Auto Świat Wiadomości Aktualności Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)

Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Najnowszy Peugeot z oznaczeniem 3008 jest crossoverem, plasującym się pomiędzy MPV a SUV. Jego ambicje terenowe nie są duże, ale i tak oferuje atrakcyjną alternatywę do standardowego modelu 308. Dzisiaj w Ułężu odbywa się polska premiera prasowa.

Peugeot 3008: trzy w jednym dla najbardziej wybrednych (ceny w Polsce)
Zobacz galerię (69)
Auto Świat
Peugeot 3008: trzy w jednym dla najbardziej wybrednych (ceny w Polsce)

Kiedy w 2005 roku Peugeot po raz pierwszy zaprezentował model 1007, rozpoczęła się era nowych modeli francuskiej marki. Pojazdy z podwójnym zerem w nazwie oznaczają dla marki Peugeot nowe lub nietypowe nadwozie. Przed dwoma laty do 1007 dołączył SUV 4007, a obecnie rodzinny crossover 3008.

Synteza kategorii SUV i MPV plasuje nowy model gdzieś pomiędzy 308 a 308 SW. Zewnętrzne rozmiary 4365 x 1837 x 1639 mm przewyższają nieco hatchback 308. Największa różnica występuje w wysokości nadwozia (+14 cm). O 5 mm większy jest rozstaw osi. Natomiast kombi 308 SW jest dłuższe o 135 mm niż 3008, co ma odzwierciedlenie w większym bagażniku.

Peugeot 3008 - porównanie z rodziną 308
Model3008308308 SWróznica
Długość [mm]436542764500+ 91 / - 135
Szerokość [mm]183718151815+ 22 / + 22
Wysokość [mm]163914981566+ 141 / + 73
Rozstaw osi [mm]261326082708+ 5 / - 95
Pojemnośc bagażnika [l]432-1241348-1201674-2149-

Znalezienie bezpośredniego konkurenta dla modelu 3008 nie jest takie łatwe. Zbliżony cel ma Nissan Qashqai, który jest także alternatywą do konwencyjnego hatchbacka niższej klasy średniej.Crossover Peugeota ma więcej cech MPV, a Nissan jest bliższy modelowi typu SUV. Konkurentem będzie tez zapewne Renault Scenie, który reprezentuje klasyczny segment MPV.

Peugeot 3008 - porównanie wymiarów z wybranymi konkrentami
ModelPeugeot 3008Nissan QashqaiRenault ScénicVW Golf Plus
Długość [mm]4365431543444204
Szerokość [mm]1837178018451759
Wysokość [mm]1639161516371621
Rozstaw osi [mm]2613263027022578
Pojemność bagażnika [l]432410470305

To, że Peugeot 3008 jest inny, widać już na pierwszy rzut oka. Tym razem jednak designerzy francuskiego producenta otrzymali wolną rękę i odeszli od aktualnego wizerunku najnowszych modeli tej marki. Nowy Peugeot otrzymał długie zwisy nadwozia (0,92 m z przodu, 0,84 m z tyłu) oraz już coraz bardziej powszechne dzisiaj duże rozmiary kół o średnicy 16-, 17- lub 18-cali.

Najmniej nietypowym rozwiązaniem jest tylna część pojazdu. W której już na co dzień spotykamy nietypowe światła zespolone, dwuczęściowa pokrywę bagażnika oraz off-roadowy kształt zderzaka. Opływowa przednia część nadwozia z maksymalnie odsuniętymi na boki wielofunkcyjnymi reflektorami oraz najniższym w tym segmencie współczynnikiem oporu powietrza 0,29.

Początki modelu 3008 rozpoczęły się w 2004 roku. W momencie przygotowywania następcy modelu 307, który był dostępny w pieciu wersjach nadwozia, podjęto decyzję o stworzeniu jeszcze jednej. Ten projekt otrzymał kod T84, a jego celem było stworzenie samochodu według najnowszych standardów. Dotychczas Peugeot angażował się w projekty dużych MPV jak 806 i 807, ale w mniejszych kategoriach koncern reprezentował Citroën, który należy do liderów rynku europejskiego.

Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)
Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)Żródło: Auto Świat
Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)
Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)Żródło: Auto Świat

Tym samym nabywcy będą musieli zadowolić się już znaną gamą jednostek napędowych. Benzynowymi, które powstały przy współpracy z BMW, a znamy je już z modelu 308, Citroëna C4 czy Mini. Podstawowy 1,6 VTi ma moc 88 kW i maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 4250 obr./min, z czego już 88 proc. mocy dostępnych jest przy 2000 obr./min.

Wersja z doładowaniem 1,6 THP ma moc 110 kW i maksymalny moment obrotowy 240 Nm, a jesienią do oferty dołączy wersja spełniająca normę Euro 5 o mocy 115 kW.

Peugeot 3008 - silniki benzynowe
Silnik1,6 VTi EU51,6 THP EU41,6 THP EU5
Przekładnia5M6M6M
Pojemność skokowa [cm3]159815981598
Cylindry/zaworyy4/44/44/4
Moc [kW/obr./min]88/6000110/5800115/-
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]160/4250240/1400-
Prędkość maksymalna [km/h]185201-
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]11,88,9-
Przyspieszenie 80-120 km/h [s]11,89,7-
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]7,17,4-
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]139914591459

W ofercie znajdziemy cztery turbodiesle. Dwa najsłabsze o pojemności skokowej 1,6 litra i mocy 80 kW spełniają wymagania normy Euro 4, ale już dwulitrowe są przygotowane do Euro 5. W tych ostatnich zmodernizowana została głowica, kanały ssące i wydechowe oraz niektóre elementy wewnętrzne. Nowy jest także kształt komory spalania, która jest napełniana za pomocą turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek turbiny i systemem common-rail.

Peugeot 3008 - silniki wysokoprężne
Silnik1,6 HDi FAP EU41,6 HDi FAP EU42,0 HDi FAP EU52,0 HDi FAP EU5
Przekładnia6M6MA6M6A
Pojemność skokowa [cm3]1560156019971997
Cylindry/zawory4/44/44/44/4
Moc [kW/obr./min]80/400080/4000110/3750120/3750
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]240 (260)/1750240 (260)/1750340/2000340/2000
Prędkość maksymalna [km/h]180180195-
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]12,212,29,7-
Przyspieszenie 80-120 km/h [s]10,48,98,3-
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,14,95,66,7
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]1425142515291539

Rodzinny crossover we wnętrzu wyposażony jest w system Multiflex, który oferuje trzy pozycje dolnej części bagażnika oraz składane tylne siedzenia. Po złożeniu tylnych siedzeń za przednimi fotelami otrzymamy równą płaszczyznę bagażową i do dyspozycji 1241 litrów. Wersja podstawowa bagażnika to 432 litry.

Wyjątkowa rola modelu 3008, to także wyjątkowe wyposażenie. Jest to: head-up-displey, czyli wyświetlanie wskazań komputera pokładowego w polu widzenia kierowcy, automatyczny hamulec postojowy, reflektory bi-ksenonowe oraz system ostrzegający kierowcę o zbliżaniu się do pojazdu jadącego przed nami.

Przestrzenna kabina w przypadku zastosowania panoramicznego okna dachowego zapewnia nam 5,43 m2 przeszklonej powierzchni.

Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)
Peugeot 3008 – nowy as w talii lwa (fotogaleria, od 70 tys. zł)Żródło: Auto Świat

W ofercie znajdą się cztery opcje wyposażenia – Confort Pack, Premium, Premium Pack oraz najbardziej luksusowa Flint. W Polsce będzie można zamówić już od czerwca 2009 roku jedną z trzech pierwszych. Najtańsza wersja bedzie dostępna za cenę nieco poniżej 70 tys. zł. Do wyboru jest też dziewięć barw nadwozia. Samochody są już produkowane we francuskim mieście Sochaux. W pierwszym okresie będą dostępne z silnikami: 1,6 VTi i 1,6 HDi. Natomiast jednostki 2,0 HDi i 1,6 HDi z przekładnią automatyczną trafią do sprzedaży dopiero latem, a 1,6 THP i 2,0 HDi (120 kW) z przekładnią automatyczną dopiero jesienią 2009 roku.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: