W dziewiątej rundzie sezonu, w terenie, w którym najważniejsi rywale występują w roli gospodarzy, zespół Citroën Total wystawia dwa C4 WRC z załogami Dani Sordo i Marc Martí oraz Sébastien Loeb i Daniel Elena.

Oprócz nich dwoma prywatnymi Citroënami C4 WRC wystartują Conrad Rautenbach i David Senior oraz Estończycy Urmo Aava i Kuldar Sikk, także czujący się na fińskich trasach jak w domu. Przygotowaniem ich samochodów zajmuje się zespół PH-Sport, wspomagany przez techników z Citroën Sport Technologies.

Po trwającej 6 tygodni przerwie śródsezonowej zawodnicy trafiają na jeden z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu WRC. Mają do pokonania 342,08 km jazdy na czas, podzielonej na 24 odcinki specjalne, z których aż 12 przejeżdżanych jest tylko raz. Tegoroczne oesy obejmują ponad 80 km tras nowych, nie znanych zawodnikom z poprzednich edycji, dlatego nie wystarczy poprzestać na skopiowaniu notatek z ubiegłego roku. Przejazdy zapoznawcze będą miały wielkie znaczenie.

Tym razem na trasie rajdu będzie mniej słynnych hopek, legendarnego elementu dawnego Rajdu 1000 Jezior, jednak inne cechy sprawiają, że niezwykle trudno jest nauczyć się skutecznej jazdy po fińskich oesach. Potrzeba wielu startów, by poznać ich wszystkie tajniki.

- Te trasy wymagają lat praktyki nie tylko od kierowców, także od techników – mówi Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny zespołu Citroën Sport. Trudne jest znalezienie optymalnych ustawień samochodu na te wyjątkowo szybkie odcinki, gdzie najważniejsze jest właściwe wyważenie. Jesteśmy zadowoleni z wyników naszych lipcowych testów i z wygranej Sordo w mniejszym rajdzie w tym kraju. Citroën jeszcze nigdy nie zwyciężył w Rajdzie Finlandii. Jeżeli w końcu tego dokonamy, będziemy mieli wielki powód do dumy. Ale nie zapominamy o ostrożności, do której skłaniają nas doświadczenia minionych lat.

Sébastien Loeb i Daniel Elena wrócili z kilkudniowych wakacji pełni motywacji do walki w siedmiu rundach drugiej części sezonu.

- Zwyciężyć po raz pierwszy w Finlandii to jeden z celów, jakie stawiam sobie na ten sezon – mówi Loeb. Ale pomimo, że bardzo chciałbym tam wygrać, przy okazji nadrabiając, w całości lub w większej części, stratę punktową w klasyfikacji kierowców, to nie zamierzam ryzykować bardziej niż zazwyczaj tylko po to, by dodać nową nazwę do mojej listy zwycięstw. W analogicznej fazie ubiegłego sezonu mieliśmy 9 punktów do odrobienia; dzisiaj tylko 3” – kontynuuje Loeb.- „W takiej chwili nie wolno nam popełnić błędu… W fińskich lasach, gdzie bez przerwy jedzie się na granicy możliwości, gdzie samochód mknie między drzewami, a większość zakrętów jest niewidocznych, o błąd jest bardzo łatwo! Poza tym dopiero poznamy zachowanie opon Pirelli Soft o miękkiej mieszance. Jazda po błocie na oponach, których nie wolno nacinać, może przynieść niespodzianki…

Dani Sordo i Marc Martí wystartują w Finlandii podbudowani niedawnym zwycięstwem w O.K. Auto-Ralli w Kouvola.

- To moja pierwsza wygrana w samochodzie WRC, w dodatku na szutrze, jestem więc dumny i szczęśliwy – wyznaje Sordo. Nie zapominam jednak, że walczyłem tam z rywalami spoza światowej czołówki. Poziom zawodników w Rajdzie Finlandii jest wyższy. W każdej z trzech poprzednich edycji dobrze się czułem na tych trudnych trasach. Lubię bardzo szybkie oesy i długie skoki. Lipcowy start był dla mnie treningiem, który pozwoli mi rywalizować z Finami, gospodarzami tych dróg. Jestem zadowolony z ustawień samochodu, opartych na testach na różnych typach nawierzchni. Wierzę, że nasz C4 okaże się skuteczny, a za swój cel uważam zajęcie jak najwyższego miejsca i zdobycie punktów dla Citroëna.”

Ciekawostki

•58 Rajd Finlandii (runda 9 / 15 - od 31 lipca do 3 sierpnia).•Nawierzchnia: szuter.•Miejsce: Jyväskylä.•Informacje praktyczne: miejscową walutą jest Euro. Różnica czasu względem Francji wynosi jedną godzinę. Gdy w Paryżu jest południe, zegar w Jyväskylä wskazuje godzinę 13.•Sprawy techniczne: Po rajdach Akropolu i Turcji, Finlandia jest ostatnią z trzech rund, w których obowiązuje wykorzystanie tych samych silników, nie ma natomiast powiązań z innymi rundami pod względem użycia elementów podwozia. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.•Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Soft. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 48 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.•Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 29 i środę 30 lipca, w godz. 7:00-19:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km/h, z wyjątkiem superoesu w Killeri.•Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 31 lipca w godz. od 8:00 do 12:00 na nie zmienianej od lat trasie długości 3,76 km, wytyczonej o 6 km na północ od parku serwisowego.•Konferencja prasowa: we czwartek 31 lipca od godz. 13:30 w biurze prasowym w Paviljonki.•Rally Show: we czwartek 31 lipca w godz. od 16:00 do 16:45.•Trasa: o całkowitej długości 1461,58 km, w tym 24 odcinki specjalne (18 różnych) o łącznej długości 340,42 km.•Program szczegółowy:Etap 1: czwartek 31 lipca i piątek 1 sierpnia: 607,50 km, w tym 11 OS (7 różnych) na łącznym dystansie 131,70 km. Czwartek: Start z parku serwisowego (19:00). OS1: Superoes Killeri 1 (2,06 km). Parc fermé od godz. 20:15. Piątek: Wyjazd z parc fermé, Serwis A (6:30/15 min.). OS2: Vellipohja 1 (17,16 km); OS3: Mökkiperä 1 (11,38 km); OS4: Palsankylä 1 (13,90 km). Komasacja (10:19/13 min.), Serwis B (10:32/30 min.); OS5: Vellipohja 2; OS6: Mökkipera 2; OS7: Palsankylä 2. Komasacja (14:36/13 min.); Serwis C (14:49/30 min.). OS8: Urria (12,65 km); OS9: Lautaperä (7,87 km);OS10: Jukojärvi (22,18 km); OS11: Superoes Killeri 2. Serwis D (20:30/45 min.) – Ostatni samochód w parc fermé o godz. 0:00.Etap 2: sobota 2 sierpnia: 657,87 km, w tym 10 OS (8 różnych) na łącznym dystansie 168,25 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis E (6:00/15 min.). OS12: Himos (15,35 km); OS13: Hirvimäki (10,67 km); OS14: Surkee 1 (14,80 km). Komasacja (9:20/13 min.), Serwis F (9:33/30 min.); OS15: Leustu (21,43 km); OS16: Kakaristo 1 (20,09 km); OS17: Kaipolanvuori (13,64 km); OS18: Surkee 2. Komasacja (14:17/13 min.), Serwis G (14:30/30 min.); OS19: Kakaristo 2; OS20: Juupajoki (21,13 km); OS21: Väärinmaja (16,25 km); Serwis H (19:55/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.Etap 3: niedziela 3 sierpnia: 196,21 km, w tym 3 OS (3 różne) na łącznym dystansie 40,47 km. Wyjazd z parc fermé, serwis I (8:20/15 min). OS22: Lankamaa (23,09 km); OS23: Hannula (10,92 km); OS24: Ruuhimäki (6,46 km). Podium od godz. 13:30.•Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 3 sierpnia, w parku serwisowym wPaviljonki, od godz. 13:30.•Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 3 sierpnia, od godz. 14:10, w biurze prasowym w Paviljonki.•Nowości: Odcinki specjalne Mökkipera (OS3/6), Urria (OS8), Himos (OS12) i Lankamaa (OS22) są zmodyfikowane w stosunku do poprzedniej edycji, ale w większości przebiegają tymi samymi trasami. co w roku ubiegłym. Natomiast oesy Hirvimäki (OS13), Kakaristo (OS16/19), Väärinmaja (OS21) i Hannula (OS23) są zupełnie nowe. OS 20 Juupajoki w znacznej części przebiega drogą po raz ostatni wykorzystaną w Rajdzie Finlandii w roku 2001. Nie przewidziano ostatniego, 10-minutowego serwisu na mecie rajdu.•Statystyki załóg przed rajdem:Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 106. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 41. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 52. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 118. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).•Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Finlandii:Sébastien Loeb i Daniel Elena wezmą w nim udział po raz dziewiąty: 2007 (C4 / 3 m.), 2006 (Xsara / 2 m.), 2005 (Xsara / 2 m.), 2004 (Xsara / 4 m.), 2003 (Xsara / 5 m.), 2002 (Xsara / 10 m.), 2001 (Saxo Kit-Car / 28 m.), 2000 (Saxo Challenge / nie ukończ.).Dani Sordo: wystartuje po raz czwarty: 2007 (Marc Martí - C4 / nie ukończ.), 2006 (Marc Martí - Xsara / nie ukończ.), 2005 (Marc Martí - C2 Super 1600 / 15 m.).Marc Martí: będzie to jego dziesiąty start: 2007 (Dani Sordo - C4 / nie ukończ.), 2006 (Dani Sordo - Xsara / nie ukończ.), 2005 (Dani Sordo - C2 Super 1600 / 15 m.), 2004 (Carlos Sainz - Xsara / 3 m.), 2003 (Carlos Sainz - Xsara / 4 m.), 2000 (Jesús Puras - Mitsubishi / nie ukończ.), 1999 (Jesús Puras - Subaru / nie ukończ.), 1998 (Oriol Gómez - Seat / nie ukończ.), 1997 (Oriol Gómez - Seat / 23 m.).• W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach i David Senior oraz Urmo Aava i Kuldar Sikk, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.

Foto: Rallyworld©Willy Weyens