Logo
WiadomościAktualnościPrzestrzenny roadster

Przestrzenny roadster

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nowa Octavia to właściwie sprawa przesądzona. Roomster to dopiero nieśmiałe próby i projekty, które być może zaowocują autami produkcyjnymi w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Przestrzenny roadster
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Przestrzenny roadster

Nazwa samochodu jest zarazem manifestem programowym - "room" to po angielsku pokój lub przestrzeń. Drugi człon wyrazu wywodzi się od sportowego roadstera i ma oznaczać dynamikę i związane z nią emocje. Roomster to pomysł Skody na samochód rodzinny. Przy długości 4,05 metra auto daje się bardzo łatwo zaparkować na zatłoczonych, wielkomiejskich ulicach. Z szerokością 1,84 m, rozstawem osi 2,71 m i przede wszystkim wysokością 1,69 m samochód może konkurować przestronnością wnętrza z innymi, znacznie większymi pojazdami. Niczym odrzutowiecZupełnie nowe szlaki Skoda wytycza w dziedzinie designu. Przód pojazdu przypomina trochę samolot - zachodząca na boki przednia szyba to z pewnością element wyróżniający Roomstera, podobnie zresztą jak asymetryczne boczne tylne drzwi, które umieszczono jedynie po prawej stronie. Po ich otworzeniu nie ma klasycznego progu, który mógłby utrudnić wsiadanie. Nie ma też niebezpieczeństwa, że dzieci siedzące z tyłu mogłyby wysiąść z auta od strony ulicy. W środku odznacza się dwukolorwa deska rozdzielcza. Jej górna część jest beżowa, dolna czarna. Obydwa kolory oddzielone są aluminiową listwą. W środku brak środkowego tunelu, co jeszcze bardziej powiększa wnętrze pojazdu i umożliwia swobodne przechodzenie między pierwszym i drugim rzędem siedzeń. Obok wersji osobowej styliści przewidują także inne odmiany nadwoziowe, jak pikap, samochód dostawczy dla małych przedsiębiorców, taksówka czy nawet sportowe coupé ze zdejmowanym dachem typu targa. Ponieważ Roomster jest jedynie czysto wizjonerskim autem, producent milczy co do możliwych jednostek napędowych czy też rodzajów skrzyń biegów. Koncepcyjna Skoda w prezentowanej formie nie trafi oczywiście do produkcji. Warto się jednak dobrze jej przyjrzeć - z pewnością wiele elementów zobaczymy w modelach produkcyjnych. Po pierwsze funkcjonalność!Jedną z najważniejszych nowości koncepcyjnego Roomstera jest bardzo prosty patent wpływający na funkcjonalność samochodu, który dość powszechnie można już spotkać w autach produkcyjnych - przesuwany drugi rząd siedzeń. Novum skodowskiego rozwiązania polega na tym, że zakres przesuwu tylnej kanapy wynosi aż75 cm. Dzięki temu prostemu zabiegowi w ciągu zaledwie kilku sekund klasyczny samochód z bagażnikiem i miejscem dla 5 osób przekształca się w limuzynę, w której pasażerowie z tyłu mogą całkowicie wyprostować nogi.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: