"Obecny tydzień będzie decydujący" - powiedział na konferencji prasowej.

Potwierdził też doniesienia dziennika "Bild", że w niedzielę wieczorem kanclerz Angela Merkel i minister gospodarki Karl- Theodor zu Guttenberg spotkali się z kierownictwem kanadyjsko- austriackiego konsorcjum Magna International, jednego z trzech inwestorów zainteresowanym Oplem.

Oprócz Magny, uchodzącej za faworyta i działającej w porozumieniu z rosyjskim bankiem państwowym Spierbank oraz producentem samochodów GAZ oligarchy Olega Deripaski, o przejęcie niemieckiego koncernu starają się też włoski Fiat i amerykański holding Ripplewood.

Zdaniem ministra zu Guttenberga wszystkie trzy złożone w zeszłym tygodniu oferty są niewystarczające. W opublikowanym w niedzielę wywiadzie dla gazety "Bild am Sonntag" powtórzył on, że nie wyklucza "kontrolowanego bankructwa" spółki, jeśli inwestorzy nie poprawią swoich ofert.

Niemieckie rząd chce mieć pewność, że "znaczna kwota z pieniędzy podatników", którą chce przeznaczyć na poręczenia dla Opla, "nie pójdzie na marne" - dodał.

Wypowiedź ta wywołała kontrowersje. Szef dyplomacji i kandydat socjaldemokratycznej SPD na Kanclerza Niemiec Frank-Walter Steinmeier zażądał, by "wreszcie skończyć gadanie o bankructwie spółki".

Także chadecki premier landu Hesja, w którym znajduje się siedziba Opla - Ruesselsheim - Roland Koch zaapelował w poniedziałek do rządu federalnego o podjęcie wszelkich działań, by uratować motoryzacyjny koncern Opel od bankructwa.

"To obowiązek polityki" - powiedział Koch w telewizji ARD. Bankructwo byłoby "najgorszym z możliwych rozwiązań".

Jak podał w poniedziałek dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung", inwestorzy zainteresowani niemieckim koncernem poprawili swoje oferty. Fiat zobowiązał się do spłacenia 6 miliardów euro rządowych poręczeń w ciągu czterech lat. Wcześniej włoski koncern zamierzał zabiegać o 7-miliardowe gwarancje.

Jego koncepcja zakłada też likwidacje 10 tys. miejsc pracy w zakładach Opla oraz siostrzanej spółce Vauxhall, w tym najwyżej 2000 w Niemczech. Fabryki w tym kraju miałyby zostać utrzymane.

Fiat nie przewiduje żadnych zmian w Polsce - informuje "FAZ". Opel ma fabrykę w Gliwicach.

Z kolei Magna zapowiada w swej ofercie wstrzymanie wypłat dywidend na poczet spłaty zadłużenia. Likwidacji miałoby ulec około 2600 miejsc pracy w niemieckich zakładach.

Swoje potrzeby finansowe w związku z przejęciem Opla konsorcjum szacuje na 5 miliardów euro w tym oraz przyszłym roku; sama Magna chce zainwestować w niemiecką spółkę 700 mln euro.