kratką?Według Marka Kaczałko, dyr. departamentu prawnego Europejskiego Funduszu Leasingowego, są co najmniej dwa argumenty za tym, że opłaca się leasingować samochody jeszcze w tym roku. "Pierwszy to zapowiadana zmiana stawki podatku dochodowego. Leasingobiorca ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wszystkie wpłaty związane z leasingiem. Jeśli w następnym roku nastąpi obniżenie maks. podatku dochodowego z 27 i 40 proc. (pierwsza stawka dla osób prawnych, druga dla spółek) do proponowanych przez rząd 19 proc., będzie to oznaczać, że leasing był bardziej opłacalny w roku bieżącym, ponieważ redukował w większym stopniu podstawę opodatkowania. Ponadto przedsiębiorcy rozliczający się z fiskusem na podstawie książki przychodów i rozchodów za listopad płacą zaliczkę na podatek dochodowy za dwa miesiące. Zatem leasingując samochód jeszcze w listopadzie, firmy oszczędzają podwójnie" - wyjaśnia Kaczałko.Heinrich Marek Weber, prezes DaimlerChrysler Services Leasing, dodaje, że za leasingowaniem aut w 2003 roku przemawia także prawdopodobne wprowadzenie w 2004 roku nowych przepisów dotyczących klasyfikowania pojazdów ciężarowych. "Wiadomo, że rząd planuje zmianę obowiązujących przepisów umożliwiających przekwalifikowanie aut osobowych na ciężarowe, co wiąże się z szeregiem przywilejów podatkowych. To powoduje, że leasing tych aut jest szczególnie atrakcyjny. Dlatego wielu klientów zdecyduje się do końca br. wziąć w leasing samochody osobowe mające homologację ciężarową, która w przyszłości dla tego typu pojazdów będzie nieosiągalna" - dodaje Weber.
Pozostało mało czasu
Rynek leasingu aut osobowych z homologacją ciężarową znacznie się ożywił (AŚ nr 46). Czy są jakieś powody, dla których firmy teraz częsciej leasingują samochody osobowe z tzw.