Logo

Pod flagą GM

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Europejska premiera auta odbyła się w marcu podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Przed pierwszym opracowanym wspólnie z GM-em samochodem stoi ciężkie zadanie - udowodnić szerokiemu gronu odbiorców, że Daewoo uczyniło olbrzymie postępy zarówno w dziedzinie designu, jak również techniki.

Pod czujnym okiem starszego brataPlan działania amerykańsko-koreańskiej spółki jest podobny do tego, jaki firma realizowała jeszcze przed wchłonięciem przez GM - skorzystać ze sprawdzonej techniki dużego koncernu, a projekt stylistyki powierzyć znanemu studiu designerskiemu. Dzięki temu cena samochodu może być mniejsza niż u konkurencji, a jakość jest na właściwym poziomie. Dlaczego więc plan Daewoo sprzed kilku lat wziął w łeb? Po prostu firma przeliczyła się pod względem finansowym, a nie miała wówczas odpowiedniego wsparcia kapitałowego. Teraz wszystko ma się zmienić, a Daewoo chce odzyskać swoją pozycję.Samochód ma za zadanie zapełnić lukę rynkową pomiędzy kompaktowym Kalosem a luksusową następczynią Leganzy - Evandą. Projekt karoserii nowej Nubiry powstał we współpracy koreańskich stylistów oraz studia Pininfariny. Auto ma ostro zarysowane przetłoczenia karoserii i pod wieloma względami przypomina swojego starszego brata z koncernu Opla - Vectrę. Nubira mierzy 450 cm długości, 172 szerokości oraz 144 wysokości. Rozstaw osi 260 cm zapewnia dużo miejsca dla pasażerów siędzących z tyłu. Bagażnik auta ma pojemność 404. Przy wykończeniu wnętrza nowej Nubiry w większym stopniu niż w przypadku dotychczas produkowanych aut Daewoo zwrócono uwagę na dobór materiałów. Deskę rozdzielczą wykonano z czarnego i szarego tworzywa, a panel środkowy pokryto imitacją aluminium. W skład wyposażenia auta wchodzą m.in.: automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz ze zmieniarką CD i sterowanie funkcjami odbiornika z kierownicy, 4 poduszki powietrzne, elektroniczna kontrola trakcji ASR oraz 4-kanałowy ABS (wyprodukowany przez Boscha) współpracujący z hamulcami tarczowymi na obu osiach. Poprawa bezpieczeństwaSztywna konstrukcja nadwozia gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Testy zderzeniowe Nubiry wyko-nane zostały w Stanach Zjednoczonych. W wyniku ich autu przyznano 4 gwiazdki w 5-gwiazdkowej skali NCAP. Próby drogowe pojazdu odbywały się także w Chinach, Australii, Hiszpanii, Szwecji oraz Anglii. O tym, że głównym odbiorcą auta ma być rynek europejski, świadczy chociażby zestrojenie zawieszenia (sztywniejsze niż w autach azjatyckich) oraz znacznie bardziej bezpośredni układ kierowniczy. Początkowo samochód będzie oferowany z dwoma jednostkami benzynowymi: 1,6 i 1,8 litra o mocy 109 i 122 KM. Słabszy motor rozpędza auto do "setki" w 10,7 s, mocniejszy w 9,5. Prędkość maksymalna została określona przez fabrykę na 187 km/h (1.6) oraz 194 (1.8). Standardowo samochód będzie wyposażany w 5-stopniową skrzynię manualną, a wersja 1.8 także w 4-stopniowy automat. Być może w przyszłości samochód otrzyma także jednostki wysokoprężne, które na europejskim rynku cieszą się coraz większym powodzeniem. Samochód będzie sprzedawany w Europie od lipca br. Najprawdopodobniej jego sprzedażą zajmą się wydzieleni dilerzy Opla. Ceny auta i wyposażenie na polski rynek nie są na razie znane.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: