Ten wariant małego Jaguara zjednać ma brytyjskiemu producentowi prestiżowych modeli jeszcze szersze grono aktywnych wielbicieli. Teraz można stać się właścicielem "rasowego" kota za 130 tys. zł.Co otrzymuje się w zamian? Na zewnątrz wersja 2.0 (będąca tak naprawdę wersją 2.1) niczym się nie różni od pozostałych X-Type'ów. A to oznacza stylową limuzynę o smukłej sylwetce i lekko drapieżnym wyglądzie. Wersja Sport (na zdjęciach) ma spoiler na pokrywie bagażnika, listwy ozdobne lakierowane w kolorze nadwozia i 17-calowe alufelgi. Pozostałe X-Type'y - podstawowy Entry i luksusowy High - błyszczą chromem i poruszają się na 16-calowych kołach. Także wnętrze pozostaje bez zmian: staranne wykończenie, angielski styl i wszechogarniająca atmosfera luksusu nie zależą od rodzaju napędu i mocy silnika. Standardowe wyposażenie - klimatyzacja, radio, skórzane wykończenie koła kierownicy i drewniane okładziny na tablicy rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwiach - też nie. Pierwsze wrażenia z jazdy: Jaguar z napędem na przednią oś prowadzi się neutralnie i bezpiecznie. Wersja Sport zaopatrzona w sztywniejsze zawieszenie i dobrze wyprofilowane fotele zapewnia stosowną dawkę uciechy, a do spokojnej, komfortowej jazdy moc 2,1-litrowego silnika wystarcza z zapasem. V6 o zmiennych fazach rozrządu i czterostopniowej, zmiennej geometrii układu dolotowego ma doskonałe maniery i wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Nic dziwnego, należy do tej samej rodziny silników Jaguara, co większe jednostki 2.5 i 3.0. Różnica w stosunku do nich staje się wyczuwalna dopiero, gdy zaczyna się przynaglać X-Type'a 2.0 do dynamicznej gonitwy. Tu jego bracia z pojemniejszymi silnikami wykazują więcej temperamentu. Dla kierowców o sportowym zacięciu Jaguar szykuje coś specjalnego. X-Type R z 300-konnym silnikiem pojawić ma się pod koniec 2003 roku. Ale zanim to nastąpi, czeka nas jeszcze jeden przełom u Jaguara: X-Type z silnikiem Diesla.
Oswajanie kota
Właściwie od początku, czyli od wiosny zeszłego roku, gdy ten model pojawił się na rynku, było wiadomo, że na dwóch wersjach silnikowych X-Type'a i napędzie na cztery koła się nie skończy. Teraz stało się: Jaguar wypuścił na łowy najmłodszego członka swojej rodziny z 2,1-litrowym silnikiem V6, którego moc przenoszona jest na przednie koła.