Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) po odniesieniu pięciu zwycięstw z rzędu w Rajdzie Włoch nie stanęli nawet na podium (zajęli czwarte miejsce). Pokonali ich nie tylko Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (w Fordach Focus RS WRC), ale także Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC).

Starawa, wysłużona Xsara okazała się - co uznano za sensację - szybsza od C4...

Mistrzowie Świata zapowiadają jednak srogi rewanż. Czy on nastąpi - jest to wielce prawdopodobne, choć Mikko bardzo chwalił po odcinku testowym swojego Focusa...

Ciekawostki

• Rajd Grecji – Akropol (runda 7/12) (12 – 14 czerwca 2009).• Nawierzchnia: szuter.• Miejsce: Loutraki.• Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w Club Hotel Casino w Loutraki. Park serwisowy usytuowano w odległości 900 m. od Loutraki, wzdłuż drogi Ateny – Korynt. Różnica czasu pomiędzy Grecją (GMT+3) a Polską wynosi jedną godzinę. Gdy w Warszawie jest godzina 11, w Grecji jest 12. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 12 czerwca – słońce wzejdzie w Loutraki o godz. 6:02, a zajdzie o 20:48. Miejscową walutą jest Euro.

Polecamy w RoadLook.pl

• Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w nowe silniki, które następnie zostaną wykorzystane w rajdach Polski i Finlandii. Na Rajd Grecji i poprzedzający go Rajd Włoch (Sardynii) każda załoga miała do dyspozycji komplet zapasowy, złożony z jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki. Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostały zaplombowane przed startem na Sardynii.• Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.• Trasa: o całkowitej długości 1263,20 km, w tym 17 odcinków specjalnych (9 różnych) o łącznym dystansie 347,12 km.• Program szczegółowy:Etap 1 liczy 566,61 kilometrów, w tym jest 6 odcinków specjalnych (5 różnych) o długości 140,40 km. Są to: OS 1: Harvati (25,00 km); OS 2: Thiva 1 (23,76 km); OS 3: Evangelistria (21,03 km); OS 4: Bauxites (23,17 km); OS 5: Drossohori (23,68 km); OS 6: Thiva 2 (23,76 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:15.Etap 2 liczy 469,021 kilometra, w tym jest 6 odcinków specjalnych (3 różne) o długości 135,36 km. Są to: OS 7: Klenia Mycenae 1 (17,25 km); OS 8: Ghymno 1 (26,28 km); OS 9: Kefalari 1 (24,15 km; OS 10: Klenia Mycenae 2 (17,25 km); OS 11: Ghymno 2 (26,28 km); OS 12: Kefalari 2 (24,15 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22:30.Etap 3 liczy 135,36 kilometra, w tym jest 5 odcinków specjalnych (3 różne) o długości 171,59 km. Są to: OS 13: Loutraki 1 (8,98 km); OS 14: Aghii Theodori 1 (33,00 km); OS 15: New Pissia (11,30 km); OS 16: Loutraki 2 (8,98 km); OS 17: Aghii Theodori 2 (33,00 km). Meta o godz. 14:10.• Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 14 czerwca, od godz. 14:30.• Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 14 czerwca, w biurze prasowym rajdu, od godz. 15:30.• Nowości: OS Thiva jest jedynym odcinkiem specjalnym rajdu o przebiegu identycznym jak w roku ubiegłym. Odcinki Aghii Theodori, Bauxites, Drossohori i Loutraki częściowo przebiegają trasami wykorzystanymi w ostatnich latach. Odcinki Harvati, Evangelistria, Klenia Mycenae, Ghymno, Kefalari i New Pissia są zupełnie nowymi trasami Rajdu Grecji.

Zapraszamy na nasza relację z pierwszego etapu.

Pierwszy odcinek specjalny (Harvati - 25,00 km)

Pierwszym liderem rozstał Jari - Matti Latvala, który w sposób zdecydowany wygrał Os.

Wyprzedził on kolegę z zespołu Forda, Mikko Hirvonena.

Trzeci był Petter Solberg.

Kierowcy Citroën niespodziewanie stracili wiele sekund. Dani Sordo - 10,2 sekundy, a Sébastien Loeb aż19,9 sekundy.

Poza dziesiatka znaleźli się m.in. Henning Solberg i bardzo szybki na odcinku testowym (trzeci czas) - Federico Villagra.

Pierwszymi pechowcami okazali się Patrik Sandell i Emil Axelsson, którzy skarżyli się na brak mocy w Skodzie Fabii Super 2000.

W PCWRC Sandell był trzeci.

Wygrali Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX), a drugie miejsce zajęli Toshihiro Arai i Glenn MacNeall (Subaru Impreza WRX STi).

Wyniki próby: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC strata 5,8 sekundy), Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC - 9,1 sek.), Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 10.2 sek.), Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 15,4 sek.), Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Citroën C4 WRC - 16,0 sek.), Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 16,9 sek.), Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 19,9 sek.), Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 22,5 sek.), Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC - 29,6 sek.), Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 32,7 sek.), Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 40,1 sek.), Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 46,9 sek.).

Drugi odcinek specjalny (Thiva 1 - 23,76 km)

Bardzo trudny OS dla zawodników z czołówki - "czyszczących" trasę.

Mikko Hirvonen szybszy o trzy sekundy od Sébastiena Loeba, ale wolniejszy znacznie od Daniego Sordo.

Dzięki temu Hiszpan wyprzedził Fina.

Jari - Matti Latvala też wolniejszy od Sordo, ale utrzymał prowadzenie.

Na odcinku stojąMatthew Wilson i Scott Martin.

Wyniki: Dani Sordo i Marc Marti, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (2,4 sek.), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (5,9 sek.), Sébastien Loeb i Daniel Elena (8,9 sek.), Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (11,7 sek.), Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (13,2 sek.), Henning Solberg i Cato Menkerud (18,3 sek.), Federico Villagra i Jorge Perez Companc (21,4 sek.), Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (21,7 sek.), Khalid Al Qassimi i Michael Orr (31,3 sek.), Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (34,1 sek.), Petter Solberg i Philip Mills (44,8 sek.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2.Dani Sordo i Marc Marti (strata 7,8 sek.), 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (9,3 sek.); 4. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (24,7 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (26,4 sek.); 6. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (26,8 sek.); 7. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (36,7 sek.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (48,6 sek.); 9. Petter Solberg i Philip Mills (51,5 sek.); 10. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (1.01,3 min.).

Trzeci odcinek specjalny - Evangelistria (21,03 km)

Odcinek odwołany.

Czwarty odcinek specjalny (Bauxites - 23,17 km)

Bardzo szybko pojechał Jewgienij Nowikow. Rosjanin jest czwarty w "generalce", wyprzedzając Sébastiena Loeba.

Dani Sordo był szybszy od Mikko Hirvonena.

Jednak Jari - Matti Latvala lideruje dość wyraźnie - na OS-ie przegrał jedynie z Nowikowem.

Mads Østberg spadł na szóste miejsce.

W PCWRC znakomicie jedzie Lambros Athanassoulas i Nikolaos Zakheos (Skoda Fabia Super 2000). Grecy są liderami.

Drugie miejsce zajmują Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000).

Wyniki próby: Jewgienij Nowikow, Jari - Matti Latvala (2,3 sek.), Dani Sordo (2,9 sek.), Sébastien Loeb (3,4 sek.), Mikko Hirvonen (5,1 sek.), Mads Østberg (5,9 sek.), Petter Solberg (7,9 sek.), Henning Solberg (14,4 sek.), Conrad Rautenbach (15,7 sek.), Khalid Al Qassimi (24,0 sek.).

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2.Dani Sordo i Marc Marti (strata 8,4 sek.), 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (12,2 sek.); 4. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (24,5sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (27,5 sek.); 6. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (28,3 sek.); 7. Petter Solberg i Philip Mills (56,8 sek.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.01,2 min.); 9. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (1.14,7 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.19,4 min.).

Piąty odcinek specjalny (Drossohori - 23,68 km)

Tym razem zwycięstwo odniósł Sébastien Ogier, który powetował sobie w ten sposób straty poniesione na poprzedniej próbie.

Drugi czas zanotował Petter Solberg.

Jari - Matti Latvala szybszy od Daniego Sordo.

Sporo stracił Mikko Hirvonen, jeszcze więcej - Sébastien Loeb.

Pechowcem (dwa defekty) okazał się Jewgienij Nowikow - strracił 3.26 minuty.

W PCWRC znów najszybsi Lambros Athanassoulas i Nikolaos Zakheos.

Patrik Sandell i Emil Axelsson tracą 11,2 sekundy.

