Logo
WiadomościAktualnościRajd Dakar to wciąż ta sama przygoda

Rajd Dakar to wciąż ta sama przygoda

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kiedy pod koniec 1978 r. na trasę liczącą około 10 tys.

Rajd Dakar to wciąż ta sama przygoda
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Rajd Dakar to wciąż ta sama przygoda

km z Francji przez Algierię, Niger, Mali i ówczesną Górną Woltę do Senegalu wyruszyło 182 uczestników pierwszego Rajdu Dakar, nikt nie spodziewał się, że ta impreza wkrótce stanie się jedną z najważniejszych w sporcie samochodowym. Od tamtego czasu w najsłynniejszym terenowym maratonie samochodowo-motocyklowym startowało ponad 13 tys. zawodników. Po 29 ekspedycjach poprzez bezdroża i pustynie Afryki w historii Dakaru nastąpiła zasadnicza zmiana. Po groźbie ataków terrorystycznych i odwołaniu edycji 2008 rajd został przeniesiony na kontynent południowoamerykański. Start imprezy nastąpi 3 stycznia w Buenos Aires, meta jest w tym samym miejscu 18 stycznia. Trasa mierzy 9578 km, z czego 5656 km to 14 odcinków specjalnych. 10 stycznia zmęczonych trudami maratonu uczestników czeka dzień odpoczynku nad brzegiem Pacyfiku w chilijskim Valparaiso. Na trasie zawodnicy napotkają równiny Patagonii, pustynię Atakama oraz górzyste przełęcze Andów. Na liście zgłoszeń znajduje się 230 motocykli, 30 quadów, 188 samochodów i 82 ciężarówki. Zawodnicy reprezentują 49 państw. Chociaż tym razem rajd odbywa się w Argentynie i Chile, ma to wciąż być 100-procentowy Dakar. Impreza ma zachować tego samego ducha – być długa, trudna oraz bardzo wymagająca, tak jak jej wcześniejsza, afrykańska wersja.Do zdecydowanych faworytów Dakaru 2009 należy ekipa Repsol Mitsubishi Ralliart. Mitsubishi ten maraton wygrało już 12 razy. W skład zespołu wchodzą następujące załogi: Luc Alphand i Gilles Picard, Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon, Stéphane Peterhansel i Jean Paul Cottret oraz Joan „Nani” Roma i Lucas Cruz. Trójka kierowców – Peterhansel, Masuoka i Alphand – ma na koncie zwycięstwo w tej imprezie. Ekipa Mitsubishi wystartuje na debiutującym w Dakarze nowym modelu Racing Lancer. Ten pojazd został wyposażony w turbodoładowany, 6-cylindrowy, widlasty silnik Diesla o pojemności 3 l, który osiąga moc 280 KM oraz maksymalny moment obrotowy 650 Nm. Racing Lancer ma za sobą jedynie testy oraz start w rajdzie Baja Portalegre. Ciekawe, jak spisze się na znacznie bardziej wymagających trasach Dakaru.Głównym konkurentem Mitsubishi będzie Volkswagen Motorsport. Niemiecka ekipa wystawi cztery samochody Race Touareg 2 dla załóg Carlos Sainz i Michel Périn, Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz, Mark Miller i Ralph Pitchford oraz Dieter Depping i Timo Gottschalk. Być może w Argentynie uda się Volkswagenowi wygrać pierwszy Dakar. Przed dwoma laty zwycięstwo było już blisko, ale zabrakło wówczas trochę szczęścia.W walce o czołowe miejsca będzie zapewne liczył się także zdobywca pucharu świata w rajdach terenowych Nasser Al Attiyah pilotowany przez Tinę Thörner w BMW X5 CC z zespołu X-Raid. Motocyklowa czołówka to Cyril Despres, Marc Coma, David Casteu i Pˆl Anders Ullevˆlseter (wszyscy KTM). Na trasach południowo-amerykańskiego Dakaru nie zabraknie oczywiście Orlen Teamu, który w tej imprezie uczestniczy od 2000 roku. Ponownie w rajdzie wezmą udział motocykliści – Jacek Czachor, Marek Dąbrowski i Jakub Przygoński oraz załoga Nissana Navary Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin. Na liście startowej znaleźli się jeszcze motocyklista Krzysztof Jarmuż (Honda Europe/Dakarsport), kierowca quada Rafał Sonik (Yamaha) samochodowa załoga Aleksander Sachanbiński i Arkadiusz Rabiega w Land Roverze (Terra Trek) oraz ekipa ciężarowego, 10-tonowego MAN-a w składzie: Grzegorz Baran, Izabela Szwagrzyk i Grzegorz Simon (Power B).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: