Wraz z nami pojazd bacznie obserwował Gérard Welter - 64-letni główny projektant francuskiej marki i twórca niepowtarzalnego prototypu 908 RC.Jego dzieło ma 4 siedzenia, tyle samo drzwi i 12-cylindrowego diesla umieszczonego z tyłu. Jedynym możliwym wzorcem dla tego typu auta mogłaby być czeska, 8-cylindrowa Tatra. Peugeot demonstruje swoje kompetencje w budowaniu silników wysokoprężnych - jednostka z 908 RC w przyszłym roku ma reprezentować barwy Peugeota w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Przy okazji firma pokazuje, jak mogą wyglądać auta seryjne. Motor z tyłu? Czemu nie!Silnik z tyłu wymusił na projektantach dość niecodzienną stylistykę. Za nowym przodem, który przypomina trochę nos dzikich kotów, znajduje się krótka przednia maska, pod którą nie znajdziemy silnika, lecz 220-litrowy bagażnik. Znacznie dalej rozpoczyna się olbrzymia przednia szyba, która kończy się dopiero... z tyłu! Cecha charakterystyczna - brak w ogóle zewnętrznych klamek - drzwi otwiera się pilotem. Za głowami pasażerów z tyłu znajduje się pionowa szyba, dzięki której udało się wygospodarować sporo miejsca na wloty powietrza do silnika, tak jak w Ferrari Dino. Z lewej i prawej strony rozciągają się błotnikiw stylu lat 30. Podczas jazdy z tylnej klapy wysuwa się błyszczący chromemspoiler. Tył kończą4 rury wydechowe. Niestety, dla fanów francuskich limuzyn nie mamy najlepszych wieści - 908 RC choć piękny i na pewno wśród zwiedzających paryski salon samochodowy wywoła wiele pozytywnych emocji, nigdy nie trafi do produkcji seryjnej. To tylko pokaz możliwości i odwagi Peugeota w ciężkich czasach - w całej Europie sprzedaż samochodów tej marki spada. 5,5-litrowy silnik ma oczywiście filtr cząstek stałych i osiąga 700 KM i 1200 Nm. Audi V12 z tej samej pojemności wyciąga 650 KM(1100 Nm). W 908 RC silnik brzmiał dziwnie, jak zwykłe V6. Niestety, nie pozwolono nam go sfotografować. Wnętrze to elegancki "miks" szarej skóry, matowego drewna i polerowanego aluminium. Trochę jak na ekskluzywnym jachcie. Środkowy panel wypełnia w całości dotykowy ekran, nie będzie więc żadnych przycisków - ciekawa alternatywa dla niemieckich uporządkowanych limuzyn.Peugeot ma mieć wiele profiliGérard Welter w 1960 r. rozpoczął pracę w Peugeocie. Od1998 r. jest szefem stylistów. "Auto Świat": Dlaczego 908 RC ma silnik umieszczony z tyłu?Gérard Welter: Wszyscy konkurenci mają go z przodu, musieliśmy zrobić to inaczej. Chcieliśmy wykorzystać silnik wyczynowy. To stworzyło ciekawą architekturę limuzyny.Jakie nowe trendy Peugeota możemy odczytać z tego konceptu?908 RC jest muskularny - ma wyraźne i mocno zarysowane nadkola, abłotniki bardzo wyraziste. Do tej pory nasze samochody były delikatniejsze. Seryjne modele będą odważniej prezentowały swoją siłę.Od 1998 roku budujecie więcej konceptów. Dlaczego?Robert Peugeot zadecydował, że marka ma mieć więcej profili. Koncepty pomagają też skupić na nas uwagę klientów.Gdzie powstały 24 koncepty od 1998 roku?Wszystkie zbudowało nasze centrum designerskie. Mamy mały team ekspertów i możemy wszystkie prace wykonać samodzielnie.
Peugeot 908 RC - Francuski Maybach
Zanim auto trafi na salon samochodowy w Paryżu (30 września - 14 października), musi zostać dokładnie sfilmowane i obfotografowane. I właśnie przy tej okazjimieliśmy sposobność mu się przyjrzeć bliżej na podparyskim torze.