Wszystko wskazuje na to, iż rok 2012 zakończy się wynikiem bliskim rezultatowi z 1993 roku. Wówczas sprzedano 11,3 mln nowych samochodów i wynik ten można było porównywać z równie słabym 1986 rokiem. Także prognozy na 2013 rok nie są zbytnio optymistyczne i analitycy przewidują wyniki na obecnym poziomie.

Obecnie wiele europejskich rządów nie kwapi się ze wspieraniem producentów i dilerów. Nawet jeszcze bardziej utrudnia im życie. Hiszpania, w ktorej podniesiono podatek VAT, co natychmiast odbiło się spadkiem sprzedaży nowych samochodów aż o 37 procent. Jednocześnie dla ratowania sytuacji rząd hiszpański wspiera właścicieli aut, których wiek przekracza 12 lat i przy zakupie nowego samochodu dopłaca do każdego 2000 euro. Musi to być jednak auto, którego cena netto nie przekracza 25 tys. euro, a oferta nie dotyczy modeli hybrydowych, plug-in i aut z napędem elektrycznym.