Nowe pojazdy Scanii charakteryzują się według producenta większą niezawodnością i funkcjonalnością. Masa własna jest mniejsza o 270 kg, co przekłada się na oszczędniejsze zużycie paliwa nawet do 3 proc. Nowości w serii R to m.in.: zmieniona stylizacja kabiny dostępnej w trzech wysokościach, dźwignia przy kierownicy do automatycznej przekładni, nowoczesne fotele kierowcy i pasażera, automatyczna klimatyzacja, system stabilizacji toru jazdy ESP (w opcji), zawieszenie pneumatyczne tylnej osi umieszczone na czterech poduszkach powietrznych oraz 500-konna jednostka V8. We wrześniu pojawi się jeszcze 420-konny silnik spełniający normę Euro 4, w którym poziom emisji tlenków azotu został zredukowany o 30 proc., a cząstek stałych o 80 proc. Skład spalin pozostałych jednostek napędowych jest zgodny z normą Euro 3.Samochody serii R napędzane są 11-, 12- lub 16-litrowymi silnikami. Klienci mają do wyboru 7 różnych wersji o mocy od 340 do 580 KM. Wszystkie dysponują potężnymi momentami obrotowymi - do 2700 Nm przy 1100 obr./min - i współpracują z 12-biegowymi przekładniami. W modelu V8 580 KM skrzynia ma chłodnicę oleju.Kabina stała się przestronniejsza. Zaprojektowano w niej wiele schowków. Za fotelami usytuowano leżankę o dł. 2000 mm i 800 mm szer. Pod nią znajdują się trzy pojemne schowki. W środkowym można zamontować lodówkę. Za dopłatą oferowana jest także druga leżanka. W kabinie podstawowej ma ona 600 mm, a w Topline 700 mm szerokości.Scania R może być wyposażona w komputer pokładowy kompatybilny z systemem Windows. Jest on pomocny przy zarządzaniu flotą. Na 10-calowym wyświetlaczu dotykowym można np. odczytać informacje o przebiegu jazdy, wykrytych usterkach, napisać krótką wiadomość tekstową (SMS). Ponadto model Interactor 600 dysponuje czytnikiem CD-DVD. Deskę rozdzielczą wykonano z miękkich materiałów, które przy ewentualnym wypadku zwiększają bezpieczeństwo bierne. Airbag kierowcy występuje w wyposażeniu opcjonalnym podobnie jak ESP, które może być dostępne w ciągnikach siodłowych z dwiema osiami i napędem na jedną oś. Unowocześniono także system ABS. Za kontrolę równomiernego zużycia klocków hamulcowych odpowiada układ EBS.Serię R można już zamawiać. W chwili oddawania numeru do drukarni nie znaliśmy jeszcze cen.
R zamiast generacji
Scania, wprowadzając na rynek pojazdy serii R, rezygnuje z określenia "generacja". Nowe oznaczenia umieszczone z przodu auta informują o typie kabiny i mocy silnika.