Jest to o ponad 1,76 mld euro więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego - poinformowała w poniedziałek PAP Polska Izba Motoryzacyjna (PIM).

Do krajów UE trafiło aż 86,03 proc. całości eksportu branży.

Najważniejszym rynkiem zbytu dla wytworzonych w Polsce produktów motoryzacyjnych pozostają Niemcy, do których trafiło 25,74 proc. całości eksportu. Dalsze miejsca w tym rankingu w kolejności zajmują: Włochy - 19,40 proc., Hiszpania - 6,36 proc., Wlk. Brytania - 6,26 proc. i Francja - 5 proc.

W eksporcie branży motoryzacyjnej największy udział stanowi eksport samochodów osobowych i towarowoosobowych. W 11 miesiącach 2007 r. wartość eksportu tych aut wyniosła 5,24 mld euro, co stanowiło 35,61 proc. udziału w całości eksportu branży. Było to o 4,71 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ponad 86 proc. wytworzonych w Polsce aut trafia na rynki krajów Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami są w kolejności: Włochy - 36,84 proc., Niemcy - 14,14 proc., Francja - 6,01 proc., Ukraina - 5,82 proc. i Węgry - 5,80 proc.

Drugim filarem eksportu są części i komponenty. W okresie od stycznia do listopada 2007 r. łączna wartość ich eksportu wyniosła ponad 4,34 mld euro, co oznacza wzrost o 24,23 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2006 r.

Na rynek Unii Europejskiej przypada 88,67 proc. całości tego eksportu. Największymi odbiorcami są w kolejności: Niemcy - 34,61 proc., Włochy - 9,75 proc., Czechy - 7,07 proc., Francja - 6,56 proc. oraz Hiszpania - 6,19 proc.

Trzecia istotna grupa eksportowanych produktów motoryzacyjnych to silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu w 11 miesiącach 2007 r. wyniosła ponad 2,91 mld euro, o 5,47 proc. więcej niż rok wcześniej.

Niespełna 94 proc. wyprodukowanych w Polsce silników znajduje klientów na terenie Unii Europejskiej. Ich największymi odbiorcami są w kolejności: Niemcy - 35,44 proc., Włochy - 13,04 proc., Hiszpania - 12,39 proc., Wlk. Brytania - 11,16 proc. i Czechy - 7,39 proc.