Dwie ekipy po raz kolejny dominują w tym sezonie na rajdowych trasach. Liderami klasyfikacji są aktualnie Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC), choć na odcinkach królują Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC).

Nieco słabiej spisują się Daniel Sordo i Marc Marti, stąd Citroën w klasyfikacji Producentów ustępuje Fordowi.

W Gracji wystartują nowe Subaru. Oczy kibiców będą więc zwrócone na Pettera Solberga i Chrisa Atkinsona.

Ciekawostki• Miejsce: Ateny, Tatoi;• Informacje praktyczne: miejscową walutą jest Euro. Różnica czasu względem Francji wynosi jedną godzinę. Gdy w Warszawie jest południe, zegar w Atenach wskazuje godzinę 13;• Sprawy techniczne: Silniki wykorzystane w Rajdzie Akropolu muszą następnie wystarczyć na dwa kolejne rajdy - Turcji i Finlandii. Ponadto,Rajd Akropolu połączony jest z w parę z Rajdem Turcji pod względem wykorzystania tych samych ram pomocniczych pod silnikiem i niektórych części mechanicznych. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła;

• Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Hard. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 42 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym; • Trasa: o całkowitej długości 1311,32 km, w tym 20 odcinków specjalnych (10 różnych), o łącznym dystansie 339,94 km;Etap 1: 465,24 kilometrów, w tym siedem odcinków specjalnych (4 różne) o długości 110,08 km. OS1: Schimatari 1 (11,57 km); OS2: Thiva 1 (23,76 km); OS3: Psatha 1 (17,41 km); OS4: Schimatari 2; OS5: Thiva 2; OS6: Psatha 2; OS7: Superoes Tatoi 1 (4,60 km); Ostatni samochód w parc fermé o 22:45;Etap 2: : 472,72 km, w tym sześćodcinków specjalnych (3 różne) o długości 119,12 km. OS8: Aghii Theodori 1 (32,16 km); OS9: Pissia 1 (16,60 km); OS10: Aghia Triada 1 (10,80 km); OS11: Aghii Theodori 2; OS12: Pissia 2; OS13: Aghia Triada 2. Ostatni samochód w parc fermé o 22:30;Etap 3: 191,22 km, w tym siedem odcinków specjalnych (4 różne) na łącznym dystansie 57,67 km. OS14: Avlonas 1 (20,00 km); OS15: Assopia 1 17,87 km); OS16: Aghia Sotira 1 (15,20 km); OS17: Avlonas 2; OS18: Assopia 2; OS19: Aghia Sotira 2; OS20 Superoes Tatoi 2. Podium od godz. 15:03;• Ogłoszenie wyników i podium: w niedzielę 1 czerwca, na terenie lotniska wojskowego Tatoi;• Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 1 czerwca od godz. 15:30 w biurze prasowym rajdu;• Nowości: W odróżnieniu od ubiegłego roku, gdy wszystkie obiekty rajdu rozlokowane były w wiosce olimpijskiej, tym razem park serwisowy, parc fermé, biura prasowe, baza rajdu oraz nowa trasa Superoesu usytuowane będą na terenie lotniska wojskowego Tatoi, na północ od Aten. Oprócz tego powróci w tym roku odcinek specjalny Psatha (OS3/6), po raz ostatni wykorzystany w roku 2006. W porównaniu do poprzedniej edycji skrócony jest OS8/11 Aghii Theodori, zmieniony przebieg ma także OS9/12 Pissia – na jego początku dodano nowe 3,12 km, a na końcu zawodnicy natrafią na fragment zapożyczony w 2007 r. do trasy oesu Aghii Theodori. W całości nowa jest trasa odcinka testowego.

Jedno jest pewne - będzie to bardzo trudna konfrontacja, szczególnie dla samochodów: Rajd Grecji - Akropolu jest bardzo dziurawy, stąd wymagający...

Oto nasza relacja z pierwszego etapu.

Pierwszy odcinek specjalny (Schimatari 1 - 11,57 km)

Pierwszy odcinek wgrał dość zdecydowanie Jari - Matti Latvala. Drugi był Dani Sordo, a trzeci - Sébastien Loeb.

Mikko Hirvonen rozpoczął jak zwykle bardzo zachowawczo - stracił do kolegi z zespołu 5,8 sekundy.

Tuż za ekipami Forda i Citroëna uplasowali sie obaj kierowcy Subaru: Petter Solberg był szybszy od Chrisa Atkinsona, ale jego strata do lidera wyniosła ponad dziewięć sekund.

Zwraca uwagę bardzo wysokie miejsce Matthewa Wilsona.

W klasyfikacji PCWRC zwyciężyli Mirco Baldacci i Giovanni Agnese (Subaru Impreza) i oni zostali pierwszymi liderami.

Nie startują Leszek Kuzaj i Craig Perry (Subaru Impreza WRX STi).

Wyniki odcinka: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC); 2. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - strata 5,2 sek.); 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 5,8 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 5,8 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC -9,3 sek.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 12,1 sek.); 7. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 13,9 sek.); 8. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 14,0 sek.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 14,1 sek.); 10. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 14,4 sek.).

Powiedzieli:

S. Loeb: Straciłem na tym odcinku nieco czasu, ale jeszcze zobaczymy jak będzie dalej.M. Hirvonen: Dobry początek, ale było dość ślisko. Inna pozycja na trasie byłaby lepsza, ale do mety jeszcze daleko.Ch. Atkinson: Na początek nie było tak źle.J.-M. Latvala: Ślisko, dla Mikko i Seba musiało to być trudne zadanie. Postaramy się jak najbardziej wykorzystać naszą pozycję.D. Sordo: Dużo szutru, ale droga nie najgorsza. Jestem, zadowolony.P. Solberg: Jestem zadowolony.

Drugi odcinek specjalny (Thiva 1 - 23,76 km)

Zaczęło się!

Kontratakował Sébastien Loeb, ale Jari - Matti Latvala utrzymał przodownictwo.

Obie załogi w Citroënach odrobiły jednak sporo dystansu do Jari - Mattiego Latvcie sekund.

Bardzo szybko pojechał Urmo Aava. Nie traci dystansu Matthew Wilson.

Z walki odpadli Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud, którzy zostali na odcinku.

Nie jadą dalej także Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC).

ali. Sordo jest wciąż przed swoim kolegą z zespołu.

Strata czyszczącego trasę Mikko Hirvonena do lidera wynosi już prawie pietnaście sekund.

W PCWRC odcinek wygrali Juho Hānninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX), a na pozycje liderów klasyfikacji awansowali Nasser Al-Attiyah i Chris Patterson (Subaru Impreza).

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Dani Sordo (,0,3 sek.), Jari - Matti Latvala (4,3 sek.), Urmo Aava (8,3 sek.), Henning Solberg (10,9 sek.), Petter Solberg (11,6 sek.), Mikko Hirvonen (13,3 sek.), Matthew Wilson (17,3 sek.), Per - Gunnar Andersson (18,2 sek.), Chris Atkinson (18,8 sek.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach spejalnych: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Daniel Sordo i Marc Marti ( 1,2 sek.); 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (1,5 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (14,8 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (16,6 sek.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC - 19,8 sek.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (21,0 sek.); 8. Chris Atkinson i Stephane Prevot (26,6 sek.); 9. Matthew Wilson i Michael Orr (26,9 sek.); 10. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (28,0 sek.).

Powiedzieli:

S. Loeb: Bardzo dobry czas w porównaniu z Mikko. Staram się trzymać tempoM. Hirvonen: Bez problemów. Był to trudny odcinek, dużo zakrętów bez dobrej widoczności.Ch. Atkinson: Bez problemów. Uczymy się.J.-M. Latvala: Popełniłem kilka drobnych błędów, ale jestem zadowolony. Musimy się maksymalnie koncentrowaćD. Sordo: Auto bez zarzutu, ale nie czuję hamulców.H. Solberg: Jestem zadowolony.P. Solberg: auto sprawuje się dobrze, żadnych większych problemów nie mamy. Staramy się zachować rozsądek.

Trzeci odcinek specjalny (Psatha 1 - 17,41 km)

Jari - Matti Latvala nie odpuszcza - wygrał odcinek zwiększając przewagę po pierwszej pętli nad konkurentami.

Sébastien Loeb "przeskoczył" Daniego Sordo. Mikko Hirvonen już się praktycznie nie liczy w równej rywalizacji o zwycięstwo.

Stracił wysoka pozycję Mathhew Wilson.

W stawce pokazali się Grecy, Aris Vovos - ''EL-EM'' (Ford Focus RS).

W PCWRC Juho Hānninen i Mikko Markkula powiększyli swoja przewage - Nasser Al-Attiyah i Chris Patterson tracą 3,1 sekundy.

Wyniki: Jari - Matti Latvala, Sébastien Loeb (2,7 sek.), Dani Sordo (5,0 sek.), Petter Solberg (10,8 sek.), Mikko Hirvonen (11,4 sek.), Henning Solberg (13,4 sek.), Urmo Aava (19,8 sek.), Chris Atkinson (20,1 sek.), Aris Vovos - ''EL-EM'' (Ford Focus RS - 27,2 sek.), Federico Villagra (29,7 sek.), Per - Gunnar Andersson (35,4 sek.), Toni Gardemeister (41,5 sek.).

Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (4,2 sek.); 3. Daniel Sordo i Marc Marti ( 6,2 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (26,2 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (27,4 sek.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (34,4 sek.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (39,6 sek.); 8. Chris Atkinson i Stephane Prevot (46,7 sek.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (1.03,4 min.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 1.04,4 min.); 11. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 1.21,2 min.); 12. Matthew Wilson i Michael Orr (1.23,3 min.);

Załogi zjeżdżają obecnie do Parku Serwisowego.

Czwarty odcinek specjalny (Schimatari 2 - 11,57 km)

Pobyt w strefie serwisowej wyraźnie sprzyja kierowcom zespołu Citroëna!

Zdecydowany atak obydwóch załóg zakończył się powodzeniem: nowymi liderami zostali Sébastien Loeb i Daniel Elena przed Danielem Sordo i Marcem Martim.

Jari Latvala, który jak się okazało przebił oponę, spadł na czwarte miejsce, Mikko Hirvonen obronił pozycje przed Petterem Solbergiem.

Nadal szybko jedzie Henning Solberg oraz Urmo Aava. Klopoty z samochodem ma juz za sobią Matthew WQilson, który natychmiast przyspieszył.

W PCWRC odcinek wygrali Andreas Aigner i Klaus Wicha (Mitsubishi Lancer Evo IX). Liderami sę nadal Juho Hānninen i Mikko Markkula.

Powiedzieli:

S. Loeb: staram się jechać maksymalnie jak się da. Mikko czyści trasę, ale dogonić Jari-Matti nie jest łatwo.M. Hirvonen: Mam dobre samopoczucie. Jadę szybko.Ch. Atkinson: Coś błyszczało na mojej przedniej szybie.J.-M. Latvala: Przebiłem lewą przednią oponę. Nawet nie wiem jak to się stałoD. Sordo: Miałem duży problem. W połowie odcinka przegrzewał mi się silnik. Teraz już wszystko jest w porządku.P. Solberg: Wykonaliśmy kilka zmian. Robimy co możemy, ale nic szalonego. Chcemy ten rajd przeżyć.

Wyniki: Sébastien Loeb, Dani Sordo (1,3 sek.), Mikko Hirvonen (4,6 sek.), Henning Solberg (5.,9 sek.), Petter Solberg (10,0 sek.), Jari - Matti Latvala (10,8 sek.), Matthew Wilson (10,8 sek.), Urmo Aava (11,3 sek.,), Per - Gunnar Andersson (14,9 sek.0, Chris Atkinson (15,3 sek.).

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (3,3 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (6,6 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (26,6 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (33,2 sek.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (36,1 sek.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (46,7 sek.); 8. Chris Atkinson i Stephane Prevot (57,8 sek.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (1.14,1 min.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (1.20,2 min.); 11. Matthew Wilson i Michael Orr (1.29,9 min.); 12. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 1.33,6 min.).

Piąty odcinek specjalny (Thiva 2 - 23,76 km)

Podobnie jak za pierwszymprzejazdem tej próby, najszybszy okazał się Sébastien Loeb.

Ponieważ drugi czas osiągnął Dani Sordo - kierowcy francuskiego zespołu znów "odskoczyli" zawodnikom Forda.

Spora stratę zanotował Mikko Hirvonen.

Udany atak na piata pozycję, zajmowana dotychczas przez swojego brata, przeprowadził Henning Solberg.

Walczą też Uvo Aava z Chrisem Atkinbsonem.

Bardzo ciasno jest w końcu "dziesiątki".

Wśród załóg w samochodach grupy N ponownie najlepsi Juho Hānninen i Mikko Markkula. Nasser Al-Attiyah i Chris Patterson tracą już 13,4 sekundy.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Dani Sordo (3,9 sek.), Jari - Matti Latvala (4,5 sek.), Henning Solberg (11,3 sek.), Chris Atkinson (13,1 sek.), Mikko Hirvonen (14,5 sek.), Urmo Aava (15,8 sek.), Petter Solberg (18,1 sek.0, Matthew Wilson (19,9 sek.), Federico Villagra (29,1 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (7,2 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (11,1 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (41,1 sek.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (47,4 sek.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (51,3 sek.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.02,5 min.); 8. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.10,9 min.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (1.48,3 min.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (1.49,3 min.); 11. Matthew Wilson i Michael Orr (1.49,8 min.); 12. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (2.14,7 min.).

Szósty odcinek specjalny (Psatha 2 - 17,41 km)

Trwa dobra seria Sébastiena Loeba.

Drugi na mecie Jari - Matti Latvala wyprzedził Daniego Sordo.

Młody Hiszpan stracił do lidera ponad osiem sekund, podobnie jak Mikko Hirvonen.

Petter Solberg odzyskał pozycje stracona na poprzednim odcinku na rzecz brata.

W PCWRC zmiany. Dotychczasowi liderzy Juho Hānninen i Mikko Markkula stracili 1.25,3 minuty i spadli na drugie miejsce (1.11,9 min. straty do liderów). Przodownikami są Nasser Al-Attiyah i Chris Patterson.

Wyniki przedostatniej próby pierwszego etapu: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (1,7 sek.), Dani Sordo (8,3 sek.), Mikko Hirvonen (8,6 sek.), Petter Solberg (9,2 sek.), Vhris Atkinson (14,0 sek.), Urmo Aava (16,8 sek.), Henning Solberg (18,2 sek.), Aris Vovos i ''EL-EM'' (33,0 sek.), Per - Gunnar Andersson (34,6 sek.).

Klasyfikacja po sześciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (12,8 sek.); 3. Daniel Sordo i Marc Marti (15,5 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (49,7 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (1.00,5 min.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.05,6 min.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.19,3 min.); 8. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.24,9 min.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (2.22,9 min.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (2.27,3 min.); 11. Matthew Wilson i Michael Orr (2.32,2 min.); 12. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (32.50,4 min.).

Siódmy odcinek specjalny (Superoes Tatoi 1 - 4,60 km)

Prysły marzenia Mikko Hirvonena. Fin jadąc w parze ze Sébastienem Loebem stracił aż 46,7 sekundy i wszelkie szanse na odniesienie sukcesu w normalnej walce.

Jeszcze więcej - 1.06,1 minuty stracił Jari - Matti Latvala.

Obaj kierowcy Forda uderzyli w ten sam głaz podczas poprzedniego odcinka! Jarri - matti uszkodził tylne kolo, Mikko - przednie!

Superoes wygrał Urmo Aava przed Petterem Solbergiem, który awansował na trzecie miejsce.

Superoes wygrał Urmo Aava przed Petterem Solbergiem, który awansował na trzecie miejsce.

Nieoficjalna klasyfikacja po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)1:21.34,8 godz.2.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)15,7 sek.3.Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)59,1 sek.4.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)1.06,0 min.5.Urmo Aava i Kuldar Sikk (CitroënC4 WRC)1.15,5 min.6.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)1.18,9 min.7.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)1.36,4 min.8.Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC)1.37,8 min.9.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)2.23,8 min.10.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)2.29,3 min.11.Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC)2.51,8 min.12.Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)2.54,3 min.

Klasyfikacja PCWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Nasser Al-Attiyah i Chris Patterson (Subaru Impreza WRX STi)1:27.44,0 godz.2.Juho Hānninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.10,2 min.3.Mirco Baldacci i Giovanni Agnese (Subaru Impreza)1.11,9 min.4.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Peugeot 207 Super 2000)1.23,6 min.5.Simone Campedelli i Danilo Fappani (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.28,5 min.6.Fumio Nutahara i Daniel Barritt (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.30,1 min.7.Andreas Aigner i Klaus Wicha (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.37,4 min.8.Martin Rauam i Silver Kutt (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.39,6 min.9.Toshihiro Arai i Glenn MacNeall (Subaru Impreza WRX STi)1.40,0 min.10. Bernardo Sousa i Carlos Magalhaes (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.53,1 min.Foto: Rallyworld©Willy Weyens

...................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!