Logo
WiadomościAktualnościPięć gwiazd Renault

Pięć gwiazd Renault

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Aż pięć modeli Renault (Mégane II, Laguna II, Scénic II, Espace IV oraz Vel Satis) otrzymało w testach zderzeniowych NCAP najwyższe noty (pięć gwiazdek). Koncern nie oszczędza na bezpieczeństwie.

Co roku przeznacza 100 mln euro na programy badawcze z zakresu bezpieczeństwa, nad którymi pracuje 600 osób.Już niedługo w produkcjiDo nowości Renault, które już niebawem mogą pojawić się w samochodach koncernu, należy m.in. układ przedzderzeniowy uruchamiany na sekundę przed zdarzeniem rozpoznawanym przez auto. Milisekundy przed wypadkiem mają być wykorzystane do zwiększenia ochrony pasażerów i kierowcy poprzez np. wcześniejsze odpalenie napinaczy pasów i poduszek powietrznych. Komputer uwzględnia również ułożenie ciała i postury pasażerów. Jak działa? Radar zamontowany w aucie wykrywa przeszkodę. Jej rodzaj określa kamera wideo. Komputer przeprowadzi analizę prędkości zbliżenia oraz obliczy kąt uderzenia, po czym przygotuje auto do wypadku.Innym urządzeniem poprawiającym bezpieczeństwo pasażerów jest system pomagający w zachowaniu odstępu między pojazdami. Czas reakcji człowieka wynosi średnio 0,6 sekundy. Bezpieczna odległość dzieląca dwa pojazdy to taka, którą auto pokonuje w 2 sekundy (w zależności od prędkości jazdy). Gdy jest ona zbyt mała, kierowca zostaje o tym poinformowany sygnałem akustycznym, a dodatkowo pedał gazu twardnieje.Układy kierowniczy i hamulcowy By-WireRozwiązaniami dalszej przyszłości, nad którymi pracuje m.in. Renault, są elektryczny układ kierowniczy typu Steer-by-Wire oraz elektryczne hamulce - Brake-by-Wire. Pierwszy wspomaga kierowcę w sytuacjach awaryjnych - utrzymuje samochód na torze jazdy wyznaczonym przez kierowcę. Na przykład w trakcie awaryjnego hamowania na nawierzchni o nierównej przyczepności układ kierowniczy dodatkowo skręca koła, żeby utrzymać pojazd na obranym torze jazdy.Samochód wyposażony w elektryczne hamulce ma silniki elektryczne wbudowane w zaciski hamulcowe (brak układu hydraulicznego). Kierowca uruchamia je, wciskając pedał hamulca. Zaletą tego systemu jest uwzględnienie przyczepności każdego koła oraz dostosowanie szybkości uruchomienia hamulców do warunków jazdy (w mieście, na autostradzie itp.).Bogaty pakiet bezpieczeństwaWiększość modeli Renault już dzisiaj jest wyposażona w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: ESP, ABS ze wspomaganiem awaryjnego hamowania, 8 poduszek powietrznych (np. 3-drzwiowy Mégane II) oraz układy kontroli ciśnienia w ogumieniu i dobierania przełożeń kierownicy w zależności od prędkości samochodu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: