Auto Świat Wiadomości Aktualności Autocasco to nie wszystko. Jak skutecznie zarządzać firmową flotą ?

Autocasco to nie wszystko. Jak skutecznie zarządzać firmową flotą ?

Materiał reklamowy na zlecenie marki
PZU

Wśród większości polskich firm dominuje przekonanie, że aby zabezpieczyć flotę na wypadek różnych zdarzeń, wystarczy mieć wykupioną polisę AC. Samo posiadanie autocasco nie eliminuje ryzyka, a do tematu zarządzania ryzykiem flotowym warto podejść kompleksowo.

nowe samochody
istock
nowe samochody

Specjaliści od zarządzania flotą podkreślają, że rok 2024 był przełomowy dla zarządzania flotą w przedsiębiorstwach pod względem dwóch najistotniejszych kwestii: bezpieczeństwa i dekarbonizacji. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, że w wypadkach drogowych ginie rocznie 1,3 miliona osób, a 50 milionów zostaje rannych. Dlatego we współpracy z United Nations Road Safety Collaboration i innymi zainteresowanymi stronami, WHO przygotowało globalny plan zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach drogowych o przynajmniej 50 proc. do 2030 r.

Zalecenia zawarte w planie działań będą niewątpliwie przydatne, także dla osób zarządzając flotą w firmie. Warto korzystać z takich rad jak wyznaczanie limitów dla maksymalnego czasu jazdy i minimalnych okresów przerwy dla zawodowych kierowców oraz wykorzystywanie technologii wspierających bezpieczeństwo. Tym bardziej że zmiany w przepisach i technologii wymagają wyjątkowego podejścia.

Celem jest bezpieczeństwo

W 2024 r. wprowadzono kolejne zmiany w branży transportowej wynikające z "Pakietu Mobilności", przyjętego w Unii Europejskiej. Tym razem dotyczyły one przepisów odnoszących się do tachografów. Wspomniany pakiet został opracowany m.in. w celu zapewnienia kierowcom wystarczającego czasu przerwy, który jest niezwykle istotny dla bezpieczeństwa na drodze. Okazuje się, że 90 proc. wypadków spowodowanych jest przez błąd człowieka, a 40 proc. z nich, wynika z zaśnięcia kierowcy. Wypoczęci kierowcy to zatem podstawa lepszego bezpieczeństwa floty.

Zarejestrowane pojazdy flotowe, które uczestniczą w ruchu międzynarodowym, będą musiały do sierpnia 2025 roku zostać wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji (wymagana data instalacji zależy od dynamiki floty). Nie warto jednak czekać z ich instalacją na ostatnią chwilę, ponieważ wiarygodne dane z tachografów pomagają zapobiegać problemom związanym z bezpieczeństwem oraz kosztownym finansowo naruszeniom. Inteligentny tachograf drugiej generacji zapewnia także spójność całej floty, ponieważ system jest regularnie aktualizowany. Dobrze jest także wyposażyć kierowców w profesjonalną nawigację, która wspiera bezpieczeństwo.

Autostrada
AutostradaŻródło: Pexels

Nie tylko pomaga kierowcom ominąć korki, ale informacja zwrotna w kabinie pojazdu zachęca do bezpiecznego stylu jazdy, np. alarmuje kierowców o ich niebezpiecznym zachowaniu, aby mogli to skorygować (np. jeździe "na zderzaku" czy używaniu telefonu).

PZU iFlota — efektywne zarządzanie flotą i jej bezpieczeństwem

Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem kierowców we flocie jest dużo efektywniejsze z wykorzystaniem systemu zarządzania flotą. System PZU iFlota został opracowany przez PZU dla klientów flotowych i łączy trzy elementy ważne z punktu widzenia osoby zarządzającej parkiem pojazdów w przedsiębiorstwie.

Podstawową funkcją PZU iFlota jest możliwość zarządzania ewidencją pojazdów, kierowców i różnego rodzaju kosztami, a także obsługą m.in. kart paliwowych i usług serwisowych. Kompletne dane flotowe pozwalają na szczegółową analizę kosztów oraz wykrycie ewentualnych nieścisłości i anomalii, śledzenie trendów i optymalizacji flotowych TCO. Co istotne, w tym module można także zdefiniować powiadomienia, które przypomną o zbliżających się zadaniach, tj. przeglądy, szkolenia, odnowienia uprawień kierowców czy płatność raty.

Kolejną funkcjonalnością jest zarządzanie ubezpieczeniami i bieżące monitorowanie sytuacji szkodowej. PZU iFlota gromadzi w jednym miejscu informacje o ubezpieczeniu klienta. Oprócz aktualnych polis, PZU jako ubezpieczyciel daje dostęp do listy zgłoszonych szkód OC i AC, można też sprawdzić ich przyczynę i status obsługi. System raportuje dane szkodowe z ostatnich 36 miesięcy.

PZU iFlota umożliwia także poprawę bezpieczeństwa floty, poprzez wbudowany moduł dotyczący prewencji i szkoleń. Na bazie danych z floty i jej historii zarządzający otrzymują informacje o głównych przyczynach szkód. Ich analiza pozwala odpowiedzieć na pytanie, co można zrobić, aby poprawić ten stan. Wsparciem dla fleet managera oraz kierowców jest możliwość korzystania z rozbudowanej bazy wiedzy, w której PZU udostępniło szkolenia, pigułki wiedzy, e-learningi oraz blog.

Ważnym elementem systemu PZU iFlota jest moduł EV, którego zadaniem jest zapewnienie wsparcia w elektryfikacji firmowych flot. Fleet managerowie mogą skorzystać z prostego w obsłudze narzędzia w postaci ankiety i generowanego na jej bazie raportu, który pozwoli szybko ocenić, jaki jest potencjał wdrożenia pojazdów elektrycznych w ich firmie. Otrzymają m.in. wyliczenia, ile pojazdów flotowych można zastąpić elektrykami, ile na tym da się zaoszczędzić i jak zmniejszy to emisję CO2 w organizacji.

pexels-kindelmedia-9800009
pexels-kindelmedia-9800009Żródło: Pexels

Praktyczne podejście do bezpieczeństwa

Warto również zwrócić uwagę na program prewencyjny Bezpieczna Flota PZU, w ramach którego od ponad dekady realizowane są szkolenia dla kierowców flotowych i fleet managerów. Udział w programie daje kierowcom możliwość poprawy umiejętności prowadzenia pojazdów, wyeliminowania złych nawyków i przyzwyczajeń za kierownicą oraz odświeżenia wiedzy o bezpieczeństwie na drodze. Szkolenia obejmują m.in. ćwiczenia na płycie poślizgowej i korzystanie ze szkoleń jazdy defensywnej z elementami ekojazdy w ruchu miejskim. PZU organizuje również spotkania ze specjalistami psychologii transportu, pierwszej pomocy medycznej i przepisów prawa o ruchu drogowym.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
PZU