Zakwestionowana część to łącznik przedniego stabilizatora. Kontrolerzy techniczni stwierdzili, że te znajdujące się w samochodach załóg: Sébastien Loeb i Daniel Elena, Daniel Sordo i Marc Marti oraz Sébastien Ogier i Julien Ingrassia nie posiadają homologacji.

Zespół Komisarzy Sportowych nie wykluczył jednak wspomnianych załóg z rajdu, ale jedynie ukarał minutą. Zmieniło to jednak zasadniczo końcową klasyfikację: Mikko Hirvonen wyprzedził Sébastien Loeba, a Jari - Matti Latvala awansował przed Sébastiena Ogiera.

Automatycznie zmieniły się też wyniki Mistrzostw Świata zarówno w klasyfikacji Kierowców, jak i Producentów.

Citroën Total World Rally Team zapowiedział, że nie zamierza się odwoływać od tej decyzji, ale jest to standardem w postępowaniu tego zespołu w takich sytuacjach.

Prawo musi być równe wobec wszystkich, stąd jeśli rzeczywiście zastosowano nieprzepisowe części - ZSS powinien podjąć jakieś decyzje.

Ta, która została podjęta jest czysto salomonową. W sporcie wszystko powinno być albo białe, albo czarne. Albo jest niewinny, albo winny. Tymczasem tworzy się regulaminy, które dopuszczają sytuację pośrednią. Furtka pozwala podjąć decyzje o ukaraniu minutą.

Od razu rodzi się pytanie: dlaczego akurat minutą, a nie dwoma, trzema czy godziną. Dlaczego nie wykluczeniem?

"Zielony stolik" tym razem chciał najwyraźniej zaspokoić wszystkich i jak najmniej się narazić. Loeb i Citroën, stracili, Ford, Hirvonen i Latvala zyskali. Mogło być gorzej, albo lepiej, ale tak jest najbezpieczniej...

Jaki wpływ na wynik miał niehomologowany wspornik stabilizatora? Fachowy mogą to wyjaśnić, choć to jedynie dywagacje. Bo jak to się ma do minuty kary po przejechaniu 35 odcinków specjalnych...

Niestety regulaminy Międzynarodowej Federacji Sportu Samochodowego, na które powoływali się sędziowie podczas najróżniejszych zawodów czy to w Formule 1 czy rajdach zawsze budziły kontrowersje.

Dowolność interpretacji przez ZSS niekiedy szokowała wręcz. Z jednaj strony wykluczało się z zawodów kierowcę za brak rękawiczki, z drugiej zaś dodawano dwie minuty za poważne odstępstwo techniczne...

Lecz czy to cokolwiek ma wspólnego z uczciwą rywalizacją i etyką? Niestety niewiele!...

W takich sytuacjach zawsze pozostaje niesmak. Bo nie wiadomo, kto został skrzywdzony, a kto nagrodzony. I rajd, który jeszcze kilka godzin temu przeszedł do historii jako bardzo interesujący, budzi obecnie niesmak.

Rajd Australii 2009 - klasyfikcaja generalna po doliczeniu kar

Poz. Nr Kierowca Kategoria Czas KaraCzas z karą StrataStrata do lidera1.3M. HIRVONENA82:53:06.502:53:06.50.00.02.1S. LOEBA82:52:54.01:002:53:54.0+47.5+47.53.2D. SORDOA82:53:11.11:002:54:11.1+17.1+1:04.64.4J. LATVALAA82:54:58.502:54:58.5+47.4+1:52.05.12S. OGIERA82:54:29.81:002:55:29.8+31.3+2:23.36.5M. WILSONA82:58:32.802:58:32.8+3:03.0+5:26.37.6H. SOLBERGA83:00:04.3203:00:24.3+1:51.5+7:17.88.9F. VILLAGRAA83:00:45.903:00:45.9+21.6+7:39.49.62H. PADDONN43:08:42.603:08:42.6+7:56.7+15:36.110.31M. PROKOPN43:08:51.203:08:51.2+8.6+15:44.711.50R. MASONN43:09:33.403:09:33.4+42.2+16:26.912.59C. CROCKERN43:10:26.503:10:26.5+53.1+17:20.013.39A. ARAUJON43:12:59.303:12:59.3+2:32.8+19:52.814.45S. TAYLORN43:14:30.303:14:30.3+1:31.0+21:23.815.68M. SELLEYN43:23:54.303:23:54.3+9:24.0+30:47.816.78J. GOASDOUEN43:23:21.87:203:30:41.8+6:47.5+37:35.317.72S. TONNAA83:36:52.02:003:38:52.0+8:10.2+45:45.518.34G. LINARIN43:38:52.803:38:52.8+0.8+45:46.319.15K. AL QASSIMIA83:39:54.3203:40:14.3+1:21.5+47:07.820.75T. TAYLORN43:52:33.82:203:54:53.8+14:39.5+1:01:47.321.66S. REIDN43:55:32.9103:55:42.9+49.1+1:02:36.422.69H. HANN44:01:43.304:01:43.3+6:00.4+1:08:36.823.54S. SHEPHEARDN44:03:06.7104:03:16.7+1:33.4+1:10:10.224.65G. BRINKMANN44:02:42.61:304:04:12.6+55.9+1:11:06.125.76R. HOUGHTONN44:26:59.04:504:31:49.0+27:36.4+1:38:42.5

Fot. Rallyworld©Willy Weyens