Co ważne, badania laboratoryjne potwierdziły skuteczność nowego materiału. Ekoasfalt redukuje substancje emitowane przez pojazdy spalinowe oraz związki powstające wskutek ogrzewania domów paliwami konwencjonalnymi. W komorze reakcyjnej Politechniki Gdańskiej wykazano redukcję m.in. tlenków azotu (NOx) i lotnych związków organicznych (LZO) na poziomie 40 proc., a rakotwórczego benzo(a)pirenu na poziomie 25 proc. To wyniki lepsze od innych produktów dostępnych na rynku.
Do produkcji asfaltu wykorzystaliśmy opracowany przez Politechnikę Gdańską materiał fotokatalityczny, który powoduje, że zanieczyszczenia ulegają rozkładowi pod wpływem światła słonecznego. Nasz materiał wykazuje dużo wyższą efektywność niż inne produkty na rynku, które redukują jedynie stężenie tlenków azotu. Tymczasem nowy, ekologiczny asfalt opracowany wspólnie przez Politechnikę Gdańską i Centrum Badawczo-Rozwojowe ORLEN jest w stanie unieszkodliwić także inne substancje, m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne zawarte w pyłach zawieszonych PM2,5, w tym kancerogenny benzo(a)piren
– powiedziała prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.
Teraz przyszła kolej na testy w prawdziwym świecie. Lokalizację do budowy doświadczalnego odcinka wybrano nieprzypadkowo. Miejscowość Kajkowo k. Ostródy (woj. warmińsko-mazurskie) leży w pobliżu dróg ekspresowych S5 i S7 i znajduje się w niej dużo osiedli domów jednorodzinnych bez ogrzewania gazowego. To świetne miejsce do sprawdzenia skuteczności wynalazku w warunkach rzeczywistej eksploatacji.
Odcinek z nowym ekoasfaltem ma długość 1 km, badania potrwają rok. Dane będą zbierane za pomocą czujników do pomiaru poziomu zanieczyszczeń, umieszczonych bezpośrednio przy drodze, oraz z próbek pobranych z nawierzchni i przekazanych do laboratorium.
Po uzyskanych wynikach zapadnie decyzja, czy oczyszczający asfalt zostanie wdrożony do produkcji i zacznie pojawiać się również na innych drogach w Polsce.