Pierwszy etap składa się z dziesięciu odcinków specjalnych. Załogi mają do przejechania trzy pętle po trzy OS-y, a na zakończenie dnia przejadą Superpróbę - tą samą, która w dniu wczorajszym otworzyła imprezą.

A oto jak wygląda harmonogram I etapu:

OS 2 - LASSA 1 - 4,87 km;OS 3 - DENİZLİ 1 - 21,30 km;OS 4 - DARLIK 1 - 19,7 km;OS 5 - DENİZLİ 2 - 21,3 km;OS 6 - DARLIK 2 - 19,7 km;OS 7 - LINEA 1 - 14,36 km;OS 8 - LASSA 2 - 4,87 km;OS 9 - DENİZ - 14,25 km;OS 10 - LINEA 2 - 14,36 km;OS 11 - FIAT SSS 2 - 1,55 km.

Przypomnijmy, że nasi reprezentanci w Mistrzostwach Europy bardzo dobrze rozpoczęli start w rajdzie. Podczas prologu Tomasz Czopik i Glib Zagorij zajęli trzecie, a Michał Sołowow i Maciej Baran - ósme mejsce. Jako liderzy wyjechali na dzisiejszą trasę dwa Peugeoty 207 Super 2000 załóg Enrique Garcia Oseda i Jordi Barrabes Costa orazNicolas Vouilloz i Nicolas Klinger.

Drugi odcinek specjalny (4,87 km):

Odcinek wygrali Anton Alen i Timo Alenne w Fiacie Grande Punto S2000 przed Nicolasem Vouillozem i Nicolasen Klingerem w Peugeocie 207 S2000. Trzecie miejsce zajęcli Enrique Garcia Oseda i Jordi Barrabes Costa, którzy utrzymali prowadzenie. Tomasz Czopik i Glib Zagorij zajęli ósme miejsce ze stratą 25,5 sekundy, a Michał Sołowow i Maciej Baran: dziewiąte - 29,8 sekundy.

Po 2 OS-ach: 1. Oseda; 2. Vouilloz - (strata 1,7 sek.); 3. Yagiz Avci i Ersan Alkir (Mitsubishi Lancer Evo IX - 4,8 sek.); 4. Alen (4,9 sek.); 5. Renato Travaglia i Lorenzo Granai (Mitsubisho Lancer Evo IX - 6,4 sek.); 6. Andrea Navarra i Guido d'Amore (Fiat Grande Punto S2000 - 8,6 sek.); 7. Czopik (9,4 sek.); 8. Volkan Isik i Kaan Ozsenler (Fiat Grande Punto S2000); 9. Sołowowo (11,2 sek.); 10. Dani Sola Vila i Oscer Sanchez Benavente (Honda Civiuc Type R - 14,0 sek.).

Trzeci odcinek specjalny (21,3 km)

Doszło do zmiany lidera. Na długiej próbie najszybszy był Vouilloz, który wygrał z kolegą z zespołu wyraźnie i objął prowadzenie. Ojeda spadł na trzecie miejsce za Alena. Sołowow był siódmy, Czopik - ósmy.

Wyniki: Vouilloz, Alen (0,6 sek.), Isik (0,9 sek.), Travaglia (5,0 sek.), Oseda (5,8 sek.), Navarra (11,1 sek.), Sołowow (16,9 sek.), Czopik (28,1 sek.), Iliew (28,4 sek.).

Po 3 OS-ach: 1. Vouilloz; 2.Alen (3,8 sek.); 3. Oseda (4,1 sek.); 4. Isik (9,1 sek.); 5. Travaglia (9,7 sek.); 6. Navarra (10,0 sek.); 7. Sołowow (26,4 sek.); 8. Czopik (35,8 sek.); 9. Iliew (43,7 sek.); 10. Mehmet Besler i AliÖren (Mitsubishi Lancer Evo IX - 53,8 sek.).

Czwarty odcinek specjalny (19,7 km)

Kolejny sukces Alena, ale Vouilloz (0,8 sek.) jest czujny - dojechał drugi i utrzymał prowadzenie. Kolejne miejsca zajęli: Oseda (1,8 sek.), Isik (13,1 sek.), Navarra (15,0 sek.), Travaglia (16,3 sek.), Besler (24,9 sek.), Czopik (25,5 sek.), Sołowow (29,8 sek.), Kazaz (32,4 sek.).

Po czterech próbach: 1. Vouilloz; 2.Alen (3,0 sek.); 3. Oseda (5,1 sek.); 4. Isik (21,4 sek.); 5. Travaglia (28,7 sek.); 6. Navarra (32,2 sek.); 7. Sołowow (55,4 sek.); 8. Czopik (1.00,5 min.); 9. Besler (1.17,0 min.); 10. Ercan Kazaz i Cem Bakancocuklari (Subaru Impreza - 1.28,2 min.).

Piąty odcinek specjalny (21,3 km)

Ponowny przejazd długiegoi trudnego odcinka nie przyniósł zmian w czołówce, aczkolwiek różnice na dalszych miejscach pierwszej "dziesiątki" były dośc znaczne. Doskonale pojechali Michał Sołowow i Maciej Baran, którzy nadal mają kontakt z rywalami. Więcej stracił Tomek Czopik, ale wciąż jest "w czubie". "Obudził się" Simon Jean-Joseph.

Wyniki: Alen, Vouilloz (0,4 sek.), Oseda (2,9 sek.), Travaglia (3,9 sek.), Isik (5,3 sek.), Sołowow (12,8 sek.), Navarra (15,0 sek.), Jean-Joseph (20,8 sek.), Czopik (30,9 sek.), Iliew (33,1 sek.).

Po pięciu próbach: 1. Vouilloz; 2.Alen (2,6 sek.); 3. Oseda (7,6 sek.); 4. Isik (26,3 sek.); 5. Travaglia (25,2 sek.); 6. Navarra (46,8 sek.); 7. Sołowow (1.07,8 min.); 8. Czopik (1.31,0 min.); 9. Simon Jean-Joseph i Jack Boyere (Citroën C2 Super 1600 - 2.02,9 min.); 10. Iliew (2.03,1 min.).

Szósty odcinek specjalny (19,7 km)

Anton Alen kontynuuje serię zwycięstw. Po problemach i znacznej stracie Vouilloza (przebita opona), został nowym liderem zawodów. Sołowow i Czopik nadal w ścisłej czołówce!

Rezultaty: Alen, Oseda (0,5 sek.), Navarra (7,6 sek.), Isik (9,5 sek.), Travaglia (15,8 sek.), Czopik (19,4 sek.), Sołowow (21,9 sek.), Jean-Joseph (25,2 sek.)... Vouilloz (53,8 sek.).

Po sześciu próbach: 1.Alen; 2. Oseda (5,5 sek.); 3. Isik (33,2 sek.); 4. Travaglia (41,9 sek.); 5. Vouilloz (51,2 sek.); 6. Navarra (51,8 sek.); 7. Sołowow (1.27,1 min.); 8. Czopik (1.1.47,8 min.); 9. Jean-Joseph (2.25,5 min.); 10. Iliew (2.38,0 min.).

Siódmy odcinek specjalny (14,36 km)

Tym razem najszybszy był Volkan Isik. Wyprzedził on: Vouilloza (1,4 sek.0

Różnice na odcinkach niby nie są duże, ale sytuacja zaczyna się już powoli klarować. Alen systematycznie "ucieka" Osedzie - w walce o pierwsze miejsce liczą się obecnie tylko ci dwaj kierowcy. Dalej tworzą się grupy, które rywalizować będą o kolejne miejsca. Polacy na razie jadą bardzo spokojnie i dobrze, wciąż są w czołówce!

Na dziesiątym miejscu w klasyfikacji niemal na każdym odcinku zachodzą zmiany...

Po siedmiu próbach: 1.Alen; 2. Oseda (11,7 sek.); 3. Isik (31,1 sek.); 4. Travaglia (41,5 sek.); 5. Vouilloz (50,5 sek.); 6. Navarra (52,8 sek.); 7. Sołowow (1.39,0 min.); 8. Czopik (2.01,9 min.); 9. Jean-Joseph (2.47,3 min.); 10. Kazaz (3.01,9 min.).

Obecnie załogi przebywają na dwudziestominutowym serwisie.

Ósmy odcinek specjalny (4,87)

W czołówce jedna zmiana - Vouilloz, który wygrał odcinek wyprzedził Travaglię. Dziesięć sekund stracił Osada, który spóźnił się na PKC po serwisie.

Polacy w czołówce: Tomasz Czopik i Glib Zagorij - siómy, Michał Sołowow i Maciek Baran - ósmy. Nasi reprezentanci zajmują nadal punktowane miejsca w klasyfikacji generalnej. Są w dość komfortowej sytuacji, bowiem nie muszą się szczeglnie "sprężać" - obaj mają dużą stratę do poprzedzających ich w rywali, natomiast Simon Jean-Joseph i Jack Boyere w Citroënie C2 Super 1600 traci do nich sporo. Polaków dzieli różnica ponad swudziestu sekund...

Wyniki: Vouilloz, Oseda (1,3 sek.), Alen (2,0 sek.), Navarra (2,2 sek.), Travaglia (2,3 sek.), Isik (3,0 sek.), Czopik (5,9 sek.), Sołowow (6,9 sek.), Jean-Joseph (8,0 sek.), Kazaz (10,3 sek.).

b>Po ośmiu próbach: 1.Alen; 2. Oseda (21,0 sek.); 3. Isik (32,1 sek.); 4. Vouilloz (48,5 sek. sek.); 4. Travaglia (49,8 sek.); 6. Navarra (53,0 sek.); 7. Sołowow (1.43,9 min.); 8. Czopik (2.05,5 min.); 9. Jean-Joseph (2.53,3 min.); 10. Kazaz (3.10,2 min.).

Dziewiąty odcinek specjalny (14,25 km)

Zdecydowanie najszybszym zawodnikiem trzeciego etapu jest Nicolas Vouilloz. Niestety nie ma to przełożenia na wyniki - Francuz jest dopiero czwarty, choć systematycznie odrabia straty do lidera. Alen jakby nieco zwolnił, ale kontroluje sytuację. Czopik i Sołowow nadal swoim równym tempem - i w czołówce...

Kolejność: Vouilloz, Travaglia (5,7 sek.), Alen (7,7 sek.), Isik (8,1 sek.), Oseda (8,6 sek.), Navarra (9,2 sek.), Czopik (14,3 sek.), Sołowow (19,5 sek.), Jean-Joseph (20,3 sek.), Avci (27,6 sek.).

Po dziewięciu odcinkach: 1.Alen; 2. Oseda (21,9 sek.); 3. Isik (32,5 sek.); 4. Vouilloz (40,8 sek. sek.); 4. Travaglia (47,8 sek.); 6. Navarra (54,5 sek.); 7. Sołowow (1.55,7 min.); 8. Czopik (2.12,1 min.); 9. Jean-Joseph (3.05,9 min.); 10. Iliew (3.33,8 min.).

Dziesiąty odcinek specjalny (14,36 km)

Dziesiąty, przedostatni OS pierwszego etapu zakończył się znów sukcesem Vouilloza. Odrobił on kolejne siedem sekund do Alena. Grande Punto usyskało tym razem dopiero piaty czas. Ale Oseda w Peugeocie 207 nie wykorzystał sznasy - odrobił zaledwie 1,6 sekundy.

Z Polaków po raz kolejny lepszy był Tomasz Czopik i przewaga Michała Sołowowa zmalała do 11,5 sekundy. Obaj jednak nasi kierowcy odrobili do Jeana-Josepha.

W czołówce nadal jest bardzo ciasno, wręcz - coraz ciaśniej. Odcinki Rajdu Fiata są jednak na tyme nieskomplikowane, że róznice na mecie nie są duże, stąd zmiana kplejności raczej następuje na skutek błędów w przejeździe, a nie wynika z samej szybkości przejechania trasy.

Dzięki skuteczności na tym odcinku, Navarra wyprzedził w klasyfikacji Travaglię.

Wyniki przedostatniej próby I etapu: Vouilloz, Navarra (0,6 sek.), Isik (3,2 sek.), Oseda (5,6 sek.), Alen (7,0 sek.), Czopik (14,4 sek.), Travaglia (15,5 sek.), Sołowow (19,3 sek.), Avci (22,3 sek.), Iliew (27,0 sek.).

Po dziesięciu OS-ach: 1.Alen; 2. Oseda (20,5 sek.); 3. Isik (28,7 sek.); 4. Vouilloz (33,8 sek. sek.); 5. Navarra (48,1 sek.); 6. Travaglia (56,3 sek.); 7. Sołowow (2.08,0 min.); 8. Czopik (2.19,5 min.); 9. Jean-Joseph (3.26,8 min.); 10. Iliew (3.53,8 min.).

Jedenasty odcinek specjalny (1,55 km)

Organizatorzy w swoich dokumentach podawali trzy różne długości tego odcinka - od 1,55 km poprzed 2,5 km po 2,6 km - na różnych stronach oficjalnych dokumentów. Ostatecznie OS liczył 1,55 kilometra.

Licznie zgromadzeni kibice bili głośne brawa Tomkowi Czopikowi i Glibowi Zagorijpwi - polska załoga w Mitsubishi Lancerze zajęła bowiem na odcinku drugie miejsce! Polacy przegrali zaledwie o 0,7 sekundy z Nicolasem Vouillozem i Nicolasem Klingerem, pokonali natomiast drugą załogę w Peugeocie 207 S2000 -Enrique'a Garcię Osedę i Jordi Barrabesa Costę.Lidarezy Anton Alen i Timo Alenne zajęli siódme miejsce.

Czopik zbliżył się zdecydowanie do Michała Sołowowa i Macieja Barana: po pierwszym etapie załogi dzieli zaledwie 7,4 sekundy. Jutro zapowiada się twardy pojedynek...

Nicolas znów zmniejszył przewagę nad Alenem o kolejne cztery sekundy...

Po raz pierwszy pokazali się Krum Donczew i Stoiko Walczew w Subaru Imprezie WRX STi, którzy zajęli dziesiątą lokatę.

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego pierwszego etapu: Vouilloz, Czopik (0,7 sek.), Oseda (1,2 sek.), Navarra (1,3 sek.), Travaglia (2,4 sek.), Iliew (2,8 sek.), Alen (4,0 sek.), Isik (4,5 sek.), Sołowow (4,8 sek.), Donczew (5,4 sek.).

WYNIKI PO PIERWSZYM ETAPIE

MiejsceKierowca (Auto) Czas1. Anton Alen i Timo Alenne (Fiat AbarthGrande Punto S2000) 1:21.03,0 godz.2. Enrique Garcia Oseda i Jordi Barrabes Costa (Peugeot 207 S2000 ) strata 17,7 sek.3. Volkan Isik i Kaan Ozsenler (Fiat Grande Punto S2000)29,2 sek.4. Nicolas Vouilloz i Nicolas Klinger (Peugeot 207 S2000)29,8 sek.5. Andrea Navarra i Guido d'Amore (Fiat Abarth Grande Punto S2000)45,4 sek.6. Renato Travaglia i Lorenzo Granai (Mitsubisho Lancer Evo IX)54,7 sek.7. Michał Sołowow i Maciej Baran (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.08,8 min.8. Tomasz Czopik i Glib Zagorij (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.16,2 min.9. Simon Jean-Joseph i Jack Boyere (Citroën C2 Super 1600) 3.29,5 min.10.Dimitr Iliew i Janaki Janakijew (Mitsubishi Lancer Evo IX)3.52,6 min.