Auto Świat EV Wiadomości Izera. Auta jeszcze nie ma, ale spółka, która ją buduje, wydaje miliony z publicznej kasy

Izera. Auta jeszcze nie ma, ale spółka, która ją buduje, wydaje miliony z publicznej kasy

Electromobility Poland – firma mająca produkować polskie samochody elektryczne – jest z nami (i na naszym utrzymaniu) od 2016 r. Wprawdzie przez te kilka lat nie powstał żaden samochód, a wszystkie dotychczasowe projekty mają jedynie wartość muzealną, to jednak spółka poniosła i ponosi znaczące koszty, co możliwe jest jedynie dzięki sowitym państwowym dotacjom. Właśnie poznaliśmy szereg szczegółów biznesowych związanych z działalnością spółki EMP – przedstawiciel rządu odpowiedział na interpelację posłów w tej sprawie.

Izera
GDDKiA
Izera
  • Ile środków publicznych przeznaczono już łącznie na produkcję samochodów Izera? Ile wyniosła strata spółki w 2022 r.? To jedne z wielu pytań zadanych przez posła Cezarego Tomczyka i posłankę Agnieszkę Pomaskę
  • Posłowie zapytali też, ile osób zatrudnionych jest przez spółkę EMP
  • Z odpowiedzi rządu nie dowiedzieliśmy się, jakie kwoty spółka wydaje na wynagrodzenia swoich pracowników, ale pewne wyobrażenie dają informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu spółki

Spółka Electromobility Poland istnieje od 2016 r., jednak nad nazwą marki samochodu, który zostanie wyprodukowany w fabryce wybudowanej w przyszłości w Jaworznie, pracowano do 2020 r. Nazwę "Izera" znamy więc od blisko trzech lat.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Izera. Pomysłów na polskie auto było wiele

Przez ponad sześć lat plany związane z produkcją pojazdu zmieniały się. Początkowo miał to być ekonomiczny, niedrogi samochód miejski zaprojektowany na bazie prac wykonanych dowolną techniką przez osoby i podmioty biorące udział w zorganizowanym przez EMP otwartym konkursie. Wyłoniono zwycięzców, ale projektów nie wdrożono. Po fakcie producent polskiego samochodu dowiedział się, że mały samochód elektryczny – z biznesowego punktu widzenia – nie rokuje zbyt dobrze. Ile dziś sprzedaje się w Polsce małych samochodów? Zdecydowano więc, że na początku powstanie hatchback – bardziej uniwersalny samochód rodzinny.

Firma zleciła zaprojektowanie dwóch modeli w biurze projektowym Torino Design, a jeden z nich (hatchback właśnie) powstał w formie zaawansowanej makiety z wnętrzem i zdolnością do samodzielnego przemieszczania się z niewielką prędkością. W tym czasie korzystano też z usług renomowanego niemieckiego integratora technicznego, który miał pomóc m.in. pozyskać kluczowe podzespoły niezbędne do zaprojektowania pojazdu w wersji produkcyjnej. I to jest już historią.

Według oficjalnych danych nowe auto zaprojektuje Pinifarina – biuro projektowe należące do indyjskiego koncernu Mahindra, a technikę dostarczą Chińczycy. Pierwszym produkowanym autem ma być SUV. Słusznie – obecnie ok. połowa sprzedawanych w Polsce pojazdów to SUV-y. Niemniej zadawanie pytań o koszty, jakie wiążą się z realizacją marzeń o narodowym samochodzie elektrycznym, jest jak najbardziej zasadne. A zatem?

Izera. 500 milionów dotacji na początek

"Odnosząc się do pytań 1-2 uprzejmie informuję, że Spółka została dokapitalizowana przez Skarb Państwa w latach 2021 i 2022 łącznie kwotą 500 mln zł. EMP przeznacza otrzymane środki na działania niezbędne do przygotowania i uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych" – oto odpowiedź przedstawiciela rządu na pytania dotyczące wkładu finansowego z budżetu państwa związanego z produkcją Izery. Warto w tym miejscu dodać, że w przeszłości całkowite koszty przedsięwzięcia szacowano na 5-6 mld zł. Dziś można przyjąć, że koszty te będą znacząco wyższe po pierwsze za sprawą inflacji, a po drugie z powodu nietrafionych inwestycji. Czymże jest bowiem zaprojektowanie auta, zamówienie wyprodukowania przemieszczającej się makiety, promocja jej i następnie zmiana planów? To są właśnie nietrafione inwestycje. Trzeba też pamiętać, że w każdym miesiącu spółka "przejada" pewną ilość środków.

90 pracowników i stałych współpracowników buduje Izerę

Spółka w chwili obecnej zatrudnia ok. 90 pracowników i stałych współpracowników. Głównymi obszarami charakterystycznymi dla profilu działalności ww. osób są inżynieria pojazdu, łańcuch dostaw, inżynieria produkcji, IT, produkt, a także działy wsparcia.

Co do kosztów zatrudniania osób, przedstawiciel rządu odsyła do rocznego sprawozdania spółki, które dostępne jest w Internecie i każdy może je przeglądać bez potrzeby rejestracji w systemie. A zatem: w 2022 r. spółka EMP wydała na wynagrodzenia 1 mln 682 tys. 372, zł i 52 gr. Można jednak przyjąć (jest to standardem w polskich firmach), że znaczna część osób (stałych współpracowników) działa w układzie firma-firma. Koszty wynagradzania tych osób mogą być więc częścią pozycji "usługi obce", która w sprawozdaniu za 2022 r. opiewa na 15 mln 544 tys. 554 zł i 10 gr.

Co do strat spółki w 2022 r. (to jedno z pytań posłów), to i w tym przypadku rząd odsyła do rocznego sprawozdania. Czytamy w nim, że w 2022 r. strata netto wyniosła 14 mln 53 tys. 279 zł i 15 gr.

Współpracy z Torino Design nie zerwano. Współpraca wygasła

Jeśli ktoś jest ciekaw, co jest przyczyną rozpoczęcia współpracy z Pininfariną, to jest to jedno z pytań, na które padła bardzo ciekawa odpowiedź w piśmie skierowanym do posłów:

Spółka wskazuje, że EMP nie zrezygnowała ze współpracy z Torino Design. Zakończyła się ona zgodnie z postanowieniami umowy, która obejmowała precyzyjnie zdefiniowany zakres prac związany z prototypami. Po wykonaniu tego zakresu prac przez kontrahenta umowa została zrealizowana i przestała obowiązywać. Na kolejnym etapie prac nad zaprojektowaniem produkcyjnej wersji gamy modelowej Izery, EMP — kierując się troską o transparentne i optymalne wydatkowanie środków przeznaczonych na projekt, było zobligowane do poszukiwania partnera w ramach konkurencyjnego postępowania zakupowego, do którego zaproszono również podmiot, z którym Spółka współpracowała wcześniej. W postępowaniu tym ofertę najkorzystniejszą z punktu widzenia etapu projektu i celów Spółki złożyła firma Pininfarina i dlatego EMP nawiązała współpracę z tą firmą.

A zatem... oferta przetargowa i tzw. mądrość etapu zmusiła polskiego producenta samochodu do zmiany studia projektowego. Tzn. nie tyle do zmiany, ile do zaproszenia nowego.

A produkcja Izery ruszy...

Z informacji pozyskanych od spółki wynika, że planuje się, że pierwsze egzemplarze samochodów elektrycznych Izera zjadą z linii produkcyjnych pod koniec 2025 r. Jak wskazuje spółka, rozpoczęcie sprzedaży samochodów elektrycznych Izera planowane jest w połowie 2026 r.

A zatem... w przyszłości i z pewnością. Szkoda, że zgodnie z pierwotnymi założeniami produkcja samochodów miała już trwać od dłuższego czasu. Teraz jednak już na pewno się uda.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków