwanie nowym liderem listopada 2012 okazał się Opel Astra, którego polscy dilerzy sprzedali łącznie 1176 egz., z czego 636 trafiło do użytkowników indywidualnych, a 543 egz. do floty. Z całą pewnością pomocna udała się promocja – 150 godzin najlepszych cen raz na 150 lat, która polski importer zorganizował z okazji 150-lecia Opla.
Skoda Octavia w listopadzie 2012 r. głównie trfiła do klientów flotowych (661 egz.), a łącznie sprzedano 953 egz. kolejną niespodzianką jest trzecia pozycja Opla Corsa z wynikiem 781 egz. Ten model głównie wybierali klienci indywidualni – 504 egz.
Skoda Fabia staje się już modelem przestarzałym, co potwierdza kolejny miesiąc sprzedaży i aktualna czwarta pozycja na polskim rynku. Nadal to auto kupują głównie klienci flotowi – 528 egz., a łącznie w listopadzie 2012 r. sprzedano 757 egz.
Wciąż w czołówce utrzymuje się Nissan Qashqai (5. pozycja), którego sprzedano 712 egz. (480 trafiło do floty). Najlepszy wynik w 2012 roku osiągnęło nowe Renault Clio (6. pozycja) z wynikiem 679 egz. (441 trafiło do floty). To wyjątkowo udany model i można w kolejnych miesiącach spodziewać się kolejnego awansu w tej klasyfikacji.
Marka Ford ma w Polsce nowego lidera. Focus został zastąpiony Fiestą. Sprzedano 601 egz., z czego 460 kupili klienci indywidualni.
Drugiego miejsca z października 2012 r. nie utrzymała Toyota Yaris, która z wynikiem 584 sprzedanych egzemplarzy spadła na 8. pozycję. To mogą być ostatnie chwile, gdy Fiat Panda jest klasyfikowany w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych w Polsce samochodów. Na ostateczny wynik 564 egz. zapracowały dwa modele, a większosć to Panda Classic, której produkcja kończy się już w najbliższych tygodniach. Natomiast następca nie robi już takiej furory wśród użytkowników. Pierwszą dziesiatkę zamyka Volkswagen Golf, który wybrało 536 nabywców.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce (modele) – I-XII 2012 r.
1. Opel Astra – 1176 egz.2. Skoda Octavia - 9533. Opel Corsa - 7814. Skoda Fabia - 7575. Nissan Qashqai - 7126. Renault Clio - 6797. Ford Fiesta - 6018. Toyota Yaris - 5849. Fiat Panda - 56410. Volkswagen Golf - 536
Od stycznia do listopada 2012 roku w Polsce sprzedano 287 025 nowych samochodów osobowych i użytkowych o masie do 3,5 tony. Liderem pozostaje Skoda – 31 176 egz. Druga pozycja to Volkswagen – 24 253 egz., trzecia Fiat – 20 540 egz. Najwięcej w listopadzie 2012 r. sprzedała Skoda – 2497 egz., a w dalszej kolejności Opel – 2478 egz. i Volkswagen – 2349 egz.
Na końcu tej statystyki znalazły się takie marki jak: Maserati – 1 egz., Lotus – 1 egz., Lamborghini – 1 egz., Rolls-Royce – 2 egz., Dodge – 2 egz., Saab – 3 egz. Aston Martin – 4 egz., Bentley – 10 egz. i Ferrari – 11 egz.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce (marki) – I-XI 2012 r.
1. Skoda – 31 176 egz.2. Volkswagen – 24 2533. Fiat – 20 5404. Toyota – 18 9215. Opel – 18 8936. Ford – 18 2867. Renault – 16 5778. Peugeot – 14 7829. Kia – 14 27510. Hyundai – 14 02811. Nissan – 13 24312. Citroen – 12 29313. Chevrolet – 9 74014. Dacia – 9 46515. Mercedes-Benz – 7 60716. Honda – 6 33917. Suzuki – 5 63918. BMW – 5 03619. Audi – 4 70720. Volvo – 4 223
Źródło: carmarket.com.pl