Nowa nazwa dla nowej koncepcji samochodu kombi, to strategia mająca w Oplu długą tradycję.
Pierwszy model kombi – Olympia Rekord z 1953 roku – doprowadził do stworzenia symbolu samochodu, którego przeznaczeniem było przejście do historii jako synonimu całego gatunku samochodów: „CarAVan”.
Legenda mówi, że słowo to powstało, gdy zdumiony klient zobaczył go po raz pierwszy i zapytał „Czy ten samochód to van?” („This car is a van?”). Nowa koncepcja wyzwoliła prawdziwą eksplozję. Opel wyprodukował około 16.000 modeli Rekord CarAVan roczników 53 i 54, co stanowiło ponad 10% sprzedaży modeli sedan. Przy modelu roku 55, liczba ta wzrosła do około 20%: 103.000 sedanów względem 21.000 modeli CarAVan. Później w każdym zakresie nowego modelu Rekorda istniał CarAVan. Ponieważ udział modeli CarAVan w klasie średniej (zdefiniowanej przez Olympię) stale rósł, Opel wprowadził w marcu 1963 roku koncepcję samochodu kombi również do segmentu samochodów kompaktowych, wówczas ukazał się Kadett CarAVan.
Ilość nowych pojazdów CarAVan wzrosła do takiego poziomu, że Opel był prawie co drugim samochodem kombi w Niemczech. Co więcej, Opel zaoferował nabywcom Kadetta opcjonalny dodatek, nadający mu pierwsze cechy prawdziwego samochodu van: Bagażnik mógł być wyposażony w dodatkowe siedzenie dla dzieci, skierowane do tyłu.
W roku 1970, gdy Opel stworzył „niższą średnią kategorię” poniżej standardowego rozmiaru i powyżej Kadetta, firma kontynuowała tradycję Caravan z nową nazwą modelu, „Voyage”. Był to kombi Ascona, początkowo w wersji luksusowej z typowym drewnopodobnym bocznym panelem. Nowa nazwa była wyraźną wskazówką przyszłego kursu.
Kombi nie było pojazdem tylko dla handlowców i robotników. We wczesnych latach siedemdziesiątych zaledwie 20% nabywców modeli Caravan używało swych samochodów wyłącznie do celów prywatnych, lecz liczba ta wzrosła do ponad 50% we wczesnych latach dziewięćdziesiątych. Opel stworzył zwyczaj zapewniania, że segment Caravan – który od czasu Ascony Voyage zawsze obejmował bogaty wybór szczególnie luksusowych i sportowych wersji – oferował odpowiedni wielofunkcyjny samochód, dopasowany do każdego gustu i na każdą kieszeń.
Poza tym Opel ustalał trendy swymi nowymi koncepcjami samochodu kombi: Omega Caravan 24V z roku 1989, z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem o mocy 204 KM, zapoczątkowała trend w kierunku mocnych, dynamicznych samochodów kombi, podążając za ewolucją społeczeństwa.
W kategorii kompaktowej dążenie to objęło Astrę Caravan 16V z silnikiem 150 KM z roku 1993, samochód kombi o najwyższej
mocy w swej klasie.W roku 2005 odbyła się premiera modelu Vectra Caravan OPC – jak dotąd jednego z samochodów o najwyższej mocy z przednim napędem. Dzięki dwuzwojowej turbinie i zmiennemu ustawieniu zaworów, silnik V6 o pojemności 2.8 l wytwarzał maksymalną moc do 188 kW/255 KM oraz moment obrotowy 355 Nm. Dało to wydajność jazdy, porównywalną z samochodami sportowymi.
W roku 2009 Opel raz jeszcze zapisał się w historii modeli kombi: Nowy Opel Insignia Sports Tourer dokumentuje fakt, iż projektanci osiągnęli sukces w przeniesieniu dynamiki samochodów klasy średniej Opla do segmentu aut kombi. Pięć silników benzynowych obejmuje zakres od czterech cylindrów i 115 KM do V6 z 260 KM.
Nowe silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2.0 l i podwójnym turbodoładowaniu obejmują zakres od 110 do 190 KM, oraz doskonałe wartości momentu obrotowego od 260 do 400 Nm. Wszystkie kombinacje są bardzo konkurencyjne pod względem emisji CO2. W ciągu najbliższego roku wprowadzony zostanie również wariant ecoFLEX, o znacznie niższym zużyciu paliwa i emisji CO2, lecz bez ustępstw w zakresie przyjemności z jazdy.
Dzięki systemowi napędowemu wszystkich kół Adaptive 4x4, podwoziu FlexRide oraz elektronicznie sterowanemu mechanizmowi różnicowemu ograniczonego poślizgu, Sports Tourer wykazuje również maksymalną stabilność i wydajność we wszystkich warunkach pogodowych.