Dzisiaj rozpoczyna się prawdziwa rywalizacja: zawodnicy mają do przejechania osiem odcinków specjalnych pierwszego etapu.

O godzinie 8.50 czasu miejscowego (13.50 - polskiego) pierwszy samochód opuścić miał park fermé i udać się na strefę serwisową, gdzie przewidziano półgodzinny postój dla każdej z załóg.

Pierwszy etap rozpocznie się odcinkiem Capilla del Monte - San Marcos 1 (22,95 km), natępnymi są: OS3: San Marcos - Cuchi Corral 1 (19,24 km); OS4: Villa Giardino - La Falda 1 (15,50 km); OS5: Valle Hermoso - Casagrande 1 (10,95 km); OS6: Cosquín - Tanti 1 (11,27 km); OS7: Capilla del Monte - San Marcos 2 (22,95 km); San Marcos - Cuchi Corral 2 (19,24 km) oraz OS9: Estadio Córdoba 1 (2,40 km). Na metę etapu załogi dojadą w godzinach nocnych czasu polskiego.

Przypomnijmy: po prologu liderami są Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06), którzy o 0,6 sekundy wyprzedzają Marcusa Grönholma i Timo Rautiainena (Ford Focus RS WRC 06), o 0,8 sekundy Daniela Sordo i Marca Martiego (Citroën C4) oraz o 1,5 sekundy Mistrzów Świata i liderów tegorocznej klasyfikacji - Sébastiena Loeba i Daniela Elenę (Citroën C4). Doskonałe, jedenaste miejsce w "generalce" i pierwsze w klasie PCWRC zajmują Leszek Kuzaj i Jarosław Baran w Subaru Imprezie WRX STi.

Odwołano dwie pętle!

Koncepcja rozegrania prologu 700 kilometrów od bazy rajdu miała wielu przeciwników. Jak się okazuje mieli oni rację! Z powodu złych warunków atmosferycznych nie wszyscy zawodnicy zdążyli na czas przylecieć z Buenos Aires do Cordoby. W związku z tym organizatorzy zostali zmuszeni skrócić rajd - odwołać pięć pierwszych odcinków specjalnych pierwszego etapu, czyli osiedmdziesiąt kilometrów prób...

Według ostatnich informacji załogi wyjadą na trasę dopiero o godzinie 14.26 czasu miejscowego (19.26 czasu polskiego). Po serwisie, załogi udadzą się na start odcinka siódmego: Capilla del Monte - San Marcos 2 (22,95 km długości). Start odcinka nastąpi o godzinie 16.11 (21.11 naszego czasu).

Tak więc etap pierwszy ma składać się z trzech OS-ów: ponadto próby San Marcos - Cuchi Corral 2 (19,24 km) oraz kolejnego Superoesu - tym razem na stadionie w Cordobie (2,4 km).

O ewentualnych kolejnych zmianach będziemy informowali na bieżąco!

Blamażu ciąg dalszy

Samochody, które miały wyjechać z park fermé o godzinie 14.26 czasu miejscowego, pozostały na placu. Organizatorzy i przedstawiciele Zespołu Sędziów Sportowych po naradzie podjęci bowiem decyzję o odwołaniu kolejnych dwóch odcinków specjalnych, które według wcześniejszego komunikatu miały sie odbyć.

Ostatecznie rozegrany zostanie tylko jedna próba - Superoes na stadionie w Cordobie o długości 2,4 kilometra.

Chyba nie tak wyobrażali sobie udział w szóstej rundzie Mistrzostw Świata zawodnicy. Wszyscy są zirytowani, bowiem - jak twierdzą - trudno będzie się im jutro skoncentrować na szybkiej jeździe...

Argentyna jest eliminacją od wielu lat, działacze mają duże doświadczenie. W tym roku zdecydowali się na rzecz karkołomną. Intencje były co prawda wzniosłe - chęć zaprezentowania mistrzów kibicom w Buenos Aires. Wydawało się, że wszystko powinno się udać - wykonano bowiem wcześniej ogromną pracę logistyczną, wszystko szczegółowo zaplanowano... Wszak co to jest jedyne 700 kilometrów w dzisiejszych czasach...

Stąd nie było większych obiekcji ze strony Międzynarodowej Federacji Samochodowej. FIA zaakceptowała program, przekonana racjami argentyńskich działaczy.

Tymczasem wszystko wypadło nie tak. Zawiniło jedno nieprzewidywalne ogniwo - pogoda. Samoloty startowały nie tak jak było planowane i... stało się.

Być może należało zapytać się o zdanie organizatorów imprez z większym doświadczeniem, choćby Rajdu Dakar czy Sardynii. Oni mają doświadczenie, potrafią przewidzieć najgorsze.

Tymczasem doszło do blamażu, jakiego nie było chyba w światowych rajdach od czasów "bagnistego" Rajdu Portugalii.

Ze sportowego punktu widzenia, co prawda wszystko jest w porządku - wymagana międzynarodowym regulaminem ilość kilometrów niezbędnych do zaliczenia imprezy jest wciąż zachowana, wyniki mogą zostać zaliczone. Gorzej jest z samymi zawodnikami, którzy przygotowani byli mentalnie do rywalizacji, tymczasem musieli bezczynnie czekać oraz kibicami, którzy wykosztowali się na próżno...

Nie nam jednak oceniać zaistniałą sytuację - od tego jest odpowiednia komórka w FIA. Rajd Argentyny nie jest konkurentem Rajdu Polski w rywalizacji o organizację rundy w przyszłym roku, ale...

Poczekajmy zobaczymy!

Tymczasem należy spokojnie czekać na wieczorny Superoes, który rozpocznie się prawdopodobnie zgodnie z wcześniejszym planem - o godzinie 19.05 czasu miejscowego, a więc pięć minut po północy czasu polskiego.

Dziewiąty odcinek specjalny

Nareszcie wystartowali!

Dziewiąty odcinek specjalny, próba na stadionie w Cordobie - nie przyniósł niespodzianek. Na czołowych miejscach zameldowały się załogi w samochodach WRC, za nimi - z klasy PCWRC. Zawodnicy jechali po bardzo mokrej trasie.

Najlepszy czas osiągnęli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06), którzy uzyskali dość znaczną jak na te warunki przewagę nad konkurentami. Wyprzedzili bowiem Jari-Matti Latvalę i Anttilę Miikkę (Ford Focus RS WRC 06) o 1,2 sekundy oraz Sébastiena Loeba i Daniela Elenę (Citroën C4) o 1,4 sekundy. Na pozostałych miejscach w czołówce różnice były już znacznie mniejsze, choć ósmy w klasyfikacji - Marcus Grönholm z pilotem Timo Rautiainenem (Ford Focus RS WRC 06), którzy jechali w parze z Loebem i Eleną, przegrywając z nimi, stracili do Hirvonena 2,4 sekundy.

Leszek Kuzaj i Jarosław Baran tym razem pojechali nieco wolniej niż wczoraj, tracąc do zwycięzców 11,2 sekundy, a do najlepszej załogi w PCWRC - Mirco Baldacci i Giovanni Agnese (Subaru Impreza) - 3,3 sekundy. W PCWRC nasza załoga zajęła dziewiąte miejsce, jednak różnice są minimalne...

Po dwóch odcinkach w rajdzie lideruje Hirvonen przed Sordo i Loebem. Kuzaj jest drugi w PCWRC - o 0,1 sekundy za Baldaccim.

W trzecim dniu rajdu ma zostać rozegrany drugi etap. Należy wierzyć, że już nic nie przeszkodzi w przeprowadzeniu zaplanowanych dziewięciu odcinków specjalnych!

WYNIKI DZIEWIĄTEGO ODCINKA SPECJALNEGO

MiejsceKierowca (Auto) Czas1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06) 2.31,7 min.2. Jari-Matti Latvali i Anttili Miikki (Ford Focus RS WRC 06) 2.32,9 min.3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4) 2,33,1 min.4. Chris Atkinson i Glenn Macneall (Subaru Impreza WRC 07) 2.33,2 min.5. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4)2.33,3 min.6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC 07)2.33,5 min.7. Luis Perez Companc i José María Volta (Ford Focus RS WRC )2.34,0 min.8. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 06)2.34,1 min.9. Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC)2.34,3 min.10. Juan Pablo Raies i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)2.34,5 min.23.Leszek Kuzaj i Jarosław Baran (Subaru ImprezaWRX STi)2.42,9 min.

WYNIKI PO DZIEWIĄTYM ODCINKU SPECJALNYM

MiejsceKierowca (Auto) Czas1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 06) 4.40,0 min.2. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4) strata 2,4 sek.3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4) 2,9 sek.4. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 06) 3,0 sek.5. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC 07)3,3 sek.6. Chris Atkinson i Glenn Macneall (Subaru Impreza WRC 07) 4,2 sek..7. Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC)7,9 sek.8. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 06) 8,0 sek.9. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)8,1 sek..10. Luis Perez Companc i José María Volta (Ford Focus RS WRC )9,0 sek.15.Leszek Kuzaj i Jarosław Baran (Subaru ImprezaWRX STi)18,1 sek..