Na dodatek takie samochody to wizytówki możliwości producenta. Stąd i pomysł Audi, czyli model A2 1.2 TDI - za horrendalną w tej klasie cenę 35 792 DEM!Ta dziwna oszczędność opiera się na operacji odchudzenia aluminiowego A2 (o 135 kg), poprawienia współczynnika oporu powietrza do 0,25 i zmniejszenia o 231 cm3 pojemności silnika. Dzięki tym działaniom przy mocy mniejszej o 14 KM (zmalała z 75 do 61 KM) można to superoszczędne cudo kupić już o 880 DEM drożej od dotychczasowego "alu-Audi".Wszystko to brzmi dość absurdalnie, proponuję zatem popatrzeć na cała tę konstrukcję jako na ciekawostkę przyrodniczą (a może ekologiczną). Trzycylindrowy silnik z aluminium ma pojemność 1191 cm3 i jest zasilany pompowtryskiwaczami. Co prawda wyraźnie daje do zrozumienia akustycznie, że jest wysokoprężny, ale zapewnia całkiem przyzwoite osiągi. 100 km/h osiąga już po 14,9 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 168 km/h, dzięki czemu jest w pełni nadającym się nawet na autostradę samochodem. Dopóki tryb "Eco" pozostaje wyłączony. Jeśli auto pracuje w tym trybie, kierowca ma do dyspozycji tylko 45 KM, półautomatyczna skrzynia biegów zaś zmienia przełożenia o wiele wcześniej, a silnik po pracy na wolnych obrotach dłuższej niż 4 s wyłącza się, by automatycznie wystartować ponownie po zwolnieniu hamulca. Dzięki temu wszystkiemu Audi obiecuje spalanie o wartości poniżej 3 l/100 km.Aby obniżyć opór stawiany przez karoserię, osłonięto część wlotu powietrza pod zderzakiem, zastosowano ekstremalnie wąskie opony (145) i specjalne, pełne kołpaki na kołach. Oczywiście, ucierpiał na tym i komfort jazdy, i trzymanie drogi. Droga hamowania z pewnością także się wydłużyła.Odchudzenie auta było możliwe wskutek drastycznych ingerencji w wyposażenie - jak likwidacja wspomagania układu kierowniczego czy zastosowanie jednolitej lekkoramowej kanapy tylnej (nie składa się!). Już samo to potwierdza moją diagnozę, iż jest to po prostu ciekawostka, a nie samochód. Tym bardziej że zmiany w układzie dolotowym silnika pogorszyły oczyszczanie spalin do poziomu Euro 3 z D4, którym się charakteryzuje "normalne" Audi A4.
Galeria zdjęć
Oszczędzać za wszelką cenę