Jest to o 12,8 procent mniej niż przed rokiem, ale spadek sprzedaży dotyczy całego rynku. W tym samym czasie drugi na liście bestsellerów, Daewoo Matiz, który znalazł 34 556 nowych właścicieli, zanotował 15,2-procentowy spadek.Oba modele utrzymywały się na szczycie tabel sprzedaży także w zeszłym roku i nic nie wskazuje na to, by ich znakomita pozycja rynkowa miała ulec dramatycznemu pogorszeniu. Tym baczniej przyglądamy się każdej dokonywanej w nich zmianie. Podczas zakończonego niedawno salonu samochodowego w Paryżu obaj producenci zaprezentowali unowocześnione wydania swoich najmniejszych modeli.Wśród stylistycznych modyfikacji Seicento najbardziej zwraca uwagę przedni powiększony zderzak, we wszystkich wersjach pozwalający na zainstalowanie świateł przeciwmgłowych. Inaczej wyglądają także przednie i boczne kierunkowskazy. Pośrodku pomiędzy reflektorami na pokrywie silnika znajduje się nowe okrągłe logo Fiata.Zmiany dotyczą także wnętrza włosko-polskiego "malucha". Autko otrzymuje nowe materiały obiciowe Eclisse i Oxford, w Sportingu wybierać można pomiędzy czarno-szarym materiałem Squash i skórzaną tapicerką w czerni lub czerwieni. Modyfikacji poddano także tablicę rozdzielczą, zwłaszcza jej kolorystykę. Tło wskaźników jest czarne, cyfry białe, a oświetlenie pomarańczowe, w tym samym odcieniu co diody. W Sportingu na uwagę zasługuje dekoracja panelu wentylacyjnego w kolorze tytanowym. Ponadto wszystkie modele wyposażane będą w zegar analogowy. O ile zmiany nadwozia małego Fiata są bardzo subtelne i dla niewprawnego oka prawie niezauważalne, o tyle nowy silnik benzynowy 1.1 z wielopunktowym wtryskiem paliwa stanowi wyraźny krok naprzód. U nas oferowany będzie obok jednostki 900, ale np. w Niemczech zastąpi obie dotychczas oferowane wersje 900 i 1100 z wtryskiem jednopunktowym. Nowa jednostka napędowa, osiągająca niezmienioną moc 40 kW/54 KM przy 5000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 92 Nm przy 2750 obr./min, spełnia normy czystości spalin Euro 3. Producent zapowiada zużycie paliwa 4,7 l/100 km przy prędkości 120 km/h w cyklu pozamiejskim.Seicento dostępne jest w opcji z ABS-em z automatyczną regulacją siły hamującej, klimatyzacją, elektrycznie uruchamianym dachem wykonanym z materiału i wspomaganiem układu kierowniczego. Szczególnie atrakcyjnie prezentuje się zestaw sportowy Abarth. W jego skład wchodzi zderzak z firmowym napisem, tylny i boczne spoilery, 14-calowe obręcze z lekkich stopów z podobizną skorpiona, niskoprofilowe opony o rozmiarze 175/50, zagłówki z logo, kierownica i końcówka dźwigni zmiany biegów z czerwonymi szwami.W odróżnieniu od Seicento zmodyfikowany Daewoo Matiz rozpoznawalny jest na pierwszy rzut oka, choć i tu zmiany mają charakter bardziej ewolucyjny niż rewolucyjny. Wprowadzono je w dwa lata od rynkowego debiutu koreańskiego "malucha". Powstaje pytanie: czy rzeczywiście trzeba było zmieniać stylistycznie bardzo udane nadwozie autorstwa samego Giugiaro? Matiz został bądź co bądź nagrodzony w Mediolanie (L'Automobile Pin Bella Del Mondo) wyróżnieniem dla najpiękniejszego auta miejskiego 1998 r. Producent najwyraźniej uznał, że warto co nieco zmienić. Rezultat prezentuje się efektownie. Odnowiony Matiz zatracił nieco czystości linii poprzednika, zyskał za to bardziej "muskularny" styl. Z przodu pojawiły się wybrzuszenia nad reflektorami, przywodzące na myśl auta sportowe. Kierunkowskazy, przeniesione nad zderzaki, są teraz owalne, podobnie jak reflektory przeciwmgłowe. Czarna listwa ochronna zintegrowana została z "grillem" chłodnicy. Listwy boczne wzmocniono i umieszczono wyżej, co ma poprawić ich skuteczność w zapobieganiu uszkodzeniom lakieru i drobnym parkingowym stłuczkom. Zmiany tyłu Matiza są równie widoczne jak przodu. Większe i inaczej rozplanowane są lampy, tablica rejestracyjna powędrowała na pokrywę bagażnika, poniżej pojawiła się duża listwa ochronna, a u dołu czarne profilowane "wcięcie" w sportowym stylu.We wnętrzu producent zapowiada także szereg zmian, mających na celu poprawę ergonomii. Powiększono np. podłokietniki w drzwiach, by umieścić na nich przyciski do elektrycznego sterowania szyb. Ponadto dodano oświetlenie bagażnika, elektryczne sterowanie lusterek zewnętrznych, oparcie dla stopy kierowcy. Tablica rozdzielcza otrzymać ma modne "metaliczne" wykończenie powierzchni.Bardziej istotne choć niewidoczne są zmiany prowadzące do poprawy bezpieczeństwa. Matiz został wzmocniony pod kątem surowych wymogów testu zderzeniowego Euro-NCAP. Jednocześnie nowe oprogramowanie opcjonalnego ABS-u poprawić ma stabilność i sterowność na śliskiej nawierzchni. Pasy bezpieczeństwa na przednich fotelach zaopatrzono w elektroniczne napinacze, podwyższono oparcia (o 3 cm) i zagłówki (o 2 cm). Także silnik Matiza spełniać ma normę czystości spalin Euro 3. Daewoo zapowiada ponadto obniżenie poziomu hałasu aż o 5 dB przy 1600 obr./min.Na temat terminu wejścia na polski rynek i cen unowocześnionych wersji Seicento i Matiza zarówno Fiat jak i Daewoo na razie milczą.(EC)
Galeria zdjęć
Poprawianie bestsellerów
Poprawianie bestsellerów