Wyniki OS-u: Sébastien Ogier, Petter Solberg (4,8 sek.), Jari - Matti Latvala (6,5 sek.), Dani Sordo (8,4 sek.), Mikko Hirvonen (13,8 sek.), Sébastien Loeb (16,0 sek.), Henning Solberg (25,7 sek.), Federico Villagra (28,9 sek.), Khalid Al Qassimi (35,4 sek.), Conrad Rautenbach (37,6 sek.), Lambros Athanassoulas (46,3 sek.), Mads Østberg (46,8 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2.Daniel Sordo i Marc Marti (strata 10,3 sek.), 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (19,4 sek.); 4. Sébastien Loeb i Daniel Elena (37,0 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (55,1sek.); 6. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (1.08,6 min.); 7. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.12,6 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.20,4 min.); 9. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (1.45,8 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (1.59,6 min.).

Szósty odcinek specjalny (Thiva 2 - 23,76 km)

Fird nie ma niestety w tym roku raczej szansy zdobycia tytułu Mistrza Świata. Nawet bowiem najlepsza taktyka wymyślona przez sztab zespolu musi wziąc w "łeb", bowiem Jari - Matti Latvala nie sprawdza się zupełnie!

Zgoda - Fin jest bardzo szybki, ale co z tego jak popełnia liczne błędy... Na ostatniej próbie pierwszego etapu opuścił drogę tracąc 3.36,7 minuty.

Przez to praktycznie team stracił szanse na odrobienie dystansu do Citroëna, a Mikko Hirvonen na odniesienie sukcesu na rajdzie i odrobienie punktów do Sébastiea Loeba... Latvala miał bowiem jutro mieć za zadanie "czyszczenie" drogi dla kolegi z zespołu. Tymczasem jego :"maliny" pokrzyżowały wszystkie plany...

Tym bardziej, że Citroën zdecydował się na pociągnięcia taktyczne. Dani Sordo zwolnił i przepuścił Fina przed siebie. Tak więc Hirvonen pojedzie jutro jako pierwszy i będzie tracił dystans do konkurentów ...

Szybki okazał się ponownie Petter Solberg, który jest czwarty.

Awansował wyraźnie Henning Solberg, wyprzedzając nie tylko Madsa Østberga, ale i Sébastiena Ogiera.

Mads Østberg miał defekt i stracił prawie dwie minuty.

Dobrze spisał się znów Federico Villagra.

W PCWR podwórka z poprzedniego przejazdu. wygrali Armindo Araujo i Miguel Ramalho, a drugie miejsce zajęli Toshihiro Arai i Glenn MacNeall.

Prowadzą Lambros Athanassoulas i Nikolaos Zakheos.

Patrik Sandell i Emil Axelsson tracą 8,2 sekundy.

Wyniki po 1. etapie

MiejsceZałoga (Auto)Czas / strata1.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)1:27.11,3 godz.2.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)2,9 sek.3.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)21,1 sek.4.Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC)41,8 sek.5.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)1.17,7 min.6.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC)1.17,8 min.7.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)2.04,1 min.8.Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)2.15,0 min.9.Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC)2.16,5 min.10.Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC)2.41,0 min.11.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)3.17,3 min.12.Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Citroën C4 WRC)3.48,9 min.13.Lambros Athanassoulas i Nikolaos Zakheos (Skoda Fabia S2000)4.32,8 min.14.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000)4.41,0 min.15.Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Subaru Impreza WRX STi)4.45,4 min.Wyniki w klasie PCWRCMiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Lambros Athanassoulas i Nikolaos Zakheos (Skoda Fabia Super 2000)1:31.44,1 godz.2.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000)8,2 sek..3.Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Subaru Impreza WRX STi)12,6.4.Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX)18,2 sek.5.Toshihiro Arai i Glenn MacNeall (Subaru Impreza WRX STi)28,0 sek.6.Martin Prokop i Jan Tomanek (Mitsubishi Lancer Evo IX)50,7 sek..7.Bernardo Sousa i Jorge Carvalho (Fiat Grande Punto Abarth S2000)1.33,1 min.8.Patrik Flodin i Goran Bergsten (Subaru Impreza WRX STi)1.36,7 min.9.Mark Tapper i Jeff Judd (Mitsubishi Lancer Evo X)2.21,6 min.10.Andis Neiksans i Peteris Dzirkalis (Mitsubishi Lancer Evo IX)3.24,2 min.Aktualna klasyfikacja indywidualna i zespołowa

Fot. RallyWorld©Willy Weyens, KRT oraz zespoły .................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane