Logo

Pogromcy Omegi?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Już podczas oficjalnej prezentacji nowej Vectry jesienią 2001 roku przedstawiciele firmy przyznawali, że flagowa Omega będzie produkowana jedynie do momentu rozbudowania palety Vectry - auta, które ze względu na wymiary wykracza poza ramy klasy średniej. I wszystko wskazuje na to, że już w czerwcu z taśm montażowych Opla zjadą ostatnie Omegi.

Po prezentacji limuzyny i 5--drzwiowego liftbacka przyszła kolej na rodzinną odmianę Caravan (kombi). Samochód jest sporo większy od podstawowego sedana. Auto ma o 13 cm większy rozstaw osi, co bezpośrednio wpłynęło na ilość miejsca we wnętrzu (zwłaszcza na tylnych siedzeniach). Wysoko poprowadzona linia dachu zapewnia odpowiedni komfort podróżowania nawet wysokim pasażerom. Czyżby Opel chciał zrobić z Vectry pojazd na wzór vana? Wysokie lotyKonstruktorzy przy projektowaniu auta za podstawę pod względem funkcjonalności i przestronności wzięli wersję kombi nowej klasy E Mercedesa. Vectra będzie miała znacznie większy przedział bagażowy w porównaniu nawet z dotychczasową Omegą. We wnętrzu zastosowano znany już z Merivy system foteli FlexSpace - tylna kanapa będzie dzielona w proporcji 40:20:40. Każdy fotel można łatwo złożyć, przesunąć lub wyjąć. Po wymontowaniu środkowego fotela pozostałe można przesunąć do siebie, by pasażerowie z tyłu mieli więcej miejsca na łokcie. Oprócz tego przy dłuższych podróżach przyda się z pewnością możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia tylnych siedzeń - niewiele zmniejszając pojemność bagażnika, można znacznie zwiększyć komfort podróżowania. Jeśli do "kufra" mają trafić jedynie niewielkie przedmioty, wystarczy unieść szybę w tylnej klapie (podobne rozwiązanie stosują inne firmy, np. CitroĎn w swoim modelu C5 oraz Rover 75 Tourer czy Fiat w Stilo Multi Wagon). Co się tyczy silników - samochód podzieli najprawdopodobniej jednostki napędowe z dotychczas sprzedawaną odmianą i wersją Signum. Najsłabszą jednostką Caravana będzie więc silnik 1.8 o mocy 125 koni. Najprawdopodobniej w polskiej ofercie nie pojawi się wersja z benzynową jednostką 1.6 (100 KM) montowaną w sedanie. W późniejszym terminie do oferty dołączą także nowe silniki wysokoprężne o pojemności od 2 do 2,4 litra, wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail, opracowywane wspólnie z Fiatem. Auta z nowymi motorami będą miały 6-stopniowe, manualne skrzynie biegów. Jedną z ciekawszych jednostek, którą będzie można zamówić już od początku sprzedaży Caravana, jest wysokoprężny motor 3.0 V6 (opis w ramce obok). Debiut auta odbędzie się już latem bieżącego roku, jednak w sprzedaży samochód pojawi się najwcześniej w październiku. Ceny Vectry Caravan nie są na razie znane, ale wiadomo już, że będzie ona droższa od sedana o około 1500 euro (czyli około 21 750 euro). Drugim autem, które ma zapełnić lukę po produkowanej od 1993 roku Omedze jest Signum. Debiut pojazdu odbył się na tegorocznym salonie w Genewie. Nowe spojrzenie na klasę biznesTrzeba przyznać, że Opel robi bardzo odważny krok - zamożnym biznesmenom przyzwyczajonym do dostojnych, 4-drzwiowych limuzyn chce zaproponować auto typu hatchback. Signum jest tylko o 40 mm dłuższe od odmiany sedan, jednak podobnie jak w przypadku Caravana o 13 cm zwiększono rozstaw osi. Wrażenie solidności podkreślają masywne tylne słupki i panoramiczna tylna szyba. Podobnie jak w Caravanie zastosowano inteligentny system tylnych foteli FlexSpace. Pojemność bagażnika przy normalnym położeniu tylnych siedzeń wynosi 550 litrów, a przy rozłożonych fotelach aż 1400 l. Opcjonalnie do Signum będzie można zamówić specjalnie wyprofilowany i klimatyzowany fotel kierowcy. Podobnie jak w Vectrze przednie siedzenia mogą mieć pamięć ośmiu ustawień, manualną regulację długości siedziska, bezstopniową regulację podparcia lędźwiowego oraz podgrzewanie i wentylację. Rodzinnym podróżom sprzyjać będzie z pewnością wielofunkcyjny Asystent Podróży. Pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji dwa składane stoliki (na wzór stosowanych w samolotach), niewielką elektryczną lodówkę, gniazdo 12V oraz uchwyt na przenośny odtwarzacz DVD. Dzięki zastosowaniu oddzielnego panelu sterowania sprzętem audio dla podróżujących z tyłu, pasażerowie pierwszego i drugiego rzędu siedzeń mogą słuchać innej stacji radiowej (regulowany jest także poziom głośności). Aby we wnętrzu nie zapanował chaos dzwięków, producent opcjonalnie oferuje słuchawki. Signum wyposażono w biksenonowe reflektory z systemem AFL. Nowatorskie rozwiązanie polega na efektywniejszym oświetlaniu drogi przy jeździe na zakręcie. W zależności od prędkości reflektor przesuwa snop światła do 15 stopni zgodnie ze skręconymi kołami. Bez elektroniki ani ruszOczywiście nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają rozbudowane systemy - kontroli trakcji (TC Plus) oraz stabilizacji toru jazdy (ESP Plus), który w odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań może przyhamowywać nawet trzema kołami (dotychczasowe systemy tylko jednym, tylnym znajdującym się po wewnętrznej stronie zakrętu). Czy naprawdę rozbudowana oferta nadwoziowa Vectry oznacza koniec dla Omegi? W dotychczasowej formie na pewno tak, ale menedżerowie Opla przebąkują o luksusowym aucie na zupełnie nowej platformie (być może auto podzieli podwozie z Fiatem Large), które ma być porównywane z Mercedesem klasy S lub BMW serii 7.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: