Nic więc dziwnego, że nie stanowią one trzonu oferty handlowej wielkich firm i pojawiają się jako jej uzupełnienie.Linia nadwozia kabrioletu BMW serii 3, pomijając brak dachu i bardziej masywny tył, jest prawie identyczna jak coupé. W standardowej wersji miękki dach z nie rysującą się szybą składany jest ręcznie. Od wewnątrz jest w całości podbity wygłuszającą warstwą. Za dopłatą można otrzymać najszybciej (w ciągu 25 s) składający się dach w 4-osobowych kabrioletach. Automatycznie następuje również blokowanie dachu, podczas którego szyby opuszczają się o 15 mm. Aby zwiększyć uniwersalność tego auta, na zimniejsze okresy przewidziano możliwość dokupienia sztywnego aluminiowego dachu w kolorze nadwozia, który dzięki niewielkiej masie (30 kg) jest łatwy w montażu. Cabrio seryjnie wyposażane jest w 18-calowe aluminiowe obręcze kół oraz ospoilerowanie.W pierwszych miesiącach sprzedaży kabriolet będzie dostępny tylko w jednej wersji 323 Ci, mocniejsze silniki wprowadzone będą jesienią tego roku. W prezentowanej wersji jednostka napędowa już przy 3000 obr./min oddaje 90 proc. wartości momentu obrotowego, co bardzo dobrze czuć podczas jazdy. Wciskając gwałtownie pedał gazu, już przy niskich obrotach otrzymujemy równie gwałtowną reakcję silnika. Auto w krótkim czasie osiąga prędkość bliską maksymalnej. Sześciocylindrowy silnik urzeka kulturą pracy i subtelnym brzmieniem 170 KM, dobiegającym spod maski. W czasie jazdy z zamkniętym dachem odczucia są takie jak w normalnym coupé, na co składa się niski poziom hałasu i bardzo estetyczna wewnętrzna tapicerka. Po złożeniu dachu zwiększa się poziom hałasu o szum opływającego powietrza, ale wzrastają odczucia emocjonalne niemożliwe do uzyskania w klasycznym nadwoziu. W podstawowej wersji napęd na tylne koła przekazywany jest przez manualną pięciobiegową przekładnię i samoregulujące się sprzęgło zapewniające stałą siłę i położenie. Pracuje ona bardzo precyzyjnie i wymaga niewielkiej siły. Alternatywą dla niej jest automatyczna przekładnia ze sprzęgłem regulującym moment obrotowy i opcją steptronic (standard w USA), umożliwiającą ręczną zmianę biegów. Podczas jazdy kierowcę wspomaga szereg systemów kontrolnych takich jak ABS, ASC, AST, CBC - regulujący siłę hamowania np. w zakrętach, DSC - pozwalający utrzymać tor jazdy podczas niespodziewanych uślizgów. Zawieszenie stanowi kompromis pomiędzy sportem a komfortem. W jego konstrukcji zwiększono udział aluminium do 20 proc., co pozwoliło na zmniejszenie jego masy do 60 kg. Konstruktorom udało się uzyskać idealny rozkład mas: przód 50 proc. i tył 50 proc., dla potrzeb czego m.in. akumulator powędrował do bagażnika. W wyniku tych wszystkich pomysłów w czasie jazdy auto sprawia wrażenie jeżdżącego po szynach. Na pochwałę zasługuje znakomite dopasowanie charakterystyki zawieszenia do osiągów. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów samochód prowadzi się bardzo stabilnie, co w połączeniu z dobrze wyczuwalnym układem kierowniczym potęguje uczucie pełnej kontroli w każdej sytuacji. Dość sztywne zawieszenie nie pozwala na nadmierne przechyły, zapewniając przy tym wysoki komfort. Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwają m.in. cztery poduszki powietrzne, dwie z przodu i dwie z boku. W luksusowo-sportowym wnętrzu materiały i jakość wykończenia prezentują najwyższy poziom. Kubełkowe siedzenia zapewniają dobre trzymanie boczne. Brak słupka bocznego spowodował konieczność zamocowania pasów bezpieczeństwa do oparcia fotela, w związku z tym ma on wzmocnioną konstrukcję. Kierownica pozwala na obsługę radia, tempomatu i telefonu komórkowego. Za dopłatą dostępne są systemy: GPS i wspomagający parkowanie PDC. Lubiących podróżować mile zaskoczy pojemny jak na kabriolet bagażnik, który przy zamkniętym dachu powiększa się do 300 l.Na polskim rynku BMW 323 Ci Cabrio będzie oferowane od maja, jego cena nie jest na razie znana.Wojciech Denisiuk
Powiew wolności
Kabriolety należą do najbardziej pożądanych, choć mało uniwersalnych i - ze względu na skomplikowaną konstrukcję - bardzo kosztownych samochodów. Tylko nieliczne rynki, takie jak Kalifornia czy Floryda, są w stanie wchłonąć większą ilość tego typu aut.