Według najnowszych badań PricewaterhouseCoopers (PWC) w 2007 roku ogólnoświatowa produkcja samochodów będzie wzrastać. Główną w tym zasługę będzie miał wzrost zainteresowania samochodami w krajach azjatyckich.

Prognoza instytutu motoryzacji PWC przewiduje, że w tym roku wyprodukowanych zostanie 66,5 mln samochodów osobowych. W porównaniu z 2006 rokiem, oznacza to wzrost o 1,9 mln egzemplarzy, czyli o 2,9 proc. W regionie azjatyckim ten wzrost może osiągnąć 1,3 mln egz., a roczna produkcja zbliży się do granicy 26 milionów egzemplarzy. W krajach Unii Europejskiej produkcja wzrośnie stosunkowo minimalnie, a wiec o ok. 200 tys. samochodów na 18,07 mln egz. samochodów osobowych. Ze względu na wciąż odbywająca się restrukturyzację amerykańskich gigantów (GM, Ford, Chrysler) na terenie USA produkcja zmniejszy się o 46 tys. egz., co da 15,19 mln w ciągu całego roku.

Wyliczono, że linie produkcyjne na całym świecie wykorzystają 79 proc. Swoich maksymalnych możliwości. Stąd też na całym świecie nie zostanie wyprodukowanych 17,7 mln samochodów osobowych.

Największy wzrost produkcji spodziewany jest w Chinach, gdzie powstanie o 550 tys. samochodów osobowych więcej niż przed rokiem. Interesująca jest druga pozycja, która przypadła Słowacji. Tutaj, dzięki inwestycjom francuskiego koncernu PSA i koreańskiej grupy Hyundai, produkcja w tym roku zostanie podwojona i osiągnie 540 tys. aut. Na trzecim miejscu znalazły się Indie ze wzrostem o 230 tys. egz., na czwartym Japonia (+ 200 tys.), a na piątym Rosja (+ 120 tys.).

Nadal największym producentem w UE będą Niemcy, gdzie wyprodukowanych zostanie o 57 tys. samochodów osobowych więcej niż przed rokiem. Produkcja w tym kraju osiągnie 5,33 mln samochodów. Także dzięki ekspansji Fiata wzrośnie produkcja we Włoszech. Przewiduje się 10 proc. wzrost na 1,3 mln egz. Natomiast 5 proc. spadek produkcji spodziewany jest we Francji, gdzie powstanie 2,98 mln samochodów osobowych. Jest to efekt przesunięcia produkcji niektórych kluczowych modeli do krajów Europy Wschodniej.

Z całą pewnością pozycję największego światowego producenta potwierdzi w tym roku japońska Toyota. Koncern zapowiada wyprodukowanie o 230 tys. samochodów więcej i osiągniecie wyniku na poziomie 9,85 mln egz. General Motors na drugim miejscu, wyprodukuje o 10 tys. aut mniej i osiągnie 9,12 mln egz. Ten rok powinien być dobry dla grupy Renault-Nissan, która powinna wyprodukować o 800 tys. pojazdów więcej niż przed rokiem, co da ostateczny wynik 6,74 mln egz. Pricewaterhouse Coopers zwraca uwagę, że francusko-japoński producent wprowadza bardziej agresywną strategię. Nissan rozpoczyna produkcję nowych modeli w UE i USA, a Renault dynamizuje produkcję Logana.

Wyniki niemieckich producentów są zróżnicowane. DaimlerChrysler zwiększy swoją produkcję o 80 tys. egz. na 4,07 mln samochodów, ale to nie wystarczy już do utrzymania szóstej pozycji wśród najlepszych. Jego miejsce zajmuje z powodzeniem koreańnski Hyundai. Wzrosła także produkcja BMW o 3 proc. na 1,4 mln egz. Niewiele także obniży swoje roczne wyniki Volkswagen. Dwanaście największych koncernów dostarcza aż 91 proc. samochodów z całej światowej produkcji.

Najwięksi producenci samochodów w 2007 (produkcja)Poř.GrupaCałkowita produkcja [mln szt]Roczna zmiana [%]1.Toyota9,85+ 2,42.General Motors9,12- 0,13.Ford7,76+ 1,24.Renault-Nissan6,74+ 13,85.Volkswagen5,39- 3,86.Hyundai4,11+ 7,97.DaimlerChrysler4,07+ 1,98.Honda3,76+ 3,49.PSA3,34- 3,410.Suzuki2,32- 0,811.Fiat2,50+ 9,912.BMW1,40+ 3,4