Peugeot Polska od dziewięciu lat czynnie uczestniczy w sporcie samochodowym i to na wszystkich szczeblach rywalizacji: począwszy od Peugeot 206 WRC i Super 1600, poprzez Rajdowy Puchar Peugeot 206, udział samochodów - szczególnie modeli 106 Rallye i 206 XS - w Pucharze PZM, po Rajd Młodych – imprezę, która jest wprowadzeniem do wyczynu. Także w sezonie 2006 na rajdowych trasach nie zabrakło modeli Peugeot! O podsumowaniu sezonu w Rajdowym Pucharze Peugeot piszemy na naszej stronie osobno, dziś o rywalizacji w Klasie Super 1600 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Aby urozmaicić rywalizację kierowców niedysponujących tak wysokim budżetem, jak w przypadku samochodów WRC, Międzynarodowa Federacja Automobilowa (FIA) stworzyła nową klasę – Super 1600. Cieszy się coraz większym zainteresowaniem, poczynając od mistrzostw światowych, na rozgrywkach narodowych kończąc. W 2003 roku roku w Mistrzostwach Europy samochody Super 1600 zastąpiły auta w specyfikacji WRC. Podobnie stało się w Polsce.

Ta wyraźna tendencja na europejskich trasach rajdowych spowodowała podjęcie przez Peugeot Polska kolejnego wyzwania. Właśnie Peugeot 206 Super 1600 został oficjalnym samochodem zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team (wcześniej przez dwa lata był nim Peugeot 206 WRC). Grzegorz Grzyb i Przemysław Mazur „w cuglach” zdobyli tytuł Mistrza Polski’2003 w Klasie Super 1600, w klasyfikacji Producentów triumfował Peugeot Polska, w klasyfikacji Sponsorów – zespół Peugeot. W sezonie 2004 do modelu 206 Super 1600 przesiedli się Mariusz Pelikański i Daniel Dymurski (w pewnym sensie w nagrodę za wywalczenie rok wcześniej tytułu w RPP). W ubiegłym roku wystartowały dwa samochody: do Pelikańskiego i Dymurskiego dołączyli mistrzowie RPP’2004, Piotr Adamus i Magdalena Zacharko. I spisali się bardzo dzielnie: wywalczyli tytuł drugich Wicemistrzów kraju zarówno w Klasie Super 1600 jak i Kategorii F - 2!

Samochody zbudowane zostały w Peugeot Sport w Paryżu. Jest to kolejna ewolucja 206 Super 1600. Zastosowano w nich m.in. prototypowy układ hamulcowy z dwoma pompami (osobną dla kół przednich, osobną dla tylnich), fabryczną ewolucję układu wydechowego z dwoma katalizatorami, zmienione zawieszenie tylne, zmodyfikowaną elektronikę, pozwalającą na rejestrację danych ze wszystkich czujników znajdujących się w pojeździe. W Peugeot 206 Super 1600 zastosowany został nowy kolektor ssący, który pozwala na lepszy przebieg momentu przy niższych obrotach silnika. Obie „rajdówki” posiadają też wyłączniki bezwładnościowe prądu oraz czujnik automatycznego włączenia systemu gaśniczego, w celu zabezpieczenia załogi, większego niż jest to wyznaczone w przepisach.

Warto podkreślić, że oba samochody Peugeot 206 Super 1600 są w całości przygotowywane do poszczególnych rajdów w serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie. Jedynie ich silniki są systematycznie przeglądane w centrali Peugeot Sport we Francji. Podczas imprez obsługiwać „rajdówki” będzie grupa polskich mechaników pod kierownictwem Grzegorza Targaszewskiego, która współpracować będzie z przybyłym do kraju przedstawicielem Peugeot Sport. Kierownikami zespołów dwóch serwisantów są Piotr Rączka i Dominik Młynarczykowski.

Kierowcami zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team w 2006 roku zostali Piotr Adamus i Dariusz Poloński. Obaj zawodnicy mają duże doświadczenie w prowadzeniu samochodów Peugeot – zdobywali bowiem tytuły Mistrzów Polski w Rajdowym Pucharze Peugeot (Adamus w 2001 roku w modelu 106 Rallye oraz w 2002 i 2004 roku w modelu 206 XS, Poloński – w 2005 roku w modelu 206 XS). Tak więc tradycja, że Mistrz Polski w RPP przesiada się do mocniejszego samochodu w następnym sezonie została zachowana!

Pilotką Piotra Adamusa jest Magdalena Zacharko, pilotem Dariusza Polońskiego – Grzegorz Dobosz.

