Auto Świat Wiadomości Aktualności Fabryka Izery będzie zdigitalizowana. O ile powstanie, bo EMP nadal nie ma terenu

Fabryka Izery będzie zdigitalizowana. O ile powstanie, bo EMP nadal nie ma terenu

Spółka ElectroMobility Poland ujawniła nowe informacje w sprawie fabryki Izery. Zgodnie z chińskimi standardami produkcja polskiego samochodu elektrycznego będzie w pełni zdigitalizowana. Tylko co nam po 5G, internecie rzeczy i cyfryzacji od Geely, skoro EMP nadal nie jest właścicielem działki w Jaworznie? Ambitne plany może dosłownie "położyć" jeden przetarg.

Wizualizacja fabryki Izery w Jaworznie
ElectroMobility Poland
Wizualizacja fabryki Izery w Jaworznie
  • ElectroMobility Poland przekazało nowe informacje na temat produkcji w niewybudowanej jeszcze fabryce Izery w Jaworznie
  • Planowana jest pełna automatyzacja. Polski samochód elektryczny ma powstawać pod czujnym okiem 5G, internetu rzeczy i bieżącej analizy danych
  • Przed implementacją nowoczesnej chińskiej technologii EMP musi jednak wygrać przetarg na teren w Jaworznie. A są też inni kandydaci... Cena wywoławcza: 128 mln zł
  • Co w przypadku niepowodzenia? "Posiadamy alternatywne lokalizacje. [...] Zakładamy jednak, że Izera będzie związana z Jaworznem" – przyznaje spółka

Jak zapewnia EMP, zastosowanie standardów chińskiego Geely w fabryce Izery "zagwarantuje, że każdy produkt końcowy będzie doskonały". W pełni zautomatyzowana, cyfrowa produkcja polskiego samochodu elektrycznego ma zostać oparta na wykorzystywanych w Chinach technologii 5G, internecie rzeczy i analizie danych na bieżąco. Jednym słowem, pełna kontrola całego procesu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wszystko pięknie, tylko EMP "zapomniało" wspomnieć w komunikacie, że najpierw musi wygrać przetarg na działkę w Jaworznie. A nie jest to pewne, bo pojawiły się głosy o silnej konkurencji z branży automotive. Nic dziwnego – teren jest nie tylko atrakcyjnie położony, ale też dobrze skomunikowany.

Fabryka Izery. Jak będzie powstawać polski samochód elektryczny?

Digitalizacja procesu produkcji zgodnie ze standardami Geely [chińskiego koncernu, który ma dostarczyć kluczowy element do Izery, czyli elektryczną platformę – przyp. red.] sprawiłaby, że fabryka polskiego samochodu elektrycznego stałaby się jednym z najnowocześniejszych zakładów tego typu w Europie.

Lokalizacja fabryki Izery jest znana. Trzeba tylko wygrać przetarg
Lokalizacja fabryki Izery jest znana. Trzeba tylko wygrać przetargElectroMobility Poland

Na szeroką skalę stosujemy internet rzeczy, systemy rozpoznawania wizyjnego, rozszerzoną rzeczywistość. Monitorujemy produkcję w czasie rzeczywistym, obserwując cyfrowy odpowiednik linii, a zebrane w ten sposób dane przetwarzamy w chmurze, co gwarantuje odpowiednią wydajność całości procesu

– PAP cytuje Huia Yanga, dyrektora produkcji w należącej do Geely fabryce Zeekra w Hangzhou.

Cyprian Gronkiewicz, dyrektor ds. uruchomienia produkcji w ElectroMobility Poland, zapewnia, że te same nowoczesne standardy zostaną zaimplementowane w Polsce. Nie wspomina jednak, że Geely trafiło w tym roku na czarną listę ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji za interesy prowadzone w Rosji – ot, "mały" zgrzyt wizerunkowy.

Izera skorzysta z platformy SEA chińskiego koncernu Geely
Izera skorzysta z platformy SEA chińskiego koncernu GeelyIzera

Fabryka Izery – w Jaworznie czy nie w Jaworznie?

Aby w ogóle można było mówić o implementacji chińskiej technologii, EMP musi najpierw wygrać rozpisany w te wakacje przetarg na teren pod fabrykę Izery. Obecnie po przejęciu działki od Lasów Państwowych w 2022 r. jej właścicielem jest miasto. Cena wywoławcza za niespełna 300-hektarową parcelę leżącą w obszarze Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej to 128 mln zł.

Nie trzeba mówić, że to łakomy kąsek (chociażby ze względu na lokalizację i okoliczną infrastrukturę), więc zainteresowanie jest duże. Jaworznicki magistrat już kilka miesięcy temu poinformował, że jest więcej kandydatów, a serwis Ślązag.pl nieoficjalnie ustalił, że są wśród nich inni producenci związani z branżą automotive.

Studyjna wersja Izery, polskiego samochodu elektrycznego
Studyjna wersja Izery, polskiego samochodu elektrycznegoIzera

By samemu wziąć udział w przetargu, wystarczy wpłacić wadium w wysokości 10 proc. ceny wywoławczej (12,8 mln zł). Oferty będą przyjmowane do 19 września w siedzibie KSSE w Katowicach. W treści przetargu poinformowano, że przy rozpatrywaniu ofert będą liczyć się dodatkowe punkty. Można je zdobyć np. za plany związane z produkcją samochodów, uwzględnienie dużej powierzchni użytkowej budynków, czy posiadanie wsparcia inwestora dla projektu.

Co będzie, jeśli EMP nie uda się przebić konkurentów i teren przeznaczony pod fabrykę Izery zniknie spółce sprzed nosa? Są "alternatywne lokalizacje", ale EMP optymistycznie zakłada, że Izera będzie jednak związana z Jaworznem, a budowa obiektu ruszy w pierwszym kwartale 2024 r.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków