W każdym razie aktualny rok zapowiada się owocnie.Zwłaszcza w klasie małych aut dużo się będzie działo. Już na marzec zapowiadana jest podwójna premiera: produkowanego w gliwickiej fabryce Opla Agili i nowego Suzuki Wagona R+, wytwarzanego na Węgrzech.
W tym roku zadebiutuje następny model Corsy, całkiem nowe Audi A2, a na naszym rynku - Skoda Fabia.Relatywny spokój zapanuje w klasie kompaktów, w której rynkową premierę świętować będzie Nissan Almera. Za to o klasę wyżej spodziewany jest ożywiony ruch - następca Forda Mondeo, nowe generacje klasy C Mercedesa, Citroena Xantii i Renault Laguny czekają na premierowy pokaz. Sporo nowości także wśród niszowych aut rekreacyjnych: od uterenowionego BMW X5, poprzez Hyundaia Santa Fé, po gromadę nowych kabrioletów z Peugeotem 206 (cabrio i coupé w jednym) na czele.
Alfa Romeo
Rasowa limuzyna sportowa 156, która zadebiutowała w 1997 r., odniosła znaczny sukces. Teraz do akcji włączy się kombi - jeszcze ładniejsze od czterodrzwiowej siostry. Alfa Romeo 156 Sport Wagon dołączy do grona szlachetnych kombi, w których styl jest istotniejszy niż zdolności transportowania obszernych i ciężkich ładunków (bagażnik ok. 400 l). Tak jak w przypadku limuzyny do wyboru będą trzy czterocylindrowe benzynowe silniki Twin Spark (1.6/120 KM, 1.8/144 KM, 2.0/155 KM), 2,5-litrowy V6 o mocy 190 KM oraz dwa turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail (1.9/105 KM, 2.4/135 KM - u nas na razie nie oferowane).
Głównymi rywalami tego modelu będą szykowne niemieckie kombi - Audi A4 Avant, BMW serii 3 touring. Sport Wagon pojawi się na rynku w połowie roku po prezentacji salonowej na przełomie lutego i marca w Genewie, a przewidywana cena kształtować się będzie o kilka tys. zł powyżej limuzyny.
Citroen
Francuski producent solidnie przygotował się do wejścia w trzecie tysiąclecie. Od razu na początku roku 2000 wszedł u nas do sprzedaży kompaktowy van Xsara Picasso, interesujący stylistycznie i z niezwykle funkcjonalnie zaprojektowanym wnętrzem. Do wyboru są na naszym rynku trzy wersje silnikowe: dwie benzynowe - 1.6/90 KM i 1.8 16 V/117 KM oraz dieslowska (z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail) 2.0 HDi/90 KM. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. dwie poduszki powietrzne i ABS. Ceny: od 61 tys. zł. Drugą tegoroczną nowością Citroena będzie następna generacja Xantii, której prezentacja spodziewana jest jesienią.
Chrysler
Ten producent ma duże szanse na wzbudzenie powszechnej uwagi motoryzacyjnego świata. Nostalgicznie stylizowany PT Cruiser, który w połowie roku wyjechać powinien na europejskie drogi, zachwyci swoją oryginalną formą nie tylko fanów amerykańskich samochodów. W obszernym wnętrzu tylna kanapa jest składana i wyjmowana. Jedynie jakość materiałów użytych do wykończenia odbiera Cruiserowi trochę uroku. Do wyboru mają być dwa silniki: 2,0-litrowy benzynowy o mocy 140 KM i 2,2-litrowy diesel CDI (Common Rail) Mercedesa.
BMW
Monachijski koncern zabłyśnie w tym roku bogactwem pięknych nowych modeli. Wśród nich dwa kabriolety: rasowy roadster Z8 (po lewej) z 400-konnym V8 (0-100 km/h w 4,7 s, prędkość maksymalna 250 km/h) oraz "trójka" cabrio (po prawej), początkowo tylko jako 323i (170 KM). Ponadto: produkowany w USA uterenowiony X5 z 4,4-litrowym V8, potem także z jednostkami 3-litrowymi (diesel i benzyna). Także w tym roku: skuter z dachem i pasami bezpieczeństwa C1, nowe supersportowe M3 (3.4/340 KM), a jesienią zmodernizowana "piątka"
Daewoo
W tegorocznych planach koreańskiego koncernu znajduje się prezentacja kilku nowych modeli. Prowadzone są zaawansowane prace nad dużą luksusową limuzyną, większą od Leganzy. Do seryjnej produkcji przygotowywany jest kompaktowy van Tacuma dla pięciorga (bagażnik 455-1165 l). Na Żeraniu przewiduje się rozpoczęcie wytwarzania modelu łączącego funkcje pojazdu osobowego i użytkowego w stylu Renault Kangoo pod kodową nazwą F100. Sytuacja finansowa firmy może jednak spowodować, że wprowadzenie nowych modeli się opóźni.
Audi
Bawarczycy z Ingolstadt zamierzają wprowadzić w tym roku na rynek model allroad quattro (u góry) - wysoko zawieszone A6 Avant, zdolne do poruszania się po bezdrożach - konkurenta Mercedesa klasy M i BMW X5. Silniki: 180-konny TDI lub 250-konny benzynowy. Luksus na najwyższym poziomie reprezentować będzie A8 z 5,6-litrowym V12 i napędem na cztery koła. Na przeciwnym końcu programu Audi uplasuje się aluminiowe A2 (zdjęcie na dole). Długość 3,82 m, masa 900 kg, dwie wersje silnikowe, obie 75-konne 1.4: TDI lub benzyna.
Fiat
Włosi wierzą w alternatywne źródła napędu, stosując je aż w trzech wariantach vana Multipla. Ibrida dysponuje kombinacją silnika spalinowego i elektrycznego, Bipower napędzany może być benzyną lub gazem ziemnym, natomiast Blue Power - wyłącznie gazem. Wszystkie ekologiczne Multiple wejść mają na rynki europejskie w tym roku. Ponadto Fiat zaprezentuje praktyczny mały pojazd osobowo-użytkowy Scudino, konkurenta Citroena Berlingo i Renault Kangoo.
Honda
Przygotowania do prezentacji następcy Civica są już bardzo zaawansowane, jednak nowy model japońskiego kompaktu pojawi się najprawdopodobniej dopiero w przyszłym roku. Za to już niedługo do sprzedaży wejdzie pięciodrzwiowa wersja uterenowionego HR-V, oferowana także w polskiej sieci sprzedaży. Niedostępna będzie natomiast u nas druga rynkowa nowość Hondy: hybrydowy Insight (u góry). Do jej napędzania służy kombinacja silnika elektrycznego i benzynowego. Dwuosobowe coupé zużywać ma średnio 3,4 l paliwa na 100 km. Cena w Niemczech: ok. 35 tys. marek.
Ford
Zmiana generacji w klasie średniej Forda. Jesienią produkowane od 1993 r. Mondeo przechodzi na emeryturę. Niespodzianką jest, że zmianie ulec może także nazwa. Wyraźnie większe wnętrze zwabić ma utraconych klientów Scorpio. Silniki: od czterocylindrowego 1.8 o mocy 120 KM do 2,5-litrowego 185-konnego V6. Z tej samej płyty podłogowej skorzystają w przyszłości Mazda 626, mały Jaguar X 400 i następny Ford Galaxy. Do tego czasu produkowany od 1995 r. van Forda zostanie gruntownie zmodernizowany. Otrzyma nowe kształty nadwozia, odświeżone wnętrze, zmodyfikowane zawieszenie i będzie się bardziej odróżniać od VW Sharana i Seata Alhambry. Inna nowość pojawi się latem: lekki pojazd terenowy, który zadebiutował w Detroit pod nazwą Escape. Powstaje przy współpracy z Mazdą, gdzie ten model nazywa się Tribute.
Hyundai
Cała flota nowych modeli Hyundaia popłynie w tym roku na europejskie rynki. Początek zrobi Prime - Atos z nowym, zaokrąglonym tyłem. Zmianie ulega Accent, w nowym wydaniu będzie większy, bardziej komfortowy i bezpieczniejszy niż poprzednik. W ofercie znajdą się 3 wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan, i dwie silnikowe: 1.3 i 1.5. W drugiej połowie roku następcy doczeka się Lantra. Model klasy średniej pojawi się w wersji 4- i 5-drzwiowej, następca popularnego kombi nie jest na razie planowany. Ponadto: siedmioosobowy van Trajet (długość ok. 4,71 m), atrakcyjny SUV Santa Fé (zdjęcie u góry, silniki: 2.4/140 KM i 2.7 V6/170 KM) - konkurent Hondy CR-V i Toyoty RAV4, oraz pełnowartościowy pojazd terenowy Highland, który zastąpi Gallopera.
KIA
Koreański koncern, należący obecnie do Hyundaia, wchodzi mocno na rynek limuzyn wielkopojemnych. Siedmioosobowy Carens (zdjęcie po prawej), skonstruowany na tej samej płycie podłogowej co Shuma i Sephia, stanie obok znanego już Carnivala i nowego modelu Joice, bazującego na dawnym Mitsubishi Space Wagonie. 4,45-metrowej długości Carens napędzany jest 1,8-litrowym silnikiem 16V o mocy 110 KM. Wiosną powinna pojawić się na europejskich rynkach także przedłużona wersja terenowego Sportage (dł. 4,76 m, zdjęcie na dole), wyraźnie większa od znanego modelu 5-drzwiowego. Silniki: 83-konny diesel 2.0 oraz dwie benzynowe wersje dwulitrowe o mocy 95 lub 128 KM.
Mazda
Japońska marka należąca do Forda na początku roku wystąpi u nas z face liftingiem modelu 626 (na zdjęciu w wersji kombi). Latem na europejskich rynkach pojawi się SUV pod nazwą Tribute, powstały w kooperacji z Fordem i produkowany w zakładach Forda w Kansas, USA. Modyfikacji ulegną w tym roku także modele 121, Demio i Xedos 9.
Mercedes
Zanim gwiazda Mercedesa osiągnie w tym roku swój najwyższy punkt wraz z pojawieniem się nowej klasy C, wiosną zaprezentowany zostanie subtelny face lifting roadstera SLK. W ofercie pojawi się jednostka V6 o mocy 218 KM. Latem zadebiutuje klasa C (u góry zdjęcie prototypu), nieco większa i bardziej dynamiczna od poprzednika. W wyposażeniu znajdą się m.in. dwustopniowe poduszki czołowe, poduszki boczne i okienne. Kierownica będzie regulowana osiowo i pionowo, tylna kanapa całkowicie składana bez konieczności zdejmowania zagłówków. Silniki: benzynowe 129-218 KM i diesle CDI 115-170 KM.
Ferrari
Na salonie w Genewie producent z Maranello zaprezentuje rasowy roadster na bazie nowego coupé Modena, napędzany 400-konnym silnikiem. Pasażerowie Modeny Spider chronieni będą za pomocą dwóch pałąków przeciwkapotażowych, umieszczonych za fotelami. Miękki dach zniknie pod sztywną pokrywą. Cena osiągnie w Niemczech ok. 240 tys. marek.
Nissan
Japończycy planują na ten rok ważne nowości. W marcu na rynek wejść ma nowa generacja Almery - w wersji 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Planowana jest także wersja sedan. Do wyboru będzie silnik 1.5 o mocy 90 KM, poza tym 1,8-litrowy 113-konny i turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 2,2 l i mocy 105 KM. Jesienią pojawi się bazujący na rozwiązaniach technicznych nowej Almery kompaktowy 5-osobowy van Tino. W zupełnie innej klasie wystartuje wiosną odnowiona Maxima - konkurent Toyoty Camry i Audi A6. Topową limuzynę Nissana poddano zmianom stylistycznym i zaopatrzono w mocniejszy silnik V6. Jesienią nowe wnętrze otrzyma Micra.
Rover
Brytyjski producent, należący do BMW, planuje na ten rok ofensywę nowych modeli. Na początek w sprzedaży pojawią się odnowione stylistycznie na modłę większej "75" modele serii 200 i 400, teraz pod nazwą 25 (zdjęcie po prawej) i 45. Do wyboru będą nowe mocniejsze silniki 1.8 dla 25 i 2.0 V6 dla 45. Także w tym roku pojawić się ma od dawna oczekiwana nowość: spadkobierca Mini. Najmniejsze autko w grupie BMW będzie miało ok. 3,5 m długości. Planowane są silniki czterocylindrowe o mocy od 90 do 150 KM w topowej wersji Cooper. Inna ważna nowość Rovera: kombi modelu 75 pod nazwą Estate (silniki 115-177 KM).
Porsche
Czasy bez modelu turbo dobiegają u Porsche końca. Po zeszłorocznej prezentacji najmocniejszej wersji "dziewięćsetjedenastki" na salonie we Frankfurcie latem 2000 model trafić ma do sprzedaży. 420 turbodoładowanych KM zabrzmi w tyle jednego z najmocniejszych niemieckich samochodów sportowych. Dostarczą one mocnych wrażeń i zapewnią świetne osiągi. Przyspieszanie od startu do 100 km/h potrwa 4,2 s, prędkość maksymalna wyniesie 305 km/h, co powinno zadowolić nawet najbardziej wymagających fanów Porsche. Umożliwi to 3,6-litrowy sześciocylindrowy bokser, współpracujący z dwiema turbosprężarkami. Napęd na cztery koła i skomplikowany układ jezdny pomogą ujarzmić potężną moc. Do wyboru będą sześciobiegowa przekładnia manualna lub tiptronic. Cena w Niemczech: 234 900 marek.
Mitsubishi
W ofercie japońskiego producenta na europejskie rynki w 2000 r. nie przybędzie wiele nowego. Za to zmiana będzie istotna. Pajero, cieszące się od lat zasłużonym uznaniem auto terenowe, pojawi się w zupełnie nowym wydaniu. Zamiast mocnej ramy otrzyma nadwozie samonośne, które uczyni je lżejszym i sztywniejszym. Pajero - zarówno w wersji pięcio- jak i trzydrzwiowej - jest teraz dłuższe i niższe. W ofercie znajdzie się nowy silnik: 3,5-litrowa jednostka benzynowa V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (220 KM). Poza tym: Pajero Pinin, produkowany w Turynie u Pininfariny, dostępny będzie także w wersji 5-drzwiowej.
Opel
Rok 2000 zapowiada się u Opla bardzo obiecująco. Wiosną na europejskie drogi wyjedzie Astra Coupé, produkowana we Włoszech u Bertone. Powinna ona przypaść do gustu także miłośnikom Calibry, która nie będzie miała bezpośredniego następcy. Istotniejsza dla nas jest jednak inna nowość, która zaprezentowana zostanie najprawdopodobniej na salonie genewskim: produkowany w Gliwicach mikrovan Agila, bliźniaczy technicznie i stylistycznie z nowym wydaniem Suzuki Wagona R+. Oferować ma on przestronne i funkcjonalne wnętrze przy niewielkich wymiarach zewnętrznych. Do sprzedaży wejść ma wkrótce po salonowym debiucie. W ofercie będą dwa silniki benzynowe: trzycylindrowy 1.0 12V o mocy 58 KM i czterocylindrowy 1.2 16V 75-konny. Radosnych wrażeń z jazdy dostarczać ma dwuosobowy odkryty Speedster, bazujący na Lotusie Elise. Jego dwulitrowy silnik osiąga moc 147 KM, co pozwoli na przyspieszenie 0-100 km/h w ok. 6 s. Jesienią pojawi się nowa generacja Opla Corsy - nieco większa na zewnątrz, wyraźnie obszerniejsza wewnątrz i bezpieczniejsza niż dotychczas. Ponadto: pod koniec roku 344-konny V8 z Corvetty dla Omegi.
Peugeot
W lecie powinna pojawić się w sprzedaży "dwieścieszóstka" w swoim najpiękniejszym wydaniu. Coupé zmienia się za naciśnięciem guzika w stylowy kabriolet, twardy dach chowa się w bagażniku i jest zawsze gotowy do założenia, gdyby np. zmieniła się pogoda. Jako jednostki napędowe planowane są: najpierw 2.0 o mocy 132 KM, potem także 89-konny 1.6. Inna atrakcyjna nowość: na rynek wejdzie w tym roku elegancka i wyrafinowana technicznie limuzyna 607, rywalizująca z prestiżowymi niemieckimi modelami klasy wyższej. Silniki: 3,0-litrowy benzynowy V6 o mocy 210 KM i 2,2-litrowy diesel HDi (136 KM).
Toyota
Już w styczniu na rynek weszła odnowiona Corolla: z nową "twarzą" i nowymi silnikami VVT-i. To jednak nie koniec nowości, które największy japoński producent samochodów przygotował na europejskie rynki. Latem powinien pojawić się zmodernizowany duży van Previa, zabierający do 8 osób, i hybrydowy Prius, sprzedawany w Japonii od 1997 r. Elektryczno-spalinowy napęd zużywać ma zaledwie się 3,5 l paliwa na 100 km. Odnowiony zostanie popularny SUV RAV4, który stanie się przestronniejszy i otrzyma nowe silniki. Czystej radości z jazdy dostarczać będzie mały roadster MR2. Przeznaczony dla dwóch osób sportowy kabriolecik o długości 3,89 m, wysokości 1,24 m i masie 970 kg dysponuje umieszczonym centralnie 140-konnym silnikiem 1.8 ze zmiennymi fazami rozrządu VVT-i, napędzającym tylne koła.
Renault
Francuzi wciąż zaskakują resztę Europy niezwykłymi pomysłami. Na rynek trafią zaprojektowane z właściwą tej marce kreatywnością auta niszowe. Najbardziej zdumiewającą nowością będzie Avantime, który stanie się zapewne prekursorem całkiem nowej klasy pojazdów: vanów coupé. Do bardzo przestronnego i luksusowo urządzonego wnętrza Avantime'a wsiada się przez dwoje obszernych drzwi. Na zewnątrz szokuje formą, przejętą jakby wprost z niczym nie skrępowanej wyobraźni stylistów. 210-konny silnik 3.0 powinien sprawnie wprawić w ruch ten pojazd o długości Espace'a. Niecodziennych wrażeń dostarczyć ma Scénic RX4, uterenowiona wersja kompaktowego vana. Napęd na cztery koła, większy prześwit, masywne zderzaki w połączeniu z typową dla tego modelu przestronnością i elastycznością kształtowania wnętrza pomogą jeszcze zwiększyć zakres jego zastosowań. Silniki: 2.0/140 KM, diesel 1.9 dCi/110 KM. Ponadto: "odlotowe" Clio Sport V6 (u góry) z 250-konnym silnikiem.
Skoda
Jedna z najbardziej interesujących tegorocznych nowości pochodzi z Czech. Nowoczesna Fabia, choć skonstruowana na płycie podłogowej małego samochodu - następnej generacji Volkswagena Polo - wymiarami zewnętrznymi (długość 3,96 m) i przestronnością wnętrza plasuje się w bezpośrednim sąsiedztwie aut klasy kompakt. Pięciodrzwiowy hatchback wszedł już do sprzedaży na niektórych europejskich rynkach. U nas spodziewany jest dopiero w połowie roku. W innych krajach do wyboru są na początek silniki 1.4/68 KM, 1.4 16V/101 KM, diesel 1.9 SDi/64 KM, wkrótce także podstawowa wersja 1.0/50 KM, 1.4/75 KM i turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.4 TDi/75 KM. Topowa wersja napędzana będzie silnikiem 2.0/120 KM. Zapewne te same silniki, oprócz jednostki podstawowej 1.0, instalowane będą także w wariancie kombi, który spodziewany jest jesienią.
Seat
Premierami całkiem nowych modeli Seat nas w tym roku pewnie nie zaskoczy, do sprzedaży wejdą jednak modele, które zadebiutowały na salonach w zeszłym roku. Na nasz rynek od przełomu 1999/2000 wprowadzany jest duet odnowionych modeli Cordoba/Ibiza. Po prezentacji na targach poznańskich do sprzedaży wejdzie oferowany już na Zachodzie sportowy Leon (obok). Jesienią spodziewana jest natomiast premiera odnowionej Alhambry.
Volkswagen
Volkswagen stawia w tym roku na face lifting swoich modeli. W styczniu na polski rynek weszło odnowione Polo. Późnym latem przedstawiony zostanie zmodernizowany van Sharan, który od aktualnego modelu różnił się będzie przede wszystkim stylistyką przodu i wnętrzem. Natomiast jesienią spodziewana jest prezentacja face liftingu Passata. Dostępny ma być także z silnikiem 1.9 TDI (150 KM) i napędem na cztery koła. Poza tym: nowe wersje silnikowe Lupo (nie u nas), Golfa, Bory i New Beetle'a.VolvoNa salonach w Detroit i Brukseli zaprezentowany został nowy model V70 - stylistycznie i technicznie zbliżony do limuzyny klasy wyższej S80. Latem dołączyć ma wersja przystosowana do jazdy po bezdrożach Cross Country. Pod koniec roku spodziewana jest nowa limuzyna - S60.