Logo
WiadomościAktualnościOptymizm kontrolowany

Optymizm kontrolowany

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pięć lat po debiucie pierwszej Lantry na rynek wchodzi nowy model. Większy, przestronniejszy i bardziej komfortowy.

Optymizm kontrolowany
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Optymizm kontrolowany

Teraz nazywa się Elantra i przebojem ma zdobyć sympatię nabywców na całym świecie. Polscy klienci przekonają się o zaletach tego modelu jednak dopiero w przyszłym roku, bowiem wtedy jest planowane wprowadzenie Elantry na polski rynek.Jazdy testowe odbyły się pod koniec sierpnia w malowniczych regionach koreańskiej wyspy Cheju. Tam mogliśmy się przekonać, jakim autem naprawdę jest nowa Elantra. Tym bardziej że nie poddano jej zwykłemu face liftingowi, ale poważnej modernizacji.Przy projektowaniu nadwozia konstruktorzy Elantry ulegli modzie ostrych krawędzi. Widać to zwłaszcza w przedniej części w trapezoidalnym kształcie reflektorów i kratownicy atrapy z dużym logo koncernu. Właśnie w atrapie i przetłoczeniach na masce można dostrzec podobieństwa do wprowadzonego na rynek w ubiegłym roku mniejszego Accenta. Elantra dostępna będzie w dwóch wersjach nadwozia jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowy hatchback. Sedan wyglądem nawiązuje do typowej limuzyny klasy średniej, a charakterystyczny kształt klapy bagażnika i trójkątnych świateł tylnych mogą nasuwać skojarzenia z designem większej Sonaty. Hatchback ma bardziej dynamiczny design, co widać w unoszącej się ku górze linii okien i dużej tylnej klapie. Od sedana różni się też mniejszymi światłami. Wymiary obydwie wersje mają identyczne. Przy długości 4495 mm, szerokości 1720 mm i wysokości 1425 mm Elantra wymiarami porównywalna jest z głównymi konkurentami w tej klasie, czyli Oplem Vectrą i Nissanem Primerą. W starciu z nimi traci jednak wielkością bagażnika. W wersji sedan zaledwie 367 l, a w hatchbacku 415 l. Można go oczywiście powiększać przez rozkładanie asymetrycznie dzielonej (60:40) tylnej kanapy (w wersji czterodrzwiowej pełne wykorzystanie dodatkowej przestrzeni utrudnione jest przez niewielki otwór między bagażnikiem i przedziałem pasażerskim).W porównaniu z poprzednikiem wnętrze jest bardziej przestronne i komfortowe. Fotele zapewniają komfort podróżowania, mają wystarczająco długie siedzisko i dobre trzymanie boczne. Siedzenie kierowcy posiada szeroki zakres regulacji, a kierownicę można przesuwać w pionie. Nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza (dwubarwna z górną częścią szarą i czarnymi lub grafitowymi elementami konsoli środkowej) spełnia wszelkie wymogi ergonomii. Dobra jest jakość materiałów wykończeniowych tapicerki.Elantra może być napędzana jednym z trzech silników benzynowych o pojemności 1,6, 1,8 i 2,0 l o mocy odpowiednio 107, 132 i 141 KM. Niewykluczone, że w ofercie pojawi się również 2,0-litrowy diesel o mocy 111 KM. Napęd na koła przednie przenoszony jest przez 5-stopniową manualną lub 4-stopniową automatyczną i "inteligentną" skrzynię biegów (Hyundai Intelligent Vehicle Control). Niewątpliwym atutem Elantry jest jej niezależne zawieszenie kół. Dzięki umiarkowanie twardej jego charakterystyce auto pewnie trzyma się drogi na szybko pokonywanych zakrętach. Nawet przy gwałtownej zmianie obciążenia tył auta nie wykazuje tendencji do nadsterowności. Dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni i jest przy tym ciche i komfortowe. Zmodyfikowano również układ kierowniczy, który jest teraz bardziej precyzyjny i pozwala pewniej prowadzić samochód. Duży nacisk położono na bezpieczeństwo. Auto może być wyposażone m.in. w 4 airbagi, napinacze pasów, układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, a także układ kontroli trakcji. Elantra jest udanym autem. Jej popularność w dużej mierze będzie zależeć od ceny, a ta ma być podobno atrakcyjna.Rafał Sękalski

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: