Logo

Miliony niedopałków mogą trafić do asfaltu. Przełomowy pomysł naukowców

  • Naukowcy odkryli, że niedopałki papierosów, przetworzone na specjalistyczny materiał, mogą wzmacniać asfalt, czyniąc drogi trwalszymi
  • Technologia przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych podczas produkcji, wspierając ekologiczną innowację
  • Asfalt z dodatkiem niedopałków jest bardziej odporny na pękanie, odkształcenia oraz niskie temperatury, co zwiększa jego żywotność
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Niedopałki ogromnym problemem dla środowiska

Co roku na całym świecie wyrzucanych jest nawet 9 miliardów niedopałków papierosów, które trafiają na ulice, do rzek, lasów czy mórz, stanowiąc poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Teraz jednak naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie oraz Uniwersytetu w Bolonii opracowali innowacyjną technologię, która może zmienić sposób, w jaki traktujemy ten problematyczny odpad. Ich badania wykazały, że przetworzone niedopałki mogą posłużyć jako dodatek wzmacniający nawierzchnie asfaltowe.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są korzyści z wykorzystania niedopałków w asfalcie?
Kto opracował technologię przetwarzania niedopałków?
Jakie właściwości ma asfalt z dodatkiem niedopałków?
Ile niedopałków papierosów wyrzuca się rocznie na świecie?

Niedopałki papierosów mogą wzmocnić asfalt

Tradycyjne metody recyklingu nie radzą sobie z przetwarzaniem niedopałków, zwłaszcza tych po e-papierosach, które zawierają złożone mieszanki włókien syntetycznych i chemikaliów. Hiszpańsko-włoski zespół badaczy opracował jednak nowatorski sposób wykorzystania pozostałości po papierosach jako surowca do produkcji asfaltu.

Zobacz także: Polacy wynaleźli nowy asfalt. Pochłania spaliny i pyły

Z niedopałków usuwane są końcówki zawierające popiół, a pozostałe części — głównie włókna celulozowe i plastik PLA — są rozdrabniane i mieszane z woskiem. Tak przygotowana masa jest następnie podgrzewana, prasowana i cięta na granulki, które trafiają bezpośrednio do gorącej masy bitumicznej.

Pod wpływem wysokiej temperatury wosk topnieje, uwalniając włókna z niedopałków. Te z kolei działają jak zbrojenie wewnętrzne, wzmacniając strukturę asfaltu.

Czytaj też: Strażnicy nie mylili się. W pojeździe była podwójna ściana

Testy potwierdzają skuteczność nowej mieszanki

Testy laboratoryjne wykazały, że asfalt z dodatkiem przetworzonych niedopałków jest bardziej odporny na pękanie i odkształcenia, także te spowodowane niskimi temperaturami i wywoływanymi przez nie skurczami termicznymi. Mieszanka staje się bardziej plastyczna i elastyczna, co przekłada się na dłuższą żywotność nawierzchni drogowych.

Co więcej, obecność wosków w mieszance asfaltowej pozwala obniżyć temperaturę produkcji, co oznacza mniejsze zużycie energii oraz niższą emisję gazów cieplarnianych. To ważny krok w stronę bardziej zrównoważonego budownictwa drogowego.

Powiązane tematy: Drogi Papierosy
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu