Po dziesięciu miesiącach 2009 roku liczba wyprodukowanych w Polsce samochodów osobowych i dostawczych wyniosła 722 952 sztuki. To o 16,9% mniej niż przed rokiem. W październiku wyprodukowano 85 793 pojazdy, o 4,4% więcej niż w poprzednim miesiącu i o 11,7% więcej niż rok wcześniej. Należy podkreślić, że po raz pierwszy od początku bieżącego roku miesięczna produkcja wykazała wzrost w stosunku do ubiegłego roku.

Samochody osobowe

W okresie dziesięciu miesięcy bieżącego roku taśmy montażowe polskich fabryk opuściło 671 716 samochodów osobowych, co oznacza spadek w stosunku do ubiegłego roku o 11,4% (prawie 86 tysięcy sztuk). Samochody osobowe stanowią obecnie 92,9% rodzimej produkcji, o 5,8 pproc. więcej niż przed rokiem.

W październiku po raz pierwszy w tym roku został przekroczony pułap 80 tysięcy sztuk (wyprodukowano 80 141 aut) i po raz pierwszy miesięczna produkcja wykazała wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku (o 16,9%).

Największą liczbę samochodów wyprodukował Fiat Auto Poland. Z tyskiej fabryki wyjechało łącznie ponad 490,5 tys. aut (wzrost o 26,5%), w tym niemal 92 tysiące sztuk Forda Ka. Najważniejszym modelem produkowanym w Tychach pozostaje jednak Fiat Panda (242,4 tys. sztuk).

Drugą pod względem wielkości produkcji firmą jest Opel Polska. W gliwickich zakładach powstało od początku roku 76,7 tys. aut. W październiku ruszyła produkcja najnowszego modelu marki - Opla Astra IV. Zakład opuściło pierwszych 26 egzemplarzy.

W poznańskiej fabryce Volkswagena wyprodukowano dotychczas 71 tysięcy samochodów osobowych, w tym niemal 68 tys. to VW Caddy.

Czwartym producentem aut osobowych w Polsce jest FSO SA. Na Żeraniu powstało od początku roku 33,5 tysiąca samochodów, a najważniejszym modelem jest Chevrolet Aveo (26,6 tys. sztuk).

Poza Fiatem wszystkie firmy wykazały spadek tegorocznej produkcji: najłagodniejszy, 2-procentowy należy do Volkswagena, większy do Opla (51,6%), a najbardziej drastyczny - do FSO (75,9%).

Samochody dostawcze

Od początku roku wyprodukowano w polskich fabrykach 51 236 samochodów dostawczych, o 54,5% mniej niż przed rokiem. Do takiego spadku przyczynili się obaj obecni w tym segmencie rynku producenci. Volkswagen wyprodukował 42,5 tys. pojazdów, co oznacza spadek o 48,7%, natomiast zakłady Fiata opuściło 8,8 tys. aut, o 70,5% mniej niż rok wcześniej.

Systematycznie rośnie liczba samochodów użytkowych, które trafiają na rynki zagraniczne - obecnie jest to 96,7% tegorocznej produkcji, podczas gdy zaledwie 3,3% pozostaje na krajowym rynku (przed rokiem proporcje te były nieznacznie inne: 96,3%:3,7%).