Już we wrześniu 2004 koncern Volkswagen wprowadził na rynek 4-cylindrowy silnik 2,0 TFSI, łączący bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie turbosprężarką. Ten silnik obecnie oferowany jest w kilku wersjach o mocy od 170 do 218 KM, a w topowym modelu Audi S3 osiąga nawet 265 KM i 350 Nm.
Kolejnym krokiem w rozwoju technologii TFSI jest nowy 4-cylindrowy silnik 1,8 TFSI, który ma zapewniać wysoką moc i wysoki moment obrotowy już na niskich obrotach, cichą i aksamitną pracę, minimalne wibracje, niskie zużycie paliwa i potencjał spełniać najbardziej rygorystyczne normy emisyjne. Nową jednostkę 1,8 TFSI wyposażono w 6-kanalikowe wtryskiwacze, wtryskujące paliwo pod ciśnieniem zwiększonym do 150 barów, dzięki czemu zapewnione jest przygotowanie jednolitej mieszanki w cylindrach. Turbosprężarka K03 firmy BorgWarner jest chłodzona cieczą i skraca reakcje na nadepnięcie pedału gazu.
Silnik 1,8 TFSI o stopniu sprężania 9,6:1 osiąga maksymalną moc 160 KM w zakresie 5000 do 6200 obr., ale już przy 1000 obr. dostępne jest 165 Nm momentu obrotowego, przy czym przebieg krzywej momentu obrotowego jest bardzo linearny i osiąga maksymalnej wartości 250 Nm w zakresie 1500 do 4200 obr./min. Takie parametry pozwalają na ekonomiczne zestopniowanie skrzyni biegów, tak więc zużycie paliwa Audi A3 z manualną skrzynią biegów wynosi średnio 7,3 l/100 km.
Kompaktowy silnik z dwoma wałkami równoważącymi można zamontować zarówno podłużnie, jak i poprzecznie. W silniku 1,8 TFSI rozrząd napędzany jest specjalnym łańcuchem, który charakteryzuje się cichą pracą.
Produkcja 4-cylindrowej jednostki 1,8 TFSI, który spełnia najbardziej rygorystyczne normy ekologiczne na całym świecie, odbywać się będzie w węgierskim Győr i chińskim Dalian.