Zaledwie kilka miesięcy po premierze modelu 308 hatchback należącego do segmentu średnich samochodów, Peugeot wprowadza sylwetkę SW, która zasili szeregi tej nowej rodziny.
- Model 308 SW będzie dostępny w salonach sprzedaży w Polsce tuż po wakacjach - mówi Andrzej Nosiński, Dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych Peugeot Polska. To bardzo ciekawa oferta dla naszych klientów. To duży, bardzo nowoczesny i przede wszystkim - przyjazny samochód. Oferuje on bowiem nie tylko świetne właściwości trakcyjne, obszerną gamę silników i bogate wyposażenie, ale - co ważne dla właścicieli aut typu kombi - ogromne możliwości adaptacji wnętrza.
Na krętych, górzystych drogach Sardynii, w chwilami ekstremalnych warunkach (ulewny deszcz) mieliśmy możliwość zweryfikowania słów przedstawicieli firmy Peugeot, wyrażających sie o najnowszym modelu w samych superlatywach.
Duży i praktyczny
Peugeot 308 SW, częściowo zaprezentowany już w postaci samochodu koncepcyjnego podczas ostatniego Salonu samochodowego we Frankfurcie, pojawia się, aby odświeżyć oferty SW i kombi Peugeota 307, który dzięki swej atrakcyjności i innowacyjności zyskał w ciągu sześciu lat blisko 900 tysięcy klientów.
Model Peugeot 307 SW był inspiratorem nowej koncepcji, oryginalnej i niepowtarzalnej, który odniósł sukces dzięki licznym zaletom, takim jak: przyjemność prowadzenia, jakość przebywania w samochodzie, funkcjonalność i pojemność. Trafił on w gusta klientów, którzy racjonalnie nie identyfikowali się zhatchbackiem, a koncepcyjnie nie odnajdywali się w samochodach jednobryłowych z segmentu M1.
Dostęp do bagażnika przez szeroką pokrywę lub otwieraną, panoramiczną tylną szybę staje się jeszcze łatwiejszy, dzięki tylnej rozsuwanej półce bagażnika.
Wyposażenie bagażnika posiada jeszcze jedną małą, ale rewelacyjnie wypracowaną niespodziankę podkreślającą praktyczną stronę całości – jedna z lampek bagażnika w razie potrzeby, może zmienić się w przenośną latarkę.
Należy jeszcze podkreślić, że w przypadku, gdy siedzenie pasażera jest złożone do pozycji stoliczka, Peugeot 308 SW umożliwia przewiezienie w kabinie przedmiotu o długości 3,10 m.
Klientów, którzy poszukiwali samochodu dużego i praktycznego, ale także takiego, który służy rozrywce, spotkaniu z przyjaciółmi, wspólnemu podróżowaniu, a przede wszystkim klientów, którzy są przywiązani do pewnego wyobrażenia o estetyce i przyjemności prowadzenia samochodu.
Tak jak 308 hatchback, sylwetka SW korzysta z silnych punktów programu „T7” : podwyższonej sylwetki nadwozia gwarantującej maksimum przestronności, doświetlenia wnętrza i widoczności, docenionej pod względem oryginalnej stylistyki, starannie dopracowanych szczegółów widocznych na pierwszy rzut oka, jakości użytkowej pojazdu oraz najwyższej jakości zachowania na drodze i doskonałego poziomu bezpieczeństwa.
Peugeot 308 SW kontynuuje i doskonali rozwiązania, które przyczyniły się do sukcesu poprzedniego modelu, takie jak: przeszklony panoramiczny dach (większy o 27 procent; o powierzchni całkowitej aż 1,68 m2), udoskonalona modularność, czy praktyczna otwierana tylna szyba. Tak wiele dodatkowych i niepodważalnych zalet, aby sprostać oczekiwaniom i różnorodnym wymaganiom stawianym przez użytkowników tego modelu.
Wygląd zewnętrzny
Na zewnątrz, w 308 SW udało się zharmonizować wyjątkowo wyrazisty i dynamiczny przód, znany już z modelu 308 hatchback, z tylną częścią nadwozia o bardzo oryginalnym kształcie.
Peugeot 308 hatchback i SW charakteryzują sie identyczną linią przedniej części nadwozia, która jest wyjątkowo wymodelowana i pełna ekspresji, gdzie znak firmowy Lwa spoczywa, na miejscu, które można by nazwać „nosem” pokrywy silnika.
Jest on początkiem dwóch płynnie wznoszących się linii wzdłuż pokrywy silnika w kierunku przedniej szyby, których przedłużenie stanowią słupki przednie, a ich kres wyznacza górna krawędź pokrywy bagażnika. Linie te, płynnie tworzą kształt litery „V”, która nadaje ogólny charakter sylwetce pojazdu.
Płynna linia nadwozia jest dodatkowo podkreślona poprzez imponujących rozmiarów panoramiczny szklany dach, który w połączeniu z dużą szybą przednią zapewnia doskonałą widoczność. Przednie reflektory, o wyjątkowo „kocim” wyglądzie rozciągają się harmonijnie na całej szerokości pokrywy silnika. Cztery „techniczne” reflektory zapewniają pojazdowi przenikliwe, a jednocześnie pełne blasku „spojrzenie”, które jest widoczne dzięki gładkiej tafli kloszy reflektorów.
Przednia część nadwozia, swój wyjątkowy charakter zawdzięcza również specyficznej kracie wlotu powietrza, która łączy w sobie cechy dobrego stylu i funkcjonalności. Zależnie od wersji, podobnie jak w modelu hatchback, zderzak przedni dostępny jest w trzech różnych konfiguracjach. Może to być „klasyczny” zderzak wyposażony w kratę wlotu powietrza zdobioną dwoma chromowanymi listwami. W drugim wariancie, bardziej dynamicznym, krata wlotu powietrza umieszczona jest w ramie w kolorze aluminium. Trzeci dostępny wariant, o „wyostrzonym” charakterze zarezerwowany jest dla modelu 308 SW z silnikiem 1,6 l THP 128 kW (175 KM).
Kształt reflektorów przeciwmgielnych, usytuowanych na dwóch przeciwległych krawędziach przedniego zderzaka daje optyczne wrażenie poszerzenia samochodu. Dzięki temu, mamy wrażenie jakby samochód stanowił z nawierzchnią jednolitą formę.
Zaangażowanie zespołu Style Peugeotw projektowanie nowego modelu zaowocowało podwyższoną sylwetką nadwozia i zwiększonym o 10 cm rozstawem osi pojazdu. w porównaniu z wersją hatchback, co nadało profilowi 308 SW niezwykłego połączenia dynamizmu formy i równowagi proporcji.Wymodelowane, jakby „muskularne” boczne płaszczyzny nadwozia pojazdu naznaczone są ruchem, którego ślad widoczny jest aż do tylnych świateł, będących jego przedłużeniem.
Linia szyb bocznych, wynurzająca się z bardzo oryginalnej bocznej szyby tylnej i biegnąca do trójkątnej szyby drzwi przednich, przyczynia się nie tylko do wrażenia „zwierzęcia gotowego do skoku”, ale także, co jest oczywiste, do wyśmienitej widoczności dla pasażerów podróżujących w każdym z trzech rzędów siedzeń.
Wreszcie relingi dachowe, pomalowane w kolorze aluminium shadow nadające całości odczucie płynności i elegancji.Zespół Stylu wykazał swoją kreatywność nadając tylnej części nadwozia 308 SW całą jej siłę, oryginalność i nowoczesność.Bardzo wcześnie, bo jeszcze przed projektem „T7” zrodził się pomysł kształtu tylnej szyby. Panoramiczna tylna szyba o wyjątkowo dużej powierzchni, tworzy piękną, otulająca wypukłość, która wykracza poza boczne płaszczyzny nadwozia. Ten oryginalny projekt urzekł natychmiast zespoły odpowiedzialne za 308 SW. W rezultacie, szyba ta umożliwia połączenie licznych parametrów przynosząc jednocześnie nowe korzyści.
Po pierwsze, tworzy nowatorski i dynamiczny styl tylnej części samochodu, który nie pozostaje zresztą bez pewnych skojarzeń z modelami Peugeot 407 i 207 SW. Podkreśla pojemność bagażnika, jak również funkcjonalność trzeciego rzędu siedzeń. Zapewnia jednocześnie doświetlenie wnętrza kabiny oraz wyjątkową widoczność z tyłu pojazdu, minimalizując tzw. martwe punkty w polu widzenia kierowcy. Tym samym pozostaje w doskonałej harmonii z całością koncepcji „SW”. Wreszcie, funkcja jej otwierania niezależnego od pokrywy bagażnika, zapewnia jeszcze większą praktyczność użytkownikom pojazdu.
Podczas gdy inżynierowie podjęli wyzwanie technologicznej realizacji tego zespołu – chodzi przecież o największą otwieraną tylną szybę w segmencie - styliści zajęli się kształtowaniem formy tyłu samochodu, zaczynając od tego właśnie elementu, tak abyharmonizował z ogólnym stylem pojazdu.
W ten sposób, stylowa boczna linia pojazdu, wygięta w łuk, biegnie ku tylnym światłom, a następnie zarysowuje się na pokrywie bagażnika, podkreślając jego wyjątkowo nisko umieszczony próg. Tylne światła w kolorze rubinu, nawiązują kształtem do tylnej pokrywy, tworząc możliwie najszerszy otwór bagażnika, ułatwiający załadunek.
Stylowa ramka tablicy rejestracyjnej w kolorze aluminium, chromowany napis „Peugeot” i umieszczony nieco wyżej emblemat Lwa zwieńczają zarys pokrywy bagażnika. Zarówno stylowa ramka tablicy rejestracyjnej, jak i pozostałe linie stylu, przyczyniają się do wizualnego „poszerzenia”samochodu, aby podkreślić pojemność jego bagażnika i potwierdzić ogólny imponujący rozmiar.
Długość 308 SW wynosi 4, 50 metra, to jest tylko 71 mm więcej od modelu 307 SW, którego zastępuje, przy rozstawie osi pojazdu wynoszącym 2,708 metra (czyli o 10 cm więcej niż w wersji hatchback), który umożliwia maksymalne wykorzystanie przestrzeni przy zachowaniu proporcji stylistycznych pojazdu,
Zwis przedni jest identyczny jak w wersji hatchback iwynosi 926 mm (38 mm więcej niż w 307 SW), zaś zwis tylny - 866 mm (33 mm więcej niż w 307 SW).
Szerokość, podobnie jak w hatchbacku, wynosi 1,815 m (mierzona na wysokości listew bocznych) i jest o 53 mm więcejw stosunku do 307 SW po to, aby zapewnić doskonałe bezpieczeństwo bierne bocznych płaszczyzn oraz pierwszorzędną przestronność (np. szerokość na wysokości łokci).
Wysokość wynosi 1,555 m z relingami na dachu (13 mm mniej w porównaniu z 307 SW), służy lepszym parametrom aerodynamicznym i obniżeniu środka ciężkości o 10 mm.
Aby sprostać wymogom stylu i parametrom jezdnym, tak samo jak w hatchbacku, rozstawy kół zostały powiększone w porównaniu z modelem 307. Pokaźnych rozmiarów koła, wyposażone są w opony o rozmiarach 195/65R15, 205/55R16, 215/55R16, 225/45R17 lub nawet 225/40R18.
Oczywiście wygląd jest sprawa indywidualna, ale bryła 308-ki SW nam sie podoba!
Wnętrze
Drzwi otwierają się bardzo szeroko ukazując przestronne, przejrzyste, przemyślane i odznaczające się wysoką jakością wykończenia wnętrze.
Jego jasność jest imponująca, sprawia, że można się tam czuć - jak to trafnie ujął producent - "jak na werandzie, w dzień lub w nocy". Podziwiać można widok rozpościerający się na niebo lub gwiazdy: "wspaniałe uczucie przestrzeni i piękna wszechświata" zapewnione jest dzięki szybom o całkowitej powierzchni wynoszącej 5,58 m2.
Model 308 SW dysponuje panoramicznym dachem, który należy do największych na świecie stosowanych w samochodach. Jest on o 30 cm dłuższy (1588 mm) od tego, który był niekwestionowanym atutem modelu 307 SW.
Ten szeroki dach panoramiczny (1,68 m2), optycznie pomniejsza belkę poprzeczną dachu i rozpościera swą przeźroczystą taflę na 877 mm szerokości, wykraczając swą powierzchnią poza drugi rząd siedzeń. W ten sposób została również poprawiona widoczność dla pasażerów z trzeciego rzędu w porównaniu z modelem 307 SW.
Składana żaluzja, sterowana elektrycznie, z funkcjami sekwencyjnymi i systemem antyzaciskowym pozwala regulować poziom nasłonecznienia kabiny.
Wspaniałe doświetlenie wnętrza Peugeot 308 SW jest także zapewnione przezpodwyższoną sylwetkę nadwozia, pochyloną szybę przednią oraz niski pas nadwozia, a także poprzez szeroką panoramiczną szybę tylną.
Barwiona tylna szyba panoramiczna, o szerokości wynoszącej 1,662 m i wypukłym kształcie ozdabia tylną część nadwozia 308 SW. Jej profil wzmacnia odczucie przestrzeni dla pasażerów trzeciego rzędu siedzeń. Jej parametry pod względem przepuszczalności światła (40%) oraz izolacji termicznej (24% zamiast 43% dla szyby nie barwionej) pozytywnie wpływają na komfort jazdy.
Przednie siedzenia zostały opracowane na podstawie konstrukcji, która pojawiła się już w modelu 308 hatchback. Pokryte są pianką typu „in situ”, w dwóch wersjach wykończenia: dynamicznej lub bardziej wyprofilowanej - sportowej.
W tym samym duchu, co w wersji hatchback, są one zainstalowane nieco niżej niż w modelu 307 SW ( - 15 mm), cały czas dając jednak możliwość regulacji swojej własnej, najbardziej komfortowej wysokości ustawienia fotela w zakresie od minus 37 mm do plus 13 mm w stosunku do nominalnej wysokości, a wszystko to dzięki ruchomej poduszce siedziska fotela. Możliwość wzdłużnej regulacji położenia w zakresie 230 mm pozwala wybrać najbardziej komfortową konfigurację.
Przednie fotele w niektórych wersjach wyposażone są w funkcję regulacjilędźwiowej.
Podobnie jak w hatchbacku, w niektórych wersjach, kierowca ma do dyspozycji elektryczny system regulacji fotela, w czterech płaszczyznach, z możliwością zapamiętywania pozycji.
Fotele przednie charakteryzują się skrzętnie opracowanymi rozwiązaniami:
* sztywny korpus oparcia fotela zawiera składany stolik, przeznaczony dla pasażerów 2-ego rzędu siedzeń, z uchwytami na długopisy, kubki, puszki z napojami, jak również kieszeń na gazety lub mapy,* fotel pasażera (obszyty tkaniną lub skórą, za wyjątkiem wersji sportowej) dysponuje oparciem składanym do przodu. Pochylenie oparcia jest możliwe aż do pełnego złożenia – do pozycji „stolika” i pozwala na transport przedmiotu o długości 3,10 m mierzonej od deski rozdzielczej do pokrywy bagażnika.
Przestronność kabiny dla pasażerów na przednich siedzeniach, została osiągnięta dzięki starannej pracy stylistów i specjalistów od ergonomii, wykonanej już na etapie tworzenia wersji hatchback. Peugeot 308 SW oferuje taką samą swobodę zarówno pod względem szerokości mierzonej na wysokości łokci jak i pod względem przestrzeni nad głowami pasażerów.
Trzy niezależne siedzenia drugiego rzędu, każde o szerokości 414 mm różnią się wyraźnie od siedzeń zastosowanych w modelu 307 SW.Są one pokryte pianką typu in situ ułożoną na tekstylnej macie pochłaniającej wibracje. Wszystkie wyposażone są w trzypunktowe mocowania typu Isofix.
Są to inteligentne konstrukcje, odpowiadające indywidualnym potrzebom komfortu, wykazujące niespotykaną wręcz zdolność adaptacji do różnych stylów życia oraz radzenia sobie w nieprzewidzianych sytuacjach.
Każde siedzenie oferuje możliwość przesuwania, pochylania, składania do pozycji „stolika”, wymiennego montowania na innych pozycjach, montowania w 3-cim rzędzie lub wreszcie całkowitego wyjmowania, aby ułatwić transport wyjątkowo dużej ilości bagażu.
Istnieje możliwość przesuwania siedzeń wzdłuż osi pojazdu, w zakresie 90 mm (70 mm do przodu i 20 mm do tyłu w stosunku do pozycji nominalnej). Regulację wykonuje się za pomocą specjalnego uchwytu, uzyskując tym samym więcej przestrzeni dla nóg lub zapewniając dodatkową przestrzeń w bagażniku.
Kąt nachylenia oparcia siedzenia regulowany jest w zakresie od 19° do 30°, dając pasażerom możliwość indywidualnego dopasowania optymalnej pozycji.
Specjalny pasek pozwala położyć oparcie fotela na jego siedzisku. Ten sposób konfiguracji fotela (pozycja „stoliczek”) tworzy sztywną płaszczyznę wyściełaną wykładziną, na której można położyć bagaże lub nawet bardzo delikatne przedmioty.
Każde siedzenie może być złożone w sposób przypominający składanie portfela i podciągnięte do siedzenia przedniego (bez konieczności demontażu zagłówków) w celu wygenerowania dodatkowego miejsca w bagażniku, a także by ułatwić dostęp do foteli w 3-cim rzędzie.
Wystarczy, za pomocą paska złożyć oparcie na siedzisko fotela, co automatycznie spowoduje cofnięcie siedzenia na odległość niezbędną do jego portfelowego złożenia, a następnie unieść szeroką dźwignię usytuowaną z tyłu siedzenia (należy zauważyć, iż funkcja „powrót całkowicie automatyczny”- RTA - stanowi prawdziwy postęp w porównaniu z modelem 307 SW). Manewr ten odryglowuje tylne uchwyty mocowania fotela, a specjalny system wspomagający pomaga w jego podniesieniu.
Po złożeniu fotela do pozycji „portfela”, istnieje możliwość jego całkowitego wyjęcia z samochodu. Czerwony pasek pozwala na równoczesne odblokowanie dwóch metalowych dźwigni, które mocują każde siedzenie do nadwozia. Specjalny uchwyt, ułatwia przenoszenie foteli.
Tym samym, 2-gi rząd może być całkowicie pozbawiony foteli, posiadać tylko jeden fotel, dwa fotele sąsiadujące lub dwa fotele zainstalowane po przeciwległych stronach kabiny. Ta ostatnia konfiguracja tworzy bardzo ceniony „efekt pulmana”.
Aby zapewnić skuteczne działanie funkcji „kontrolka zapięcia / odpięcia pasów”, dla każdego z trzech foteli 2-go rzędu zastosowano system nazwany „CSA” (Stycznik Fotela Demontowalnego), który przesyła dane o zapięciu lub odpięciu pasów. Funkcja ta działa oczywiście niezależnie od konfiguracji siedzeń w 2-gim rzędzie.
Pasażerowie 2-giego rzędu korzystają z komfortowej przestrzeni dzięki długości użytkowej pojazdu wynoszącej 1716 mm. Podobnie jak w wersji hatchback, dzięki kompaktowej budowie przednich foteli, mają więcej miejsca na nogi. Dzięki specjalnym kształtom poszycia drzwi, szerokość kabiny na wysokości wzmocnień, wynosi 1427 mm, o 42 mm więcej w porównaniu z modelem 308 hatchback, natomiast szerokość mierzona na wysokości łokci to 1471 mm.
W zależności od potrzeb, albo od chęci, każde siedzenie 2-giego rzędu może być zainstalowane na jednym z dwóch miejsc 3-ciego rzędu, po prawej lub po lewej stronie.
Nastolatek, może w ten sposób stworzyć sobie swoją prywatną przestrzeń z tyłu samochodu i dysponować miejscem o szerokości 1225 mm.
Dwa dodatkowe siedzenia zostały opracowane specjalnie dla trzeciego rzędu. Są one wyposażone w blokadę uniemożliwiającą ich instalowanie w innych rzędach. Fotele te, sprzedawane są pojedynczo, jako wyposażenie dodatkowe. Kompletny zestaw zawiera także podłokietniki oraz uchwyty na napoje, które instaluje się na nadkolach, stwarzając pasażerom 3-go rzędu poczucie komfortu i bezpieczeństwa bez uszczerbku dla własności użytkowych pojazdu.
Dodatkowy fotel, wyglądem przypomina sztywną i kompaktową kasetę przyczepianą do podłogi bagażnika. Każda zamknięta kaseta może być złożona do pozycji „portfela” i ustawiona pionowo dzięki elastycznemu paskowi, który przypina się do trzpienia zagłówka fotela z drugiego rzędu.
Siedzenia te są oczywiście wyjmowane. Są one jednak skonstruowane w podobny sposób, jak siedzenia z drugiego rzędu, po to aby ułatwić załadunek przedmiotów.
Każde ze specyficznych siedzeń 3-go rzędu wyposażone jest w sztywny fartuch z materiału wykładzinowego, który po rozwinięciu tworzy płaską podłogę w wariancie ze złożonymi siedzeniami drugiego i trzeciego rzędu. Może on wytrzymać obciążenie do 30 kg.
Bagażnik tworzy szeroką przestrzeń o regularnych kształtach, której idealnie płaska podłoga jest wyłożona wykładziną dającą wrażenie jedwabiu. Jest ona dobrej jakości, a jednocześnie łatwa w utrzymaniu. Próg bagażnika pokryty stalą nierdzewną „inox” umieszczony jest na wysokości 548 mm nad podłożem, co pozwala na łatwe załadowanie ciężkich przedmiotów o długości do 1032 mm. Parametry tego elementu nadwozia, są jednymi z najlepszych na tle konkurencji.
Przy zamontowanej rolecie bagażnika, jego pojemność waha się od 600 do 674 litrów (lub 508 do 573 dm3 VDA) w zależności od położenia tylnych przesuwanych siedzeń.
Wysokość przestrzeni bagażowej pod tylną roletą wynosi 559 mm. Dostępna w ten sposób wolna przestrzeń umożliwia załadunek bez żadnych pułapek (brak podwójnej podłogi - koło zapasowe znajduje się na zewnątrz, pod podłogą i można je wyjąć za pomocą wyciągarki). Bagażnik 308 SW jest wyjątkowo praktyczny i pojemny.
Po złożeniu rolety bagażnika, jego pojemność mierzona od podłogi do dachu, wzrasta do 911 lub 1031 litrów (657 dm3/ 720 dm3 VDA), w zależności od pozycji siedzeń, zachowując równocześnie możliwość podróżowania pięciu osób w kabinie.
Wyjątkowa modularność 308 SW oferuje liczne kombinacje, które pozwalają dopasować rozmiar bagażnika do indywidualnych potrzeb. W ten sposób zachowując jedynie przednie siedzenia, dwie osoby mogą przewieźćbagaż o pojemności 1388 litrów lub 1140 dm3 VDA (mierzone do wysokości oparć siedzeń). Pojemność ta może być zwiększona do 2149 litrów lub 1736 dm3 VDA przy załadunku aż pod sufit.
Najlepszym dowodem na dbałość o poziom hałasu wewnątrz samochodu jest fakt, że pasażerowie w trzecim rzędzie siedzeń mogą swobodnie rozmawiać z tymi, którzy siedzą z przodu.
Wewnątrz, kształt deski rozdzielczej jest identyczny jak w modelu 308 hatchback i doskonale współgra z całym wnętrzem, wywołując miłe skojarzenia. Jej mocno pochylony kształt oraz płynny, elegancki i wysokiej jakości styl podkreślają wrażenie przestronności i ogólnej wygody.
Przyjemność prowadzenia jak w hatchbacku
Górzyste, bardzo kręte drogi Sardynii pozwoliły w pełni sprawdzić możliwości trakcyjne 308 SW.
Pod względem komfortu jazdy, układy jezdne modelu 308 hatchback zostałydostosowane do specyficznych potrzeb wersji kombi. Elektro - hydrauliczne wspomaganie kierownicy zapewnia kierowcy maksymalną precyzję prowadzenia pojazdu.
Jest ona dodatkowo zapewniona dzięki zastosowaniu przedniego zawieszenia typu Pseudo Mc Pherson oraz tylnego zawieszenia z belką skrętną. Co więcej, szeroki rozstaw kół pojazdu, jak również obniżony środek ciężkości w porównaniu z modelem 307 SW, przyczyniają się znacznie do zwiększenia wydajności układów jezdnych. Peugeot 308 SW charakteryzuje się również świetną sztywnością nadwozia i wyważonym kompromisem między takimi cechami jak przyczepność do nawierzchni i komfort jazdy.
Peugeot 308 SW w wersjach z silnikiem 1.6 HDi 66 i 80 kW (≈ 90 i 110 KM) wyposażony jest w opony nowego typu Michelin Energy Saver 15 i 16 cali, które zostały zastosowane w wersji hatchback.
Silniki
Gama silników Sw jest bardzo szeroka - obejmuje pięć silników benzynowych ( od 70 do 128 kW (od 95 do 175 KM) i trzy silniki diesla HDi, w tym dwa fabrycznie wyposażone w filtr cząsteczek (FAP). Mogą one być montowane w pojeździe w połączeniu z pięciobiegową automatyczną lub ręczną skrzynią biegów, w tym z zupełnie nową sześciobiegową ręczną skrzynią biegów.
Jeździliśmy samochodami wyposażonymi w dwa silniki: benzynowym, o pojemności 1.6 l THP 110 kW (150 KM) oraz dielsem - 1.6 l HDi FAP 80 kW (110 KM). Oba wyposażone były w sześciostopniową, manualną skrzynie biegów.
Obie jednostki maja porównywalny moment obrotowy, wynoszący odpowiednio 240 i 260 Nm.
Silniki są bardzo dynamiczne - nawet strome podjazdy nie robiły na nich najmniejszego wrażenia. Oczywiście jednostka benzynowa wymaga nieco wyższych obrotów.
Silnik:1.6 THP1.6 HDi FAPTyp silnika:benzynowywysokoprężnyCylindry:44Pojemność skokowa (cm3):1 5981 560Moc (kW / KM / obr./min):110 / 150 / 5 80080 / 110 / 4 000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):240 / 1 400260 / 1 750Prędkość maksymalna (km/h):209185Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):9,311,9Zużycie paliwa tryb - miejski/pozaiejski/mieszany (l / 100 km):10,4 / 5,6 / 7,36,4 / 4,0 / 4,9Emisja CO2 (g/km)173129
Jakież było nasze zdziwienie i zaskoczenie, kiedy w pewnym momencie podczas jazdy włączył sie brzęczyk. Początkowo zdawało sie, że to jakaś nagła awaria...
Tymczasem okazało sie, że "nasz" Peugeot 308 SW posiada system alarmujący o niezamierzonym przekroczeniu linii (AFIL). Gdy tylko zjechaliśmy z drogi dwoma prawymi kołami, system ostrzegł nas!
Nowy model posiada wszystkie najnowocześniejsze zabezpieczenia, może być wyposażony w siedem poduszek powietrznych.
Usługa „Peugeot Urgence”, połączona z systemem telematyki radioodtwrzacza RT4 pozwala ona na zlokalizowanie uszkodzonego samochodu oraz wysłanie odpowiedniej pomocy.
Podsumowanie
- SW to ekskluzywne kombi - wyjaśnia Andrzej Nosiński. Bogato wyposażony samochód, posiadający w wyposażeniu standardowym najnowocześniejsze systemy, a w opcji - różne dodatkowe, wygodne dla użytkownika udogodnienia, jest bardzo interesującą propozycja na rynku. Przy jego projektowaniu wzięto pod uwagę bogate doświadczenie firmy w segmencie kombi, stąd od swojego poprzednika różni sie dość znacznie. Jesteśmy przekonani, że 308 SW spodoba sie naszym klientom i zainteresowanie modelem będzie znaczne!
Nasze wrażenia z pierwszych podróży były znakomite. Zadziwiające są możliwości w "przebudowywaniu" wnętrza - siedem foteli (w drugim i trzecim rzędzie jednakowych) można wyjmować i wstawiać w dowolny sposób. Przeszklony dach daje nie tylko poczucie światła, ale pozwala na obserwację otoczenia, co zapewne bardzo spodoba się także np. dzieciom.
Szeroka gama dynamicznych jednostek silnikowych o niewielkiej pojemności (co pozwala na ograniczenie spalania), dobrze zestopniowane skrzynie biegów, doskonałe właściwości jezdne - to duże atuty nowego modelu Peugeota.
Staraliśmy się także sprawdzić skuteczność systemu hamulcowego. Z przodu, hamowanie zapewniają wentylowane tarcze o dużej średnicy, wynoszącej 283 mm i 26 mm grubości (testowany diesel) oraz 302 x 26 mm (benzyna). Zaciski hamulca przedniego mają średnicę 57 mm. Tylne hamulce, wyposażone są w dwie tarcze o wymiarze 268 x 12 mm.
Peugeot 308 SW został fabrycznie wyposażony w system ABS, elektroniczny rozdzielacz siły hamowania (REF) oraz wspomaganie hamowania awaryjnego (AFU). W przypadku gwałtownego hamowania włączają się światła awaryjne.
Samochód hamował świetnie, zarówno przy zimnych, jak i bardzo mocno rozgrzanych tarczach.
Nasze pojazdy testowe wyposażone były także w systemy ESP,antypoślizgowy kół (ASR) i dynamiczną kontrolę stabilności (CDS).
Jak się wydaje swoją popularnością 308 SW może przebić 306-tkę kombi, która przez wielu uznawana było jako kultowe auto w segmencie...
Jak sie dowiedzieliśmy, Peugeot zamierza sprzedać w bieżącym roku 160 tysięcy nowych SW, z czego 75 procent stanowić będą pojazdy z silnikiem diesla.
Niestety nie są znane jeszcze ceny..