W pierwszej części najwięcej miejsca poświęciliśmy marce Audi. Drugiej części dominuje Mercedes-Benz, który przedstawi kompletną gamę klasy E składającą się z czterech wersji nadwoziowych, kilka faceliftingów oraz hybrydową wersję klasy S. Rynki europejskie w tym roku wzbogaci marka Infiniti – luksusowa dywizja spółki Nissan. Większą ilość nowości przygotowały również Honda, Hyundai, Kia czy Mazda. Do grona ekskluzywnych pojazdów należą nowości marek Lotus i Maserati.

FIAT

Włoski Fiat dokończył odnowę modelową, tak więc rok 2009 będzie dla niego pod znakiem konsolidacji i walki z kryzysem. Nie zabraknie jednak kilka nowych wersji nadwoziowych znanych już modeli. Na marcowych targach w Genewie zaprezentuje się model 500 Cabrio. Jeden z najmniejszych kabrioletów na rynku najprawdopodobniej wyróżniać się będzie ogromnym płóciennym szyberdachem, podczas gdy ramy okien pozostaną na swoim miejscu.

Na salonie samochodowym we Frankfurcie zadebiutuje nowa generacja użytkowego modelu Doblo. Na jesień zaplanowano również facelifting Grande Punto, natomiast nowa generacja modelu Panda pojawi się najprawdopodobniej dopiero w 2010 roku.

Po trzech latach produkcji przedstawi się odmłodzona wersja małego crossovera Sedici.

FORD

Większość z oczekiwanych nowości marki Ford odbyła już swoją premierę. Początek roku związany będzie z rozpoczęciem sprzedaży małego Ka zbudowanego na podzespołach Fiata 500. Jeszcze w pierwszej połowie roku w salonach sprzedaży pojawi się również najmocniejszy obecnie produkowany hot-hatch - Ford Focus RS oferujący 224 kW (304 KM). Topowa wersja SUV-a Kuga otrzyma 5-cylindrowy silnik benzynowy 2,5 Turbo o mocy 147 kW (200 KM).

Jesienią przedstawi się małe MPV B-Max zbudowane na platformie Fiesty. Samochód w hierarchii modelowej pełnił będzie taką samą funkcję jak popularny Fusion. Produkcja najprawdopodobniej przebiegać będzie w Rumunii.

W USA w sprzedaży pojawi się Mustang na rok modelowy 2010. Nowe wcielenie odróżnia się przede wszystkim zmianami w stylistyce i zmienionym wnętrzem – design jest bardziej nowoczesny i agresywny. Technika zmieniła się nieznacznie.

HONDA

Na rynkach europejskich i światowych Honda dotychczas nie grała głównej roli w zakresie samochodów hybrydowych. Civic Hybrid nigdy nie osiągnął popularności Toyoty Prius, tak więc Honda zdecydowała się na zasadniczy ruch i przygotowała bezpośredniego konkurenta dla hybrydowej Toyoty. Samochód otrzymał odrodzoną nazwę Insight (użytą po raz pierwszy na mniejszym hybrydowym coupe z roku 1999), a według obietnic producenta będzie najtańszą hybrydą na rynku.

Autosalon we Frankfurcie lub Tokio stanie się miejscem premiery kolejnego pojazdu hybrydowego – małego sportowego modelu CR-Z. Samochód, który w ekologicznym duchu nawiąże do modelu CR-X, przedstawił się dwa lata temu w postaci studium. W tym roku przedstawi się jego wersja seryjna, a sprzedaż powinna się rozpocząć w roku 2010.

Na rynek powoli wchodzi odmłodzony model Civic, włącznie z nowym silnikiem 1,4 i-VTEC, a pod maską modelu Accord przedstawi się turbodiesel o mocy 136 kW (185 KM).

HYUNDAI

Hyundai stopniowo wprowadza na rynki europejskie dużego SUV-a ix55, znanego w USA pod nazwą Veracruz. Od amerykańskiego modelu samochód odróżnia się przede wszystkim silnikiem – benzynową jednostkę 3,8 V6 zastąpił 3-litrowy turbodiesel o mocy 176 kW (239 KM) i momencie obrotowym 500 Nm. Siła napędowa przekazywana jest na koła za pośrednictwem 6-biegowego automatu.

W sprzedaży pojawi się również następca modelu Getz nazwany Hyundai i20. W ofercie nie zabraknie oszczędnej wysokoprężnej wersji i20 Blue oraz wersji 3-drzwiowej, która przedstawi się w drugiej połowie roku.

Koreański producent przygotowuje również nowy samochód kategorii MPV, a jesienią zaprezentuje odmłodzony model Santa Fe. Oprócz zmian stylistycznych auto otrzyma również nową 6-stopniową przekładnię automatyczną.

CHEVROLET

Chevrolet zastąpi swoje Lacetti zupełnie nowym modelem Cruze. W odróżnieniu od dotychczasowego modelu Cruze powstał pod kierownictwem koncernu GM. Zbudowany jest na platformie przyszłej generacji Opla Astra. Stylistycznie auto jest bardziej agresywne od poprzednika. Nowy model jest już sprzedawany w Korei, gdzie niesie pierwotne oznaczenie Daewoo Lacetti.

INFINITI

Infiniti dokończy w tym roku swoje wejście na rynki europejskie i skupi się na promocji marki. W ofercie europejskiej dostępne będą modele G37 w wersji sedan, coupe i kabriolet skierowane przeciw BMW serii 3, i crossovery EX37 oraz FX37 i FX50. Na razie wszystkie modele dostępne będą wyłącznie z benzynowymi silnikami, wysokoprężna jednostka 3,0 V6 powinna pojawić się w ofercie dopiero w przyszłym roku.

JAGUAR

Jaguar przedstawi w tym roku dwie wersje modelu XF. Gamę jednostek wysokoprężnych wzbogaci 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,0 l z dwoma turbosprężarkami. Jednostka zaoferuje moc 202 kW (275 KM) i maksymalny moment obrotowy 600 Nm.

Testy topowej odmiany XF-R przebiegają już od dłuższego czasu. Wersja seryjna napędzana będzie 5-litrowym 8-cylindrowym silnikiem ze sprężarką mechaniczną, który oferować będzie ok. 368 kW (500 KM). Auto najprawdopodobniej zaprezentuje się w połowie roku. Silniki 4,2 V8 i 4,2 SV8 zastąpione zostaną nowymi jednostkami o pojemności 5,0 l.

Jesienią odkryte zostaną kształty studyjnego wcielenia przyszłej generacji flagowca XJ. Firma już wcześniej zarejestrowała dla konceptu oznaczenie C-XJ. Analogicznie do konceptu C-XF i wersji seryjnej XF można oczekiwać, że kształty studyjnego modelu nieznacznie odbiegać będą od modelu produkcyjnego. Z dotychczasowych informacji wynika, że Jaguar zachowa aluminiową konstrukcję nadwozia i pozostanie przy 6- i 8-cylindrowych silnikach. Zmieni się natomiast stylistyka. Konserwatywne kształty zostaną zastąpione bardziej sportowym wyglądem.

JEEP

Jeep już wcześniej zasadniczo poszerzył swoją gamę modelową. W tym roku skupi się na faceliftingu niektórych modeli – w odmłodzonych wersjach pojawią się Commander i Patriot.

KIA

Najważniejszą nowością marki Kia na rok modelowy 2009 jest mały crossover Soul. Samochód powstał w reakcji na sukces konceptu o tej samej nazwie i nie nawiązuje do żadnego ze starszych modeli. Najbliższymi konkurentami auta będą Fiat Sedici i Suzuki SX4, w odróżnieniu od nich Koreańczyk nie będzie oferował napędu na cztery koła. Do wyboru będą dwie jednostki 1,6 l – benzynowa o mocy 91 kW (124 KM) i wysokoprężna oferująca 94 kW (128 KM).

Popularna Kia Cee'd otrzyma modyfikacje stylistyczne poprawiające aerodynamikę auta, w późniejszym okresie w ofercie pojawi się system Start&Stop oszczędzający paliwo.

Możliwe, że już na którymś z wiosennych autosalonów pojawi się nowa generacja SUV-a Sorento. Sprzedaż nowej generacji, która wyznaczać się będzie nową stylistyką i samonośnym nadwoziem zamiast dotychczasowej ramy nośnej, rozpocznie się na początku 2010 roku. Samochód otrzyma nowe silniki wysokoprężne włącznie z 3-litrowym turbodieslem z modelu Hyundai ix55.

Pod koniec roku zadebiutuje mini-MPV zbudowane na platformie modelu Soul, które konkurować będzie m.in. Hondzie Jazz.

LADA

Rosyjska Lada wprowadzi do sprzedaży kombi Priora 2171 Universal. Nie jest jednak pewne, jeśli auto pojawi się również na pozostałych rynkach europejskich. Na jesień zapowiedziano facelifting modeli Kalina i Niva.

LAMBORGHINI

Gallardo LP560-4 Spyder zakończyło serię modyfikacji mniejszego modelu. Sprzedaż rozpocznie się na początku lata.

LANCIA

Lancia chce przede wszystkim, aby nowe wcielenie modelu Delta znalazło swoje miejsce na rynku. Pod koniec roku oczekiwana jest trzecia generacja Lancii Ypsilon. Nieoficjalne źródła mówią o użyciu 2-cylindrowego silnika Fiat 0,9 SGE oraz jednostki Alfa Romeo 1,4 Multiair. Nie wykluczona jest odmiana 5-drzwiowa. Do sprzedaży nowy subkompakt trafi na początku przyszłego roku. Bliższe informacje na razie nie są znane.

LAND ROVER

Land Rover, podobnie jak Jaguar wprowadzi do oferty 3-litrowy turbodiesel. Silnik pojawi się w modelach Discovery 3 i Range Rover Sport. W obu przypadkach nowa jednostka będzie ostrzejszą alternatywą do silnika 2,7 TDV6 nadającej się przede wszystkim do spokojnej jazdy. Zarazem Range Rover Sport doczeka się faceliftingu oraz silnika 5,0 V8 Supercharged.

LEXUS

Luksusowa dywizja koncernu Toyota przedstawi w Europie nową generację SUV RX. Auto ponownie dostępne będzie z konwencjonalnym typem napędu wyposażonym w silnik benzynowy 3,5 V6 o mocy ok. 200 kW (272 KM) w wersji RX 350 oraz z napędem hybrydowym w wersji RX 450h. Na razie wiadomo tylko, że silnik benzynowy i elektryczny zaoferują razem ok. 220 kW (299 KM). W Wielkiej Brytanii z powodu małego popytu na wersję podstawową oferowana będzie wyłącznie hybryda, w pozostałych krajach Europy powinny być dostępne obie wersje.

W tym roku rozpocznie się sprzedaż coupe-kabrioletu IS 250C, który przedstawiono jesienią w Paryżu.

Na autosalon w Detroit zapowiedziano premierę bliźniaka Toyoty Prius. Najmniejszy Lexus zapowiadany jest jako model HS 250h i będzie wyposażony w układ hybrydowy łączący silnik elektryczny i benzynowy o pojemności 2,4 l. W późniejszym okresie, jednak prawdopodobnie nie wcześniej niż w przyszłym roku, Lexus przedstawi również konkurenta dla kompaktowych modeli BMW serii 1 czy Audi A3.

W drugiej połowie roku zaprezentuje się odmłodzony model ES 350 sprzedawany wyłącznie na rynku północnoamerykańskim. Od dłuższego czasu oczekiwana jest także premiera supersportowego coupe LF-A, które dotychczas znane było wyłącznie jako koncept prezentowany na licznych autosalonach.

LOTUS

Lotus Evora miał co prawda premierę już latem na autosalonie w Londynie, do sprzedaży trafi jednak dopiero w tym roku. Na razie największy model brytyjskiego producenta oferuje 2+2 miejsca w kabinie oraz silnik Toyota 3,5 V6 zamontowany przed tylną osią.

Słynny model Esprit był przez 28 lat nieodłączną częścią oferty firmy Lotus. W roku 2010 w sprzedaży miałby się pojawić jego następca wyposażony w silnik 4,4 V8 od BMW. Jeśli z powodu kryzysu gospodarczego wprowadzenie auta na rynek nie zostanie przesunięte lub odwołane, nowy Esprit powinien zadebiutować już w tym roku.

MASERATI

Roadster Maserati Gran Turismo Spyder będzie miał premierę prawdopodobnie na targach we Frankfurcie. Ciągle nie wiadomo, czy samochód otrzyma tradycyjny składany dach albo koncepcję coupe-kabriolet. Z coupe Gran Turismo i odmłodzoną limuzyną Quattroporte nowość będzie miała wspólne jednostki V8 o pojemności 4,2 i 4,7 l. Czterodrzwiowe Maserati już w Detroit zaprezentuje się w wersji Quattroporte GTS.

MAZDA

Model 6 otrzyma gamę nowych silników wysokoprężnych 2,2 MZR-CD. Jednostka oferowana będzie w trzech wersjach mocy – 92 kW (125 KM), 120 kW (163 KM) i 136 kW (185 KM).

Na grudniowych targach w Bolonii przedstawiła się Mazda 3. Nowa generacja konstrukcyjnie bazuje na poprzedniczce. W ofercie ponownie znajdzą się hatchback i sedan, w późniejszym okresie przedstawi się również odmiana MPS.

Do sprzedaży wchodzi też odmłodzony roadster MX-5 wyróżniający się nie tylko zmianami w stylistyce, ale również w technice.

Atrakcyjny SUV CX-7 w trzecim kwartale poddany zostanie kuracji odmładzającej. Zarazem pod maskę wprowadzony zostanie turbodiesel 2,2 MZR-CD, który jest zasadniczy do utrzymania sukcesu tego modelu.

Mercedes-Benz

Najważniejszą nowością niemieckiego producenta samochodów klasy premium będzie nowa generacja klasy E (typ W212). Nowy reprezentant marki w klasie wyższej średniej czerpie inspirację zwłaszcza u klas C i S. Mercedes po latach powraca do kanciastych kształtów, co potwierdzają cztery oddzielne przednie lampy czy proste linie tyłu.

Nowa klasa E ma być „pod każdym względem lepsza” od poprzednika. Mercedes zwiększył rozmiary zewnętrzne, bagażnik i kabinę. Modernizacji doczekało się podwozie, a nowa klasa E będzie też pierwszym pojazdem, w którym pojawią się rewolucyjne systemy bezpieczeństwa.

W marcu w Genewie przedstawi się wersja sedan oraz E Coupe, które po dwóch generacjach zastąpi model CLK. Jesienią przedstawi się E Cabrio – czteromiejscowy kabriolet z płóciennym dachem, natomiast w listopadzie zaprezentuje się kombi z przydomkiem T. Mercedes obiecuje połączenie atrakcyjnych kształtów i praktycznych właściwości. Bardziej dynamiczny design nie powinien mieć wpływu na wielkość i dostępność do bagażnika. Przed końcem roku powinna przedstawić się także topowa odmiana E 63 AMG.

Model S 400 Hybrid będzie pierwszym seryjnym Mercedesem z napędem hybrydowym. Benzynowy 6-cylindrowy silnik i jednostka elektryczna zaoferują razem 220 kW (299 KM), dzięki czemu zużycie paliwa spadnie do 7,9 l/100 km. Wszystkie wersje klasy S otrzymają dodatkowo facelifting.

Kurację odmładzającą otrzymają w tym roku również modele klas R, GL, SLK i CL, która prawdopodobnie zmieni nazwę na S Coupe.

W klasie samochodów supersportowych Mercedes przygotowuje wymianę modelową. W Detroit przedstawi się specjalna edycja modelu SLR z przydomkiem Stirling Moss. Roadster, który powstanie w ilości zaledwie 75 egzemplarzy, jest swego rodzaju zakończeniem współpracy z firmą McLaren. Następca SLR przedstawi się jesienią we Frankfurcie. Model SLC otrzyma drzwi odchylane w stylu klasycznego modelu 300 SL Gullwing oraz bardziej „przystępną” cenę. Sprzedaż rozpocznie się wiosną przyszłego roku.