Logo
WiadomościAktualnościPolskie akcenty we Frankfurcie

Polskie akcenty we Frankfurcie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano nowy samochód dostawczy opracowany wspólnie przez dwie firmy: Renault i Opla. W wydaniu francuskim był to nowy Trafic, a Niemcy nazwali go Vivaro.

Pojazdy te przedstawiliśmy już na naszych łamach. Oba modele są identyczne i występują w klasie małych samochodów dostawczych o masie całkowitej od 2000 kg do 2800 kg. Renault jakby chciał podkreślić, że to właśnie onopracował konstrukcję (produkcją zajął się Opel) nowych aut dostawczych i potwierdzając swoje umiejętności pokazał dwa przyszłościowe vany: Modus 2 i Operandi.Wśród premierowych pokazów były pochodzące z Polski. Zakłady starachowickie znalazły inwestora zagranicznego, który wykupił zasłużonego Stara i w jego ciężarówkach wprowadza swoje nowocześniejsze zespoły. Z krajowych elementów pozostało niewiele. Niemiecki MAN wprowadził własne kabiny, silniki, osie jezdne i napędowe. Zachował natomiast znak fabryczny. W stoisku MAN-a pokazano tak przygotowanego Stara 12.157. Było to tzw. podwozie zdolne do jazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 12000 kg, napędzane silnikiem Diesla o mocy 157 KM. W nazwie Staramamy więc 12 ton i 157 KM.W produkcji autobusów byliśmy kiedyś wysoko notowani w Europie. Bardziej ze względu na liczbę wytwarzanychpojazdów niż ich nowoczesność. Teraz Szwedzi wyznaczyli nam specjalizację w produkcji autobusów marki Volvo. We Frankfurcie oglądano miejski autobus serii oznaczonej 7000, pochodzący z wrocławskiej fabryki Volvo Bus Poland. Volvo 7000 jest autobusem niskopodłogowym z trojgiem szerokich drzwi, przystosowanym do przewozu 108 osób, w tym (zależnie od wymagań kupującego) od 27 do 36 na miejscach siedzących.Obok tego zakładu we Wrocławiu jest drugi, zajmujący się montażem ciężarówek. Wśród nowości ciężarowego Volvo we Frankfurcie były m.in. luksusowo wyposażone modele FH12 oraz montowane w Belgii i we Wrocławiu najnowsze odmiany FL o średniej masie całkowitej.Konkurencyjnym dla wrocławskiego autobusu był Solaris. Szefostwo firmy Neoplan Polska i obsługa stoiska z dumą podkreślali, że jest to polska konstrukcja produkowana w Bolechowie koło Poznania. W fabryce tej powstaje kilka odmian miejskich autobusów Urbino o zróżnicowanej długości całkowitej: 9, 12, 15 i 18 metrów. Do Frankfurtu przyjechał 15-metrowy.Zdzisław Podbielski

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: