Zespół Forda jest liderem mistrzostw w klasyfikacji producentów, a obaj Finowie zapowiadają walkę o zwycięstwo w skandynawskim klasyku.

Chociaż rywale zrobią wszystko by utrudnić im zadanie, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila stoją przed wielką szansą powiększenia 9-punktowej przewagi zespołu BP-Ford nad konkurentami.

O zwycięstwie w Finlandii, prawdziwej kolebce rajdów marzy chyba każdy kierowca rajdowy na świecie, ale jest to jeden z najbardziej specyficznych rajdów w sezonie WRC. Dlatego w ciągu 57 lat tylko sześciu kierowcom spoza Finlandii udało się odnieść zwycięstwo w imprezie rozgrywanej w okolicach Jyväskylä. Występującym na własnym terenie Finom pomaga także doping tysięcy kibiców, którzy ustawiają się wzdłuż tras prowadzących wśród lasów i jezior, aby kibicować swoim idolom.

Trasy fińskiej rundy są bardzo specyficzne. Prowadzą po leśnych szutrowych drogach z wieloma „hopami”. Miejscowi kierowcy, którzy spędzili wiele lat na tych OS-ach nie mają sobie równych. Ich rywale spoza Finlandii potrzebują wielu startów, aby móc walczyć o zwycięstwo. Rajd Finlandii zajmuje pięć miejsc w pierwszej szóstce klasyfikacji najszybszych rajdów WRC w historii. W 2005 roku zwycięzca osiągnął średnią prędkość 122.86 km/h, ustanawiając rekord serialu.

Szerokie, twarde drogi są równe jak stół, jednak rajd jest niezwykle trudny technicznie. Precyzyjna jazda, a także odwaga są tu ważne, jak nigdzie indziej. Potężne „hopy” często kryją za szczytami zakręty, więc rytm dyktowania i dokładność opisu trasy muszą być na najwyższym poziomie. Kierowca jeszcze przed skokiem musi odpowiednio ustawić samochód do następnego zakrętu.

Hirvonen mieszkający w Jyväskylä wystartuje w Rajdzie Finlandii po raz siódmy w karierze, a w dniu startu będzie obchodził dwudzieste ósme urodziny. W zeszłym roku zajął w fińskim klasyku drugie miejsce, które jest jego najlepszym wynikiem w tej imprezie. „Kiedy byłem dzieckiem, oglądałem jak jeździli tu Markku Alen, czy Ari Vatanen. Liczę na doping rodziny i przyjaciół. Byłoby fantastycznie stanąć przed nimi w niedzielę na najwyższym stopniu podium” powiedział Hirvonen.

„Są jednak inni kierowcy, którzy mogą przeszkodzić mi w realizacji tego planu. W Finlandii odczuwam nieco większą presję zwycięstwa, niż w innych rajdach. Muszę od początku dawać z siebie wszystko. Pierwszy raz startuję w Finlandii jako lider mistrzostw świata. Ten rajd wymaga ogromnej odwagi, dokładności w sporządzaniu opisu trasy i precyzji prowadzenia samochodu. Nie ma miejsca na pomyłki” dodał 27-letni Fin.

Latvala już nie może doczekać się startu. „Byłoby wspaniale wygrać domową rundę serialu. Zwycięstwo w Finlandii jest cenione wyżej, niż wygrana w jakimkolwiek innym rajdzie. Aby odnieść tu sukces, potrzeba wielkiego doświadczenia. Będę musiał przejechać cały rajd na 100% moich możliwości, ale nie mogę popełnić żadnego błędu. Kto chce marzyć o zwycięstwie, musi przedtem przynajmniej dwa razy ukończyć rajd. Mnie się to udało, a na koncie mam jeszcze trzy starty w tej rundzie mistrzostw” powiedział 23-latek.

„Znam część nowych sobotnich OS-ów, niektóre z nich są węższe niż tradycyjne fińskie trasy. Bardzo się cieszę z mojego drugiego miejsca w Turcji. W Argentynie i we Włoszech popełniałem błędy, a w Grecji miałem problemy techniczne. Dobry wynik w Turcji dał mi zastrzyk pewności siebie potrzebny do walki z Mikko i Sébastienem Loebem. Odbyliśmy testy niedługo przed rajdem, dlatego mam nadzieję, że w pierwszej imprezie po letniej przerwie od samego startu będę miał odpowiednie wyczucie samochodu” dodał Latvala.Khalid Al Qassimi i Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focus RS WRC. Podczas rajdu Finlandii minie rok od momentu, gdy zespół BP-Ford nawiązał współpracę z Biurem Turystyki Abu Dhabi. „Przez pierwszy rok startów w mistrzostwach świata uczyłem się różnych technik jazdy potrzebnych do walki na trasach rajdów, w których brałem udział. Ukończyłem wszystkie rajdy, a w Finlandii moje zeszłoroczne notatki i doświadczenia wyniesione w poprzedniego startu powinny pomóc w uzyskiwaniu lepszych czasów. To będzie pierwszy rajd, w którym będę mógł ocenić moje postępy. Zobaczymy, jak zmieniła się moja jazda po roku startów” powiedział 36-letni Al Qassimi.

Zgodnie z nowymi przepisami, zespół BP-Ford Abu Dhabi będzie mógł korzystać z tylko jednego rodzaju bieżnika opon Pirelli. Szutrowe opony „Scorpion” będą dostępne tylko w wersji wykonanej z twardej mieszanki. Mus zabezpieczający przez skutkami przebicia opony jest w tym sezonie zakazany, więc opony Pirelli mają wzmocnione boczne ścianki. Zapewniają one lepszą ochronę przed uszkodzeniem ogumienia. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

W rajdzie wystartuje dziewięć innych Fordów Focus RS WRC. Gigi Galli i Giovanni Bernacchini oraz Henning Solberg i Cato Menkerud będą zdobywać punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport Ford, a w trzecim samochodzie zespołu wystartują Matthew Wilson i Scott Martin. W zespole Munchi's Ford World Rally Team nominowani są Federico Villagra i Jorge Pérez Companc oraz Luis Perez Companc i Jose Maria Volta. Ponadto na starcie staną cztery prywatnie zgłoszone Fordy Focus RS WRC. W Finlandii można będzie zobaczyć także 14 Fordów Fiesta ST. Dziewięcioma z nich wystartują kierowcy uczestniczący w Fiesta SportingTrophy International, Fiński klasyk będzie trzecią rundą tego cyklu.

Zespół odbył czterodniowe testy w Finlandii. Przez pierwsze dwa dni za kierownicą Forda Focus RS WRC trenował Mikko Hirvonen, później zmienił go Jari-Matti Latvala.

Trasa rajdu

Drugi raz z rzędu organizatorzy zmienili blisko połowę trasy, ale bazą rajdu tradycyjnie będzie Jyväskylä. Rajd rozpocznie tradycyjnie czwartkowy Super OS Killeri. W piątek kierowcy będą rywalizować na trasach położonych na zachód od bazy rajdu. Sobotnie OS-y zostały znacząco zmienione w porównaniu ze znanymi z ubiegłych lat. Podczas drugiego dnia kierowcy będą mieli do pokonania odcinki o łącznej długości stanowiącej prawie połowę długości wszystkich prób sportowych w rajdzie. Tak jak w zeszłym roku, rajdowe samochody wyjadą na szerokie trasy w okolicach Jämsä, ale połowa OS-ów nie będzie znana kierowcom, którzy startowali tu wcześniej. Ze względów bezpieczeństwa, w harmonogramie rajdu zabrakło słynnego OS-u Ouninpohja, jednak na trasie innej próby wykorzystywano fragment jednego z najbardziej legendarnych OS-ów WRC. W niedzielę rozegrane zostaną trzy OS-y położone na wschód od Jyväskylä. Trasa rajdu liczyć będzie 1461.58 km, w tym 340.42 km OS-ów.