Logo
WiadomościAktualnościPiątek trzynastego

Piątek trzynastego

Autor Andrzej Jakubaszek
Andrzej Jakubaszek

Przygoda Janusza Kuliga z rajdami zaczęła się od okna w rodzinnym domu w Łapanowie. Przez nie obserwował Rajd Krokusy, który przejeżdżał przez tę miejscowość.

Tak go to zafascynowało, że sam postanowił spróbować sił w tej dyscyplinie.W roku 1991 wraz z kolegą ze szkolnej ławy Dariuszem Burkatem wystartował Fiatem 126p w krakowskim Kryterium Asów. Wspólnie jeździli przez cztery sezony. Potem na prawym fotelu Burkata zastąpił Jarosław Baran. Po Fiacie 126p startował Toyotą Corollą, później przez dwa sezony Oplem Kadettem GSi. Na nim wywalczył najpierw wicemistrzostwo, a w sezonie 1995 mistrzostwo w klasie N-3. Potem był jeszcze Opel Astra i tytuł wicemistrzowski w klasie A-6.Te wyniki zwróciły na niego uwagę rajdowej ekipy Renault. Janusz dostał do dyspozycji Renault Mégane'a Maxi i za jego kierownicą pokazał, że potrafi walczyć z silniejszymi i szybszymi autami. Tym pojazdem z napędem na jedną oś wygrał mistrzostwa Polski w klasyfikacji generalnej w sezonie 1997. Rok później tylko defekt samochodu w czasie Rajdu Polski pozbawił go możliwości powtórzenia tego wyniku.Od roku 1999 na rajdowych trasach kraju wszyscy bardzo dobrze poznali czerwonego Forda najpierw Escorta WRC, a potem Focusa WRC. W barwach nowego zespołu Marlboro Ford Mobil 1 Janusz wywalczył dwa kolejne tytuły mistrza Polski w klasyfikacji generalnej w latach 2000-2001. W tym ostatnim sezonie Kulig zaliczył aż 17 rajdów. Startował nie tylko w mistrzostwach Polski, lecz także ścigał się Toyotą Corollą WRC na Słowacji, gdzie również wywalczył pierwsze miejsce. Na początku roku zaliczył także dwie eliminacje mistrzostw świata w Szwecji i Portugalii.Rok 2002 rozpoczął współpracą z zespołem Shell Helix PTF Seat. Starty Seatem Cordobą WRC objęły jednak tylko trzy pierwsze rundy mistrzostw Polski. Były to dwa zwycięstwa i jedno drugie miejsce. W tym sezonie Janusz rozpoczął także walkę w Europie za kieronicą Forda Focusa WRC, a w ostatniej eliminacji - Rajdzie Antibes w Peugeocie 206 WRC. Tę serię zakończył drugą lokatą, a kto wie, czy gdyby nie inny dobór opon w greckim Rajdzie ELPA, nie mielibyśmy trzeciego obok Sobiesława Zasady i Krzysztofa Hołowczyca mistrza Europy.Miniony rok to udział w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych. Zaczął od sensacyjnego zwycięstwa w Rajdzie Szwecji. Jednak ten start zakończył się dyskwalifikacją. W jego Mitsubishi Lancerze stwierdzono nieprawidłowe koło zamachowe. Ostatecznie punkty z innych rund dały mu w końcowej klasyfikacji 8 miejsce.W sezonie 2004 miał startować Fiatem Punto Super 1600 w mistrzostwach Polski oraz w wybranych rundach mistrzostw Europy. Niestety, tych planów już nigdy nie zrealizuje. 13 lutego prowadzony przez niego Fiat Stilo wpadł pod pociąg na strzeżonym przejeździe kolejowym w Rzezawie koło Bochni. Z niewiadomych przyczyn szlabany nie były opuszczone.

Autor Andrzej Jakubaszek
Andrzej Jakubaszek
Powiązane tematy: