Najpopularniejszy serwis z ogłoszeniami motoryzacyjnymi podsumował poprzednie 12 miesięcy. W raporcie Otomoto "Internetowy Samochód Roku 2023" wzięliśmy pod lupę kategorię aut używanych. Są pewne przetasowania, ale wśród tych samych marek. Nie jest zaskoczeniem, że chodzi o niemieckich producentów, których modele od lat cieszą się największym powodzeniem na polskim rynku wtórnym.
Wielka trójka i pozostałe niemieckie
Na szczycie tego rankingu nie znajdziemy Toyoty, Kii, Hyundaia, Renault, Dacii. Wśród marek premium brakuje z kolei Lexusa czy Volvo. O niemieckiej dominacji najlepiej świadczy fakt, że dopiero na ostatnim miejscu pierwszej dziesiątki znalazła się czeska Skoda, która i tak należy do Grupy Volkswagena.
W wynikach wyświetleń przodują niemieckie marki premium. W najnowszym rankingu pierwszy raz od 2018 r. nie wygrało Audi - 10,7 proc. Najczęściej wyszukiwaną marką zostało BMW - 11 proc., trzeci był Mercedes - 8,5 proc. Jeśli chodzi o modele, to pierwsza piątka już czwarty rok z rzędu jest taka sama. Co istotne, nie są to tylko bardzo stare roczniki — generacje najpopularniejszych modeli pokazujemy w galerii.
Samochody z polskiego rynku to nieco ponad 62 proc. wyświetleń w serwisie Otomoto. Jeśli weźmiemy pod uwagę zagraniczny kraj pochodzenia, to również przeważają Niemcy — 18,7 proc. Widać, że mocno wzrósł import i zainteresowanie autami z USA — trzecie miejsce i 5,3 proc. wyświetleń.
Przeważają starsze auta z wysokimi przebiegami
Autorzy raportu zauważają, że wzrosła popularność ogłoszeń pojazdów z mniejszymi przebiegami, najbardziej tymi w przedziale 50-99 tys. kim (stanowiły 16,9 proc. wyświetleń). Największy udział nadal jednak stanowią pojazdy mające na licznikach od 150 do 199 tys. km.
Poszukujący auta używanego najczęściej wyświetlali ogłoszenia pojazdów 17-letnich i starszych (18,4 proc.), następnie 5-6-letnich (13,6 proc.) oraz 7-8-letnich (11,8 proc.).
Blisko 63 proc. wystawionych używanych pojazdów kosztowało do 50 tys. zł, jednak rośnie zainteresowanie droższymi ofertami. Największy wzrost rok do roku (o 1,6 p.p.) zanotowano w przedziale cenowym 100-150 tys. zł
Kombi w dieslu już nie jest najpopularniejsze
W kategorii źródła napędu przeważają klasyczne silniki spalinowe. Benzynowe to 53,2 proc. wyświetleń, a diesel - 38 proc. Auta z instalacją LPG stanowiły 5,4 proc.
Chociaż zestawienie TOP 10 na to nie wskazuje, to z ogólnych statystyk wynika, że pod kątem wyświetlanych ogłoszeń aut używanych przeważają SUV-y - 23,9 proc. To nie dziwi, tak samo sytuacja wygląda na rynku nowych pojazdów. Na następnych stopniach podium uplasowały się nadwozia typu sedan (20 proc.) oraz kombi (16,9 proc.).
Najczęściej wyświetlane ogłoszenia aut używanych (Otomoto w 2023 r.)
- BMW serii 3 - 3,2 proc.;
- Audi A4 - 2,6 proc.;
- BMW serii 5 - 2,3 proc.;
- Volkswagen Golf - 2,2 proc.;
- Audi A6 - 1,9 proc.;
- Opel Astra - 1,6 proc.;
- Volkswagen Passat - 1,5 proc.;
- Mercedes Klasy E - 1,5 proc.;
- Audi A3 - 1,4 proc.;
- Skoda Octavia - 1,4 proc.
W galerii przedstawiamy ranking najczęściej wyświetlanych modeli samochodów wg ich generacji.