Peugeot Sport Polska Rally Team uczestniczył w sześciu tegorocznych rundach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

A oto jak wyglądała rywalizacja w Klasie RSMP w sezonie 2006:

RAJD ELMOT - REMY Rozgrywany był na trzech odcinkach, przejeżdżanych kilkakrotnie w różnych kierunkach. Powodowało to, że trasa nie była tym razem „przyjazna” dla samochodów napędzanych na jedną oś – na dziurawy po zimie asfalt przejeżdżające samochody nanosiły piach i kamienie. Należało więc bardzo uważać, łatwo było bowiem przebić oponę.Zarówno Piotr Adamus jak i debiutujący w samochodzie Peugeot 206 Super 1600 Dariusz Poloński rozpoczęli zmagania dość asekuracyjnie – zajmując odpowiednio trzecie i czwarte miejsce w swojej klasie. Na drugiej próbie świetnie poczynał sobie Poloński, który uzyskał siódmy czas w klasyfikacji generalnej. Taki sam rezultat miał na OS-3 Adamus, który awansował na drugie miejsce w Super 1600. Druga pętla nie przyniosła zmian. Adamus i Zacharko utrzymywali wysokie miejsce w klasie oraz siódme w klasyfikacji generalnej, Poloński i Dobosz uczyli się jazdy znacznie mocniejszym niż Peugeot 206 XS (którym w ubiegłym sezonie wywalczyli tytuł Mistrzów Polski w Rajdowym Pucharze Peugeot) samochodem.

Drugi dzień zmagań nie przyniósł większych zmian. Trudniejsze warunki na jezdni sprawiły, że Piotr Adamus i Magda Zacharko zostali wyprzedzeni przez dwa samochody z napędem na dwie osie w klasyfikacji generalnej, utrzymali jednak wysoką, drugą lokatę w klasie.

- Myślę, że to był udany start - powiedział Piotr. Przeanalizowałem dokładnie swoje występy w ubiegłym roku i zdaję sobie sprawę, że brakuje mi dynamiki. Starałem się więc jechać bardziej agresywnie niż dotychczas. Na zwycięstwo nie miałem tu większych szans, mój najgroźniejszy konkurent jest doskonale w tym roku „wjeżdżony” w samochód.- Jestem zadowolony, osiągnąłem więcej niżsię spodziewałem – podkreślał Darek. Moim zadaniem jest nauka i dojeżdżanie do mety. To dość komfortowa sytuacja. Paradoksalnie: rywalizacja w Rajdowym Pucharze Peugeot była bardziej stresująca - tam konkurencja była niezwykle wyrównana, trzeba było cały czas jechać na maksimum możliwości. Myślę, że z każdym przejechanym kilometrem będę uzyskiwał coraz lepsze rezultaty i pod koniec sezonu stać nas będzie na osiąganie znaczących sukcesów!

Wyniki Rajdu Elmot w Klasie Super 1600: 1. Kościuszko i Baran: 2. Adamus i Zacharko – strata 2.07,3 min.; 3. Poloński i Dobosz – 5.14,1; 4. Guzek i Zubik – 11.31,7; 5. Mucha i Madej – 11.41,0; 6. Frycz i Boba – 25.57,1.

RAJD POLSKI. Już pierwszy odcinek specjalny rajdu udowodnił, że stanowisko zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team w sprawie listy startowej (niestety nieuwzględnione przez organizatorów) było trafne. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz już w połowie pierwszego odcinka specjalnego doszli poprzedzającą ich załogę. W tumanach kurzu wyprzedzanie było niemożliwe – załoga straciła przez to kilkadziesiąt sekund. Podobnie było na dwóch spośród trzech kolejnych OS-ów. Dopiero na szóstej, ostatniej próbie pierwszego etapu Poloński i Dobosz mogli jechać normalnie, choć kosztowało to ich stratę 10 sekund za spóźnienie się na PKC. W rezultacie Darek i Grzegorz stracili szanse na nawiązanie rywalizacji w klasie – zajmowali piąte miejsce w klasie ze sporą stratą do konkurentów.

- Jestem rozgoryczony – mówił Darek. Czuję się doskonale, wiem, że mogę uzyskiwać dobre czasy. Tymczasem muszę wdychać kurz pozostawiany przez samochód rosyjskiej załogi...

- Z ogromnym ubolewaniem przyjęliśmy informację, że władze rajdu nie uwzględniły naszego pisma w sprawie zmiany kolejności startu – powiedział Andrzej Nosiński, Sekretarz Generalny Peugeot Polska. Potwierdziło się to na trasie, rywalizacja została wypaczona. Smutna to satysfakcja, że nasze rozeznanie było lepsze od tego, które posiadał organizator. Należy wierzyć, że podobna sytuacja już się nie powtórzy i podczas rajdów zwyciężyć będzie sport przez duże „S”!

Piotr Adamus i Magda Zacharko rozpoczęli dość pechowo (kamień uszkodził przewód hamulcowy), ale już na drugiej próbie zajęli drugą lokatę w klasie. Rozważna jazda spowodowała, że po I etapie byli na trzecim miejscu.

Drugi dzień zmagań potwierdził, że Poloński Dobosz czynią szybkie postępy i coraz lepiej czują się w nowym dla siebie samochodzie. Na pierwszym OS-ie zajęli drugie miejsce w klasie, kolejny wygrali. Przesunęło ich to w klasyfikacji o jedną pozycję.Darek i Grzegorz doskonale spisali się także podczas dziesiątej i jedenastej próby.

- To był udany dzień – komentował Poloński. Wciąż jeszcze uczę się jazdy „potworem:, jakim jest w porównaniu z samochodem „pucharowym” model Super 1600. Jednak na tak trudnych odcinkach potrafiłem nawiązać rywalizację z najlepszymi w klasie. Mam nadzieję, że w kolejnych rajdach będzie coraz lepiej.

Piotr Adamus i Magda Zacharko jechali swoim tempem, utrzymując miejsce na podium.

- Jeszcze wciąż przytrafiają mi się błędy – mówił Piotrek. Zdarzyło się na przykład na nawrocie zgasić auto. Rajd był bardzo trudny, mieliśmy też sporo pecha. Jestem jednak zadowolony: zdobyliśmy kolejne punkty do klasyfikacji, utrzymaliśmy drugą pozycję w klasie.

Wyniki Rajdu Polski w Klasie Super 1600: 1. . Frycz i Boba; 2. Kościuszko i Baran – 34,1; 3. Adamus i Zacharko – 2.33,4; 4. Poloński i Dobosz – 3,56,7; 5. Guzek i Zubik – 24.10,4;

RAJD SUBARU. Małopolskie asfalty, o czym przekonało się w przeszłości wielu wytrawnych kierowców rajdowych, są bardzo śliskie. Po prologu, który został rozegrany na ulicach Krakowa, zawodnicy wyruszyli na znane z ubiegłorocznego Rajdu Wawelskiego trasy. Obie załogi w samochodach Peugeot 206 Super 1600 prezentowały od początku dobrą dyspozycję. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz oraz Piotr Adamus i Magda Zacharko na każdym z trzech OS-ów pierwszej pętli zajmowali miejsca na podium w Klasie Super 1600. Niestety na czwartej próbie Darkowi i Grzegorzowi zabrakło szczęścia: przebita opona i strata ponad 1,5 minuty do rywali spowodowała, że spadli z drugiej na czwartą pozycję. Zgodnie z zapowiedziami, podczas drugiej pętli obaj reprezentanci zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team jeszcze przyspieszyli! Darek i Grzegorz wygrali szósty odcinek w klasie, umacniając się na trzecim miejscu, za Piotrem i Magdą.

Drugi etap nasi zawodnicy rozpoczęli od ataku. Adamus i Zacharko wygrali cztery z sześciu odcinków specjalnych! Kibice ze zdumieniem przecierali oczy oglądając wyniki ostatniego, dwunastego odcinka – w tak trudnych warunkach drogowych Piotr i Magda uzyskali trzeci czas w klasyfikacji generalnej! Poloński i Dobosz także jechali doskonale, zajmując drugie i trzecie pozycje w klasie na poszczególnych odcinkach.

- Gratulujemy zarówno Piotrowi i Magdzie, jak też Darkowi i Grzegorzowi dobrego występu – komentował Andrzej Nosiński, Sekretarz Generalny Peugeot Polska. Dojechali do mety na wysokich miejscach, ustrzegli się wypadnięcia z trasy, co w tak trudnych warunkach przydarzyło się wielu załogom. Mechanicy żartowali wręcz, że się nudzą, nie mają wiele pracy podczas pobytu samochodów na strefie serwisowej...

Wyniki Rajdu Elmot w Klasie Super 1600:1. Kościuszko i Baran: 2. Adamus i Zacharko – 1.18,4; 3. Poloński i Dobosz – 3.11,7; 4. Mucha i Madej – 15.31,5; 5. Guzek i Zubik – 22.48,8;

RAJD RZESZOWSKI. Pewną loterią okazał się dobór opon – pogoda pierwszego dnia była zmienna: obok słońca uczestnikom towarzyszyły opady deszczu. Zawodnicy w samochodach Peugeot od początku jechali bardzo szybko. Po pierwszej pętli, czyli trzech odcinkach specjalnych, Adamus i Zacharko zajmowali piąte, a Poloński i Dobosz – dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej oraz odpowiednio - dwa czołowe w Klasie Super 1600. Darek i Grzegorz mieli pecha: na drugim OS-ie przebili lewą, tylną oponę, tracąc do kolegów z zespołu ponad pół minuty. Szybka i rozsądna jazda na kolejnych próbach spowodowała, że po pierwszym etapie Piotr i Magda awansowali na czwartą, natomiast Darek i Grzegorz – na szóstą pozycję.

Drugi dzień rajdu składał się tylko z czterech odcinków specjalnych. Trzy z nich nie zmieniły kolejności. Na ostatnim Adamus i Zacharko pojechali niezwykle dynamicznie, czym zaskoczyli przeciwników, i awansowali na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.Kolejność na mecie Rajdu Rzeszowskiego: 1. Adamus i Zacharko; 2. Poloński i Dobosz; 3. Kościuszko i Baran.

Po zakończeniu zmagań na trasie Zespół Komisarzy Sportowych postanowił jednak wykluczyć załogi Peugeot z rajdu.

RAJD NIKON. Pierwszego dnia zawodów znakomicie spisywali się Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz. Po trzech odcinkach specjalnych zajmowali oni pierwsze miejsce w Klasie Super 1600 i piąte w klasyfikacji generalnej! Rywalizacja była niezwykle zacięta, ale Darkowi i Grzegorzowi udało się z niej wyjść zwycięsko. Wygrali w sumie sześć spośród dziewięciu prób pierwszego etapu i utrzymali pozycję liderów w klasie i piątą lokatę w „generalce”.

- Myślę, że podstawą wyniku jest ustawienie zawieszenia – mówił Darek. Mieliśmy przygotowaną koncepcję znacznie wcześniej, ale poprzednie rajdy rozgrywane były przy zmiennej pogodzie, przy padającym deszczu. Tym razem aura okazała się łaskawa – przez cały czas było słonecznie i sucho. Rywalizacja jest ciekawa i wyrównana, niektóre odcinki wygrałem różnicą dziesiątych części sekundy. Po przejechaniu 112 kilometrów OS-owych nasza przewaga wynosi 2,1 sekundy, trzeba bedzie jeszcze powalczyć...

Piotr Adamus i Magdalena Zacharko pierwszy etap ukończyli na trzecim miejscu w klasie i dziesiątym w klasyfikacji generalnej.Drugi dzień zmagań rozpoczął się dla reprezentantów zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team pechowo. Na jedenastej próbie Poloński i Dobosz wypadli z trasy. Auto nie zostało uszkodzone, ale w tym miejscu nie było kibiców, którzy mogliby pomóc w wypchnięciu samochodu z powrotem na drogę. Za nim dobiegli, minęło sporo czasu. Strata załogi na mecie wyniosła prawie pięć i pół minuty.- Musieliśmy podjąć ryzyko – tłumaczył Darek. Nasi najgroźniejsi rywale zdecydowanie przyspieszyli. Powiem uczciwie – nie interesowało mnie drugie miejsce, chciałem wygrać. Niestety było za szybko... Mogę jedynie przeprosić wszystkich: cały zespół, kibiców. Postaram się zrehabilitować podczas Rajdu Warszawskiego!

Piotr Adamus i Magda Zacharko jechali szybko, dzięki czemu zajęli drugie miejsce w klasie i wysokie, siódme w klasyfikacji generalnej.- To był dla nas bardzo trudny rajd, szczególnie pierwszego dnia – mówił Piotr. Wyznaczone trasy odcinków specjalnych były niezwykle szybkie. Preferowało to pojazdy grupy N, które rozwijały na prostych prędkość powyżej 200 km/godz. Z wyniku tym razem nie jestem zadowolony – mogło być znacznie lepiej.

W zgodnej opinii obserwatorów właśnie rywalizacja w Klasie Super 1600 była najciekawszym wydarzeniem Rajdu Nikon!

- Mieliśmy podczas tego rajdu wiele satysfakcji z postawy naszych załóg – powiedział Andrzej Nosiński, Sekretarz Generalny Peugeot Polska. Szkoda oczywiście, że Darkowi i Grzegorzowi nie udało się odnieść zwycięstwa, ale taki już jest sport. Jechali świetnie, podjęli ryzyko. Tym razem się nie powiodło, ale następnym... Mamy miejsce na podium o co postarali się Piotr i Magda. Gratulujemy też Łukaszowi Habajowi i Jackowi Spentanemu zwycięstwa w Rajdowym Pucharze Peugeot, które zapewnili sobie wygrywając wszystkie do tej pory rozegrane eliminacje.

Wyniki Rajdu Nikon w Klasie Super 1600: 1. Kościuszko i Baran: 2. Adamus i Zacharko – 1.30,2; 3. Mucha i Madej – 2.47,8; 4. Poloński i Dobosz – 5.25,3.

RAJD WARSZAWSKI. Rajd Warszawski jest jednym z dwóch rajdów w sezonie rozgrywanych na luźnych nawierzchniach. Trasa jest trudna i zróżnicowana – chwilami bardzo szybka, w innym fragmencie kopna i nierówna: z głębokimi koleinami.

Rajd rozpoczął się prologiem w Warszawie. W obecności kilku tysięcy kibiców zgromadzonych na Bemowie, Piotr Adamus i Magda Zacharko zajęli drugie, natomiast Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz – trzecie miejsce w klasie. Różnice na dwukilometrowym odcinku były jednak minimalne. Ze stolicy zawodnicy przenieśli się do Ciechanowa, by w ciągu dwóch dni przejechać dwanaście odcinków specjalnych. Pierwsza pętla I etapu rozgrzała kibiców: bardzo zmotywowani Piotr i Magda po zwycięstwie na drugiej próbie mieli zaledwie 3,5 sekundy straty do liderów. Po powtórnym przejechaniu najdłuższego odcinka załoga w Peugeot 206 Super 1600 objęła prowadzenie w klasie, umacniając je na kolejnym OS-ie. Po pierwszym dniu przewaga Adamusa i Zacharko nad załogą Kościuszko – Baran wynosiła 3 sekundy. Szósta próba okazała się pechowa dla jadących na trzecim miejscu Darka i Grzegorza – wypadli oni z trasy uszkadzając samochód. Mechanicy nie mieli jednak problemów z naprawą i reprezentanci zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team wystartowali do drugiego etapu korzystając z systemu Superally.

Na pierwszym odcinku specjalnym II etapu Adamus i Zacharko zaatakowali – dzięki wyraźnemu zwycięstwu ich przewaga wzrosła do 10,9 sekundy. Ale rywale wcale nie zamierzali się poddawać – na kolejnych próbach odrabiali straty. Przed ostatnim OS-em przewaga Piotra i Magdy zmalała do 0,9 sekundy. Załoga w samochodzie Peugeot 206 Super 1600 wygrała swoistą wojnę nerwów – jedenaście kilometrów dwunastej próby przejechała o pół sekundy szybciej niż rywale, odnosząc zwycięstwo w rajdzie! Dobrze spisali się też Poloński i Dobosz, którzy wygrali dwa odcinki II etapu.

Na strefie serwisowej i mecie rajdu polał się szampan – Piotr Adamus i Magda Zacharko wywalczyli tytuł Pierwszych Wicemistrzów Polski w Klasie Super 1600, awansując w stosunku do ubiegłego roku o jedną pozycję. Na trzecim miejscu w klasie znaleźli się Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz. W klasyfikacji Zespołów Producenckich Peugeot zajął trzecie miejsce i zdobył tytuł Drugiego Wicemistrza Polski...

Wyniki Rajdu Warszawskiego w Klasie Super 1600: 1. Adamus i Zacharko; 2. Kościuszko i Baran, Mucha i Madej – 1,4 sek.; 4. Poloński i Dobosz – 5.32,1 min.

Wyniki Klasy Super 1600 RSMP’ 2006: 1. Kościuszko i Baran – 26 pkt.; 2. Adamus i Zacharko – 20 pkt.; 3. Poloński i Dobosz – 13 pkt.; 4. Mucha i Madej – 7 pkt.; 5. Frycz – 7 pkt.; 6. Guzek i Zubik – 7 pkt.

Wyniki Klasyfikacji Zespołów Producenckich: 1. Subaru – 20 pkt.; 2. Suzuki – 14 pkt.; 3. Peugeot – 8 pkt.; 4. Fiat – 4 pkt.