Auto Świat Wiadomości Aktualności Ponad 150 lat historii

ustala (Schustala) w małej, rodzinnej firmie rozpoczął produkcję bryczek i powozów własnej, oryginalnej konstrukcji.W 1882 roku wyprodukowano 15 pierwszych wagonów kolejowych, a w 1897 roku powstał pierwszy w tej części Europy samochód osobowy o nazwie Präsident, rok później także pierwszy pojazd użytkowy o nośności 2,5 tony. Złote karty w historii zapisał genialny konstruktor Hans Ledvinka, który w 1923 roku przedstawił swój pierwszy samochód osobowy T 11. Rewolucyjna koncepcja podwozia polegała na zastosowaniu centralnej rury nośnej z ruchomymi półosiami, które do dnia dzisiejszego stosowane są w samochodach użytkowych Tatra.W okresie międzywojennym kopr.ivniccy konstruktorzy pracowali nad nowym samochodem osobowym, który miał aerodynamiczne nadwozie i dwucylindrowy silnik typu bokser chłodzony powietrzem, umieszczony w tylnej części. Prototyp powstał w 1931 roku pod nazwą Tatra V 570 (T 57). Głównym konstruktorem tego pojazdu był inż. Erich Ledvinka, syn Hansa.Ostatecznie prototyp nie wszedł do produkcji, a jego modyfikacją był model T 77 zaprezentowany 5 marca 1934 roku. W tym samym roku zarejestrowana została także nazwa marki Tatra oraz powstał oddział produkcji silników lotniczych. W 1936 roku zaprezentowano prototypy dwóch kolejnych modeli: Tatrę 87 napędzaną silnikiem ośmiocylindrowym oraz Tatrę 97 z jednostką czterocylindrową.Po zakończeniu II wojny światowej furorę robił model Tatraplan T 600 produkowany zarówno w macierzystym zakładzie, jak i pod marką Skoda w Mladej Boleslavi. Jeden z prototypów w wersji kabriolet T 601 Monte Carlo z nadwoziem, które powstało w firmie Sodomka, podarowano Stalinowi. Po latach zdewastowany egzemplarz odkupiony został od rosyjskiego właściciela. Ostatnim w historii samochodem marki Tatra z klasycznym, aerodynamicznym nadwoziem był model T 603 z charakterystycznymi trzema reflektorami. W ciągu 20 lat wyprodukowano 20 422 egzemplarze, które w większości przeznaczone były dla ówczesnych dygnitarzy. Producent nie znalazł już nabywców na kolejne modyfikacje tego modelu oznaczonego symbolem T 613. Wśród najciekawszych wymienić należy: T 613-4 Mobicom-Electronic oraz T 613-5 Mi-Long, przeznaczone do celów reprezentacyjnych. Ze względu na przestarzałe rozwiązania technologiczne i drogą eksploatację samochody osobowe marki Tatra przestały wzbudzać zainteresowanie nabywców nawet w Czechach i na Słowacji. Ostatnimi próbami producenta były prototypy T 613 Prezident z nadwoziem czeskiego designera Vaclava Krala oraz T 700, które powstało przy współpracy Stile Italia.Jednak nabywców na te auta już nie udało się znaleźć, choć w ofercie model tenbył prawie przez trzy lata (1996-1998). W ten sposób w 1998 roku zakończona została piękna historia osobowej Tatry, której produkcja od początku istnienia osiągnęła liczbę 81 183 egzemplarze. W halach zakładu w miejscowości Pr.ibor, gdzie produkowano ostatnie samochody, próbowano przez pewien czas monto-wać małe pojazdy użytkowe Beta, które miały nadwozie z tworzyw sztucznych oraz komponenty Skody Favorit i Hyundaia Accenta, by ostatecznie przekształcić ten zakład w montownię... pralek automatycznych.Muzeum Techniczne Tatra Kopr.ivnice otwarte jest od wtorku do niedzieli, a czynne w okresie od 1.05 do 30.09 w godz. 9.00-17.00 oraz w okresie od 1.10 do 30.04 w godz. 9.00-16.00. Bilet wstępu dla osoby dorosłej kosztuje 60 koron, a ulgowy 25 koron.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: