Logo
WiadomościAktualnościPod wpływem MPV

Pod wpływem MPV

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na początku nic nie wskazywało nadchodzącej rewolucji. Pojawienie się na europejskim rynku doskonale sprzedającego się w Japonii Suzuki Wagona R+ nie zapowiadało drastycznej zmiany przyzwyczajeń i gustów klientów.

Pod wpływem MPV
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Pod wpływem MPV

Pojazdy z coraz to wyższymi nadwoziami przez niektóre osoby były traktowane nawet jako propozycje chybione, nie mające szans na sukces na Starym Kontynencie. A jednak! Po kilku latach producenci zrozumieli, że należy poruszać się szlakiem przetartym przez Wagona. Powstało mnóstwo podobnych samochodów, a specjaliści od segmentacji rynku stworzyli nową klasę - mikrovany. Konstruktorzy Daewoo, mimo tarapatów finansowych firmy, od lat chcieli zbudować mały samochód mogący sprostać nowym wymaganiom i będący uzupełnieniem oferty Matiza. Efektem tych prac jest Kalos Dream - koncepcyjny samochód, który po raz pierwszy został zaprezentowany na tegorocznym salonie genewskim, a jego kolejna wersja zadebiutowała podczas wrześniowego Frankfurtu. Kalos (po grecku "piękny") jest połączeniem auta miejskiego i MPV. Za sprawą dość odważnej stylistyki grupą docelową według producenta mają być osoby pomiędzy 20 i 30 rokiem życia. Styliści opracowujący nowe Daewoo zapewniają, że pojazd był projektowany z myślą o europejskim odbiorcy i nie można się w nim doszukać żadnych elementów znanych z dotychczasowych modeli koncernu. Oprócz zaokrąglonej linii dachu w stylistyce karoserii dominują proste, wyraziste figury geometryczne. Bardzo odważnie zaprojektowano przód samochodu, który przypomina trochę pojazdy o terenowo-rekreacyjnym przeznaczeniu (SUV). Pod przezroczystym szkłem kryją się soczewkowe reflektory, zderzak z dwoma pionowymi przetłoczeniami płynnie przechodzi w przednią maskę. Nietypowym rozwiązaniem jest także wykonany z nawierconej, jakby się wy-dawało, nieregularnie blachy wlot powietrza do chłodnicy. Z tyłu i przodu pod lampami umieszczono podłużne kierunkowskazy. Tylny zderzak został tak ukształtowany, aby ułatwić wkładanie rzeczy do bagażnika. Zaprezentowany prototyp był 5-drzwiowym hatchbackiem, ale oprócz niego fabryka zapowiada także wersję sedan (znacznie dłuższą, ale o takim samym rozstawie osi). Podstawową jednostką napędową ma być silnik 1.2 (71 KM). Oprócz niego bedą dostępne jeszcze 1.4 (80 KM) i 1.6 (105 KM) znany np. z Lanosa. Standardowo do przenoszenia napędu bedzie służyła 5-stopniowa manualna skrzynia i 4-stopniowy automat (tylko silniki 1.4 i 1.6). Daewoo chce też poprawić znacznie poziom bezpieczeństwa swoich aut. Z tego powodu standardowo będą montowane rurowe wzmocnienia we wszystkich drzwiach i 4 poduszki powietrzne. System ABS zawiera także elektroniczny układ rozdziału sił hamowania EBV. Kalos Dream jest co prawda samochodem koncepcyjnym, ale firma zapowiada oficjalnie jego produkcję. Jeśli tylko finanse i zamiary nowego właściciela przedsiębiorstwa nie będą stały na przeszkodzie, nowe Daewoo ma zostać zaprezentowane na wiosnę 2002 roku. Co innego prezentowana równolegle z Kalosem Vada - ten pojazd szanse na produkcję ma raczej niewielkie. Czteroosobowy samochód jest połączeniem przedstawiciela klasy SUV i pojazdu sportowego. Futurystyczne linie, które zdradzają off-roadowy charakter, mają się przypodobać głównie młodemu pokoleniu nabywców, którzy wymagają wszechstronnego auta za przyzwoitą cenę. Klasyczne atrybuty coupé łączą się w Vadzie z muskularnym wyglądem, co ma podkreślać szerokie zastosowanie auta. Zarówno na wąskich drogach, jak i w mieście SUV Daewoo ma sprawdzać się tak samo dobrze. Mocno pochylona przednia szyba i klinowy kształt bocznej linii bardziej przypominają pojazdy sportowe niż klasyczne terenówki. Architektura nadwozia (mocno zarysowane linie i dużo płaskich powierzchni) ma sprawić, że kierowca czuje się we wnętrzu samochodu bezpiecznie. Dzięki małemu rozstawowi osi (2620 mm) i krótkim zwisom z tyłu i przodu samochód ma także świetne możliwości pokonywania nierówności terenowych. Z przodu zawieszenie Vady to kolumny McPhersona, poprzeczne wahacze i stabilizator. Z tyłu zastosowano także kolumny resorujące współpracujące z wahaczami poprzecznymi i wzdłużnymi. Zawieszenie Vady ma również możliwość hydraulicznej regulacji prześwitu. Do napędu auta zastosowano 2-litrowy silnik o mocy 140 KM pozwalający osiągnąć 100 km/h w 10 sekund. W wyposażeniu seryjnym oprócz obowiązkowego już ABS-u znajdzie się także ESP.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: