Jednostka osiąga moc maksymalną 163 KM przy 4000 obr./min. Doskonały wynik inżynierowie Volvo uzyskali w dziedzinie maksymalnego momentu obrotowego, który w przypadku tej jednostki wynosi aż 340 Nm. Uzyskiwany jest już od niskiej prędkości obrotowej - 1750 obr. /min. Faktycznie, podczas jazd testowych modelami S60 D5 i S80 D5 już od tej wartości z niezwykłą siłą auto zaczynało przyspieszać. W praktyce oznacza to, że silnik jest bardzo elastyczny. Producent zapewnia, że przyspieszenie w przedziale prędkości 80-120 km/h na piątym biegu będzie poniżej 10 sekund. Nowoczesny diesel Volvo zapewnia doskonałą dynamikę, niejednokrotnie lepszą niż w przypadku niektórych silników benzynowych. Osiągnięcie 100 km/h w przypadku limuzyny S60 to czas zaledwie 9,5 s. W większych i cięższych modelach V70 i S80 przyspieszenie wynosi 9,8 s. Dobre osiągi to jedno, ale diesel musi być przede wszystkim oszczędny. Średnie spalanie na poziomie około 6 l/100 km to doskonały rezultat. Imponujące przyspieszenia i ekonomiczność silni-ka uzyskano dzięki zastosowaniu wtrysku bezpośredniego Common Rail drugiej generacji. Paliwo wtryskiwane jest do każdego cylindra pod bardzo wysokim ciśnieniem 1600 barów. Dawka paliwa, ciśnienie wtrysku i kąt wyprzedzenia sterowane są elektronicznie za pomocą zaworów elektromagnetycznych. Dzięki temu możliwe jest obniżenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych. Dodatkowo obniżenie wydalania szkodliwych substancji uzyskano stosując układ recyrkulacji spalin (EGR). Spaliny z układu wydechowego częściowo wracają do układu zasilania i zostają spalone. Wysoki moment obrotowy udało się uzyskać dzięki zastosowaniu turbosprężarki z dyszami o zmiennej geometrii (VNT). Pięciocylindrowa jednostka jest niezwykle lekka (185 kg) dzięki temu, iż jej blok i głowica wykonane są z aluminium.
Pierworodny
Volvo, wprowadzając nową własną jednostkę, chce wzmocnić swoją pozycję i zaatakować mocno już obsadzoną przez silniki wysokoprężne klasę wyższą. Nowy silnik o nazwie D5 (diesel 5-cylindrowy), to nowoczesna konstrukcja z wtryskiem bezpośrednim.