Już w dniu otwarcia Essen Motor Show odbędzie się światowa premiera Passata R36. Seria R zapoczątkowana została przez Vollkswagena Golfem R32 w 2002 r. Nieoczekiwany sukces rynkowy spowodował podjęcie decyzji o rozpoczęciu produkcji dalszych modeli z tej serii.
Nowego Passata R36 będzie wyróżniał się barwą nadwozia, znaną już z "erkowego" Golfa. Jest ona ciemnoniebieska z efektem perłowym. Passat ma także inny przedni zderzak i zmodyfikowaną atrapę wlotu powietrza chłodnicy z podwójnymi lamelami. W tylnej części nie zabrakło spojleraani też podwójnej końcówki rury wydechowej. Nowe są także 18-calowe obręcze kół z metali lekkich typu "Omanyt".
Także typowo sportowe jest wnętrze tego pojazdu. Typowe "erkowe" koło kierownicy ze znaczkiem "R36". Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. sportowe siedzenia, nowe podświetlenie zegarów (białe) i wiele elementów dekoracyjnych.
Jednak to, co najciekawsze, znajduje się pod maską. Do napędu wykorzystano sześciocylindrowy silnik benzynowy 3,6 l FSI o mocy 220 kW (300 KM), który współpracuje z sześciostopniowa automatyczna skrzynią DSG. Napęd przenoszony jest na cztery koła w systemie 4MOTION. Prędkość maksymalna tego sportowego sedana będzie niestety elektornicznie ograniczana do 250 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiągnie on w ciągu 5,6 s ( w wersji kombi 5,8 